Ministerstwo Edukacji na swej stronie internetowej ogłosiło dzisiaj uruchomienie specjalnego portalu „Nasza Edukacja” [www.naszaedukacja.men.gov.pl ]. W intencji jego twórców ma on stać się forum debaty o przyszłości polskiej edukacji. Oto obszerne fragmenty komunikatu o tym przedsięwzięciu:
– Nauczyciele, rodzice, uczniowie, samorządowcy, przedstawiciele trzeciego sektora – wszystkich Was zachęcamy do wzięcia udziału w debacie o przyszłości polskiej edukacji. To dla Was uruchamiamy portal „Nasz Edukacja” – mówi minister Joanna Kluzik-Rostkowska. – Zależy nam, aby wszyscy, którzy tworzą szkołę bądź na sercu leży im przyszłość naszej edukacji, wzięli udział w tej ogólnopolskiej dyskusji – dodaje szefowa MEN.
Portal to miejsce, gdzie mogą skonfrontować się różne głosy, osoby o różnych poglądach. Toczone tam dyskusje, ich efekty wypracują program III Kongresu Polskiej Edukacji, który odbędzie się w ostatni weekend sierpnia (29-30.08) w Katowicach.
– Wiele nas różni, ale i wiele łączy. Jedni są zwolennikami np. oceny opisowej, inni mówią: po co nam to? Jedni chcą większego udziału rodziców w życiu szkoły, drudzy – woleliby go minimalizować. Dlaczego się o to nie „pokłócić”? Właśnie po to stworzyliśmy tę platformę wymiany myśli i poglądów – tłumaczy minister edukacji. – To nie tylko portal. To miejsce dyskusji wirtualnej i realnej. Nasz cel to zbliżyć do siebie najważniejsze środowiska, które tworzą szkołę: nauczycieli, rodziców, uczniów, samorządy – dodaje.
W dyskusji będziemy szukać obszarów i postulatów, które łączą wszystkie te środowiska, coś na czym można budować.
Użytkownicy mogą angażować się na kilka sposobów. Jednym z nich jest wzięcie udziału w organizowanych na portalu debatach.
W tej chwili wyodrębniliśmy dziewięć tematów takich dyskusji:
• Jak budować dobrą współpracę rodziców z nauczycielami?
• Po co nam oceny?
• Jak, nie zamykając szkół, odpowiedzieć na malejącą liczbę uczniów?
• Jak mądrze korzystać z technologii w szkole?
• Dlaczego przez ponad 100 lat nie zmieniliśmy modelu szkoły?
• Jakiej szkoły chcemy w XXI wieku?
• Dobry dyrektor, czyli jaki?
• Co to znaczy dobry nauczyciel?
• Jakich umiejętności potrzebuje absolwent wchodzący w dorosłe życie?
Katalog debat nie jest zamknięty. Użytkownicy mogą sami proponować kolejne tematy. – Nie chcemy sami decydować, że zaproponowane przez nas tematy są najważniejsze – mówi Joanna Kluzik-Rostkowska. – Liczymy na duże zaangażowanie wszystkich grup i zachęcamy do niego – dodaje szefowa MEN.
Źródło: www.men.gov.pl