Oto informacja o raporcie z badań kreatywności uczniów, prowadzonych w ramach PISA22, zaczerpnięta z fejsbukowego profilu Jędrka Witkowskiego:
KREATYWNOŚĆ POLSKICH UCZENNIC I UCZNIÓW
IBE Instytut Badań Edukacyjnych dzisiaj opublikował raport z badań kreatywności prowadzonych w ramach #PISA2022 OECD Education and Skills. Płyną z niego dobre wnioski. Polscy 15-latkowie zanotowali w nim dobry wynik. Tylko 8 krajów na świecie z 64 badanych (w tym 3 kraje z UE – Estonia, Finlandia i Dania) osiągnęło lepszy wynik niż Polska.
Miałem przyjemność współpracować przy tej publikacji jako recenzent. Dziękuję za zaproszenie i możliwość wniknięcia w te dane.
Badano trzy wymiary myślenia kreatywnego:
-tworzenie różnorodnych pomysłów
-tworzenie kreatywnych (oryginalnych) pomysłów
-ocenianie i ulepszanie pomysłów oraz myślenie kreatywne w czterech obszarach wypowiedzi pisemne
-prezentacje graficzne
-rozwiązywanie problemów społecznych
-rozwiązywanie problemów naukowych
Polscy uczniowie wypadają powyżej średniej OECD we wszystkich tych wymiarach i obszarach!
Kilka ciekawostek:
-znacznie bardziej kreatywne są dziewczyny niż chłopcy
-myślenie kreatywne jest w podobnym stopniu skorelowane z wynikami z trzech podstawowych pomiarów PISA: umiejętnościami matematycznymi, rozumieniem czytanego tekstu i rozumowaniem w naukach przyrodniczych
-znacznie gorsze wyniki w nauce osiągają uczennice i uczniowie szkół branżowych
-osiągnęliśmy wysokie wyniki w myśleniu kreatywnym mimo bardzo niskich wyników w pomiarze (samoocenie) ciekawości uczniów
UWAGA. Polscy uczniowie choć osiągnęli dobre wyniki w pomiarze kreatywności, to jednak w porównaniu ze średnią OECD:
-niżej oceniają własną skuteczność w działaniach kreatywnych,
-są mniej otwarci na wyzwania poznawcze i sztukę,
-ostrożniej podchodzą do nowych doświadczeń
-gorzej oceniają swoją sprawność korzystania z wyobraźni
Być może mamy więc spory potencjał wzrostu, jeśli będziemy skutecznie pracowali nad nastawieniem uczniów do zadań kreatywnych.
A niecałe 2 godziny później uzupełnił ten tekst materiałem z fb profilu Joanny Jarmużek:
Ważny raport!
Jedrek Witkowski pisze:
„Polscy uczniowie choć osiągnęli dobre wyniki w pomiarze kreatywności, to jednak w porównaniu ze średnią OECD:
-niżej oceniają własną skuteczność w działaniach kreatywnych,
-są mniej otwarci na wyzwania poznawcze i sztukę,
-ostrożniej podchodzą do nowych doświadczeń
-gorzej oceniają swoją sprawność korzystania z wyobraźni
Być może mamy więc spory potencjał wzrostu, jeśli będziemy skutecznie pracowali nad nastawieniem uczniów do zadań kreatywnych.”
Pod tym tekstem zamieściła tabelę z tego raportu, informującą o pozycji Polski w tych badaniach:
Źródło: www.facebook.com/jedrek.witkowski.3