A teraz prezentujemy najświeższe opinie o maturze z polskiego, ale tym razem zaczerpnięte z fb profilu polonistki jednej z łódzkich szkół średnich, występującej jako Aneta Ja-Pa

 

 

 

 

Agnieszka Fijałkowska

 

A mnie najbardziej interesuje jak CKE rozumie trudne czasy dla człowieka. Czasy – dzieje czy indywidualne trudne sytuacje w życiu człowieka? U mnie bardzo dużo osób pisało o Soni Marmieładow i nadziei, którą dawała jej wiara. Trudne czasy opisywali jako trudny czas w życiu Soni – bieda,alkoholizm ojca, prostytucja itp.

 

 

[…]

 

 

Bartłomiej Dawid

 

Moi uczniowie stwierdzili, że tematy bardzo trudne. BARDZO mnie to cieszy, bo to znaczy, ze rozumieli temat. Ci, co twierdzili, że proste, raczej znajdą się w grupie zaskoczonych niskimi wynikami. Temat 1. zakładał aż TRZY elementy do omówienia – trudne czasy (np. wojna, zabory, okres PRL-u), nadzieję (na coś!) i źródło (przyczyna, dla której konieczna okazała się nadzieja na jakąś zmianę) owej nadziei. A zatem nie wystarczyło napisać o tym, że Demeter miała nadzieję, że odzyska córkę. Oczywiście, że miała, ale jej źrodłem był instynkt macierzyński albo porwanie córki przez Hadesa. I tu pytanie, gdzie trudne czasy? Tego brakuje, a zatem jest to przykład nie w pełni funkcjonalny. W pełni funkcjonalny będzie np. Antygona, której źródłem cierpienia była zła władza wuja (to jednocześnie trudne czasy dla wierzących bogom a nie ludziom). Moja uczennica dała do tego kontekst „Antygony w Nowym Jorku” wskazując na bezdomność w tamtych czasach emigrantów i to jest świetne rozwiniecie problemu. Niestety uczniowie popełniali liczne błędy.

 

Ja z tego powodu w tym roku rezygnuję ze sprawdzania egzaminów, bo to będzie pogrom i tysiące odwołań.

 

 

 

Aleksandra Pietrańczyk

 

Dla pokolenia, które ogólnie ma problem z pisaniem i mało czyta (lub wogóle) każdy temat będzie ryzykowny.

Te tematy są piękne, problem nie tkwi w tematach, tylko w umiejętnościach współczesnej młodzieży i przede wszystkim w KRYTERIACH OCENIANIA, które jakie są, wszyscy wiemy????

 

 

Beata Kapela- Bagińska

 

Obawiam się o rozumienie tematów. Wg uczniów proste, ale nie wiem, czy dobrze przeanalizowali tematy????‍♀️

 

 

Gabriela Olszowska

 

Podoba mi się.

 

 

Katarzyna Włodkowska

 

Uczniowie twierdzą, że proste. Ja zaczynam mieć coraz więcej wątpliwości…

 

 

Gabriela Olszowska

 

Gajowiec… Wokulski… i hybris Makbet, Edyp….

 

 

Magdalena Sawicka

 

I najgorsza jest ta niepewność – co autor miał na myśli, czyli CKE

 

 

Justyna Wardyn

U mnie różnie odbierali te „trudne czasy”. Zobaczymy, co CKE uznania za trudne czasy

 

 

Wiola Jóźwiak

 

W moim odczuciu tematy wcale proste nie były (szczególnie drugi). Głównym problemem jest ich niedostosowanie do problematyki omawianych tekstów obowiązkowych. Myślę, że uczniowie mieli bardzo zawężony wybór ..

 

 

Diana Kolbert

Uważam, że plusem jest szeroka możliwość dopasowania lektur, które się zna ???? właściwie można celować w każdą epokę.

 

 

Łukasz Pszczółkowski

Oba tematy świetne, zwłaszcza drugi. Myślę, że moi maturzyści poradzili sobie.

 

 

 

Źródło: https://www.facebook.com/groups/194062934364832/user/100000886332444

 

 

 



Zostaw odpowiedź