Na portalu <mama:DU> w ubiegłym tygodniu (14 maja) zamieszczono artykuł, promujący utwór audiowizualny: „„Czuję się zakładnikiem”. Film uczniów o edukacji jeszcze dziś powinni obejrzeć wszyscy w MEN”. Póki co – niechaj obejrzą go czytelniczki i czytelnicy „Obserwatorium Edukacji”. A dla zachęty – dwa fragmenty owego artykułu:

 

Screen seny z filmu „Taki mamy system” [www.youtube.com]

 

Jakub Polański w filmie Jagody i Mateusza Lipowskich pt. „Taki mamy system

 

 

O systemie edukacji mówi się wiele, ale mało kto słucha uczniów. Demotywujące stawki i przestarzałe praktyki to dopiero początek tego, z czym borykają się pracownicy szkół i młodzież. Film dwójki wrocławskich uczniów Jagody i Mateusza Lipowskich pt. „Taki mamy system pokazuje wiele wad i mankamentów w polskim systemie edukacji. Wywiady z nastolatkami i samymi nauczycielami ujawniają, jak wygląda szkolna rzeczywistość.

 

Uczniom nie podoba się, że muszą się uczyć rzeczy, które nigdy im się nie przydadzą i zdobywać wiedzę, której nigdy nie wykorzystają. Brakuje im zajęć praktycznych. Za nieodpowiedni uważają fakt, że muszą się uczyć „pod maturę i sprawdziany”, czyli obowiązkowo spełniając wymagania z klucza do egzaminów. Najciekawsze zajęcia według nich są wtedy, gdy nauczyciele wdrażają coś „spoza programu”.

 

Zdaniem Jakuba Polańskiego ucznia klasy maturalnej, szkoła za bardzo narzuca to, co powinien robić i jednocześnie go ogranicza. Z kolei Zofia Lipowska wskazuje, że jest typem osoby, która lubi się uczyć sama z siebie i co najgorsze — uważa, iż szkolne praktyki niszczyły w niej tę naturalna chęć. […]

 

Maciej Lewowicki nauczyciel historii z LO nr 5 we Wrocławiu opowiada, że system przekazywany z pokolenia na pokolenie jest trudnoreformowalny. Program, który był dostosowany do realiów sprzed 30 lat, jest stosowny po dziś dzień, edukując współczesne pokolenia.

 

Zdaniem historyka, oceny może i są dobre, ale co z tego skoro nie powodują przypływu umiejętności i dodaje: – Bardzo trzeba się nagimnastykować, by podstawę programową prowadzić w taki sposób, by nie zanudzić uczniów na śmierć.

 

Agata Ścisłowska [nauczycielka j. polskiego w VII LO we Wrocławiu] – OE] nie chciałaby takiego sztywnego nastawienia, że dzieci przychodzą do szkoły i muszą siedzieć w ławce. Więcej powinno być zajęć praktycznych, na których dzieci uczą się pracować. Odejść powinno się również od encyklopedyzmu, a wprowadzić więcej prac grupowych.

 


Z kolei młodzież zaznacza, że chciałaby się uczyć szukania informacji i ich weryfikowania, gdy na świecie tyle się mówi o fake newsach. Ich oczekiwania to również otrzymanie inspiracji do rozwoju. Nastolatkowie zauważają też, że system powinien dawać więcej wolności nauczycielom, by ci mogli lepiej prowadzić zajęcia, a z młodzieżą budować dobre relacje, zamiast wrogich. […]

 

 

Cały artykuł „Czuję się zakładnikiem”. Film uczniów o edukacji jeszcze dziś powinni obejrzeć wszyscy w MEN                                                                                                                                                                     –  TUTAJ 

 

 

Źródlo: www.mamadu.pl

 

 

 

Film „Taki mamy system” – plik na Yoy Tube   – TUTAJ

 



Zostaw odpowiedź