Z myślą o osobach, które w przeszłym tygodniu po raz pierwszy przekroczą próg szkoły w nowej dla nich roli nauczycielki/nauczyciela, zamieszczamy bardzo przydatny poradnik, zaczerpnięty z portalu „Nauczycielka z pasją”, prowadzonego przez Ewę Borowską. Choć nie jest to tekst nowy – zamieszczony został tam przed rokiem, to dzisiejsi „nowi” na pewno o nim nie wiedzą. Zachęcamy, aby czytający nasze OE, którzy wiedzą o nowych koleżankach/kolegach w ich szkołach przekazali im przy najbliższej okazji (posiedzenie rady pedagogicznej) te informacje.
W pierwszej części udostępniamy kilka fragmentów z podstawowej części tego materiału:
Pierwszy dzień szkoły – wskazówki dla początkującego nauczyciela
Być może drugiego września po raz pierwszy w życiu wejdziesz na lekcję do swojej klasy, zobaczysz czekających uczniów i… co dalej? Jak zacząć z nimi rozmowę? Co im powiedzieć? Co z nimi robić? Jak rozpocząć nawiązywanie relacji? Skąd możesz wiedzieć, skoro to także Twój pierwszy dzień?
Dzisiaj zapraszam Cię do zapoznania się z mini-przewodnikiem zawierającym przykładowe wskazówki do wykorzystania podczas pierwszego dnia zajęć.
Od czego zacząć?
1. Poznaj swoich uczniów (i Ty również pozwól im się poznać) […]
2.Porozmawiajcie na temat szkoły […]
3.Zorganizuje zabawy integrujące grupę […]
4.Opracujcie klasowe zasady […]
5.Pozwól uczniom na przej ecie inicjatywy […]
6.Zorganizuj spacer po szkole […]
7.Pamiętaj, ze to wasz pierwszy dzień […]
Mam nadzieję, że dzięki temu mini-przewodnikowi będzie Ci łatwiej (i spokojniej) przejść przez swój pierwszy dzień pracy. I pamiętaj: każdy z nas kiedyś zaczynał.
Powodzenia!
Cały tekst „Pierwszy dzień szkoły – wskazówki dla początkującego nauczyciela” – TUTAJ
Źródło: www.nauczycielkazpasja.pl
x x x
W powyżej cytowanym tekście autorka zamieściła jeszcze taką wskazówkę:
„A jeżeli potrzebujesz dodatkowego wsparcia w spokojnym wystartowaniu w zawodzie, zajrzyj do mojego „Przewodnika początkującego nauczyciela”
Oto kilka fragmentów z tekstu promującego ten poradnik:
E-book „Przewodnik początkującego nauczyciela. Jak ze spokojem wystartować w zawodzie” jest to skierowany do początkujących i przyszłych nauczycieli zbiór PRAKTYCZNYCH wskazówek, pomagających w spokojnym rozpoczęciu pracy w placówce oświatowej, opartych o moje doświadczenia zdobywane w szkolnej rzeczywistości (która znacznie różni się od wizji przekazywanej na studiach), a także uzupełnionych o wiele refleksji i przemyśleń.
Przedstawiam Ci w nim sytuacje, w których wkrótce najprawdopodobniej się znajdziesz, a także wyzwania, z jakimi się zmierzysz oraz podpowiadam, jakie podjąć działania, aby się do nich przygotować i sobie z nimi poradzić.
Jednocześnie (a może: przede wszystkim), ten e-book to solidna porcja wsparcia i zrozumienia. Pokazuję Ci, że przedstawione w nim sytuacje spotykają niemal wszystkich nauczycieli (mimo, że nie wszyscy się do tego przyznają) i że jest to całkowicie normalne. Doskonale wiem, że każdy z nas kiedyś zaczynał i to, co po kilku czy kilkunastu latach pracy staje się oczywiste, na początku zawodowej ścieżki prawie nigdy takie nie jest.
Dlatego ten e-book jest stworzony właśnie dla Ciebie, jeżeli:
> dopiero zaczynasz lub wkrótce zaczniesz pracę w szkole (znajdziesz tu jednak wiele uniwersalnych podpowiedzi, które sprawdzą się również podczas podejmowania pracy w przedszkolu lub innej placówce oświatowej),
> masz wiele pytań, wątpliwości oraz niepokojem napawa Cię to, w jaki sposób poradzisz sobie w pierwszych tygodniach/miesiącach pracy,
> obawiasz się, że nie jesteś dostatecznie przygotowana(-y) w kwestiach organizacyjnych,
> nie wiesz, od czego tak naprawdę zacząć,
> interesuje Cię, jak wygląda praca w szkole „od kuchni” (o czym najczęściej nie mówi się na studiach),
> poszukujesz spisu rad i wskazówek, które pomogą Ci spokojnie wystartować w zawodzie,
szukasz wsparcia i zrozumienia nauczyciela, który wciąż pamięta, jak trudno jest zacząć i nie zgubić się w nowej rzeczywistości.
E-book składa się z 20 napisanych przystępnym językiem rozdziałów, zawierających skondensowaną wiedzę dotyczącą, między innymi, takich zagadnień, jak: rozmowa kwalifikacyjna, warunki zatrudnienia, organizacja rad pedagogicznych, zebrania i kontakty z rodzicami uczniów czy przebieg pierwszego stopnia awansu zawodowego. Z drugiej strony, odnajdziesz w nim wskazówki dotyczące przełamywania utartych schematów, asertywności w naszej pracy, poszukiwania własnej zawodowej drogi, a nawet… przemyślenia związane z odejściem z zawodu.
Proszę, zwróć jednak uwagę, że nie jest to pozycja o metodyce nauczania ani poradnik o dokumentacji czy awansie zawodowym.
Dlatego, przewrotnie, powiem Ci: nie kupuj go, jeżeli pracujesz w szkole, przedszkolu, poradni, czy innej placówce oświatowej na tyle długo, że to miejsce nie ma przed Tobą tajemnic lub gdy szukasz przewodnika metodycznego bądź poradnika związanego bezpośrednio z dokumentacją.
Wierzę, że z tym e-bookiem czekająca na Ciebie praca nauczyciela nie będzie już jedną wielką niewiadomą, a zamiast tego stanie się początkiem nowej przygody, pełnej wielu niezwykłych wydarzeń.
Dlatego usiądź wygodnie, sięgnij po„Przewodnik początkującego nauczyciela” i poczuj się tak, jakbyś rozmawiał(a) z koleżanką, która chętnie udzieli Ci kilku pomocnych rad. […]
Źródło: www.nauczycielkazpasja.pl