Foto:www.facebook.com
Minister Edukacji Narodowej Anna Zalewska przedstawiła dziś projekty ustaw dotyczących zmian w edukacji. Teraz – zgodnie z obowiązującą procedurą – skierowano je do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych. Oto obszerne fragmenty komunikatu, jaki na ten temat zamieszczono dziś na stronie MEN:
[…] Zaprezentowany dziś projekt ustawy Prawo oświatowe oraz Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe opisują zmiany w organizacji oświaty w Polsce zapowiedziane w expose Premier Beaty Szydło.
Najważniejsze zmiany dotyczą ustroju szkolnego oraz związanych z tym modyfikacji w organizacji i funkcjonowaniu szkół i placówek oświatowych.[…]
Na potrzebę przygotowania i uchwalenia nowego aktu ustawowego o znaczeniu systemowym w obszarze oświaty wskazywano już w latach ubiegłych. Jednak dotychczas nikt nie podjął żadnych konkretnych prac legislacyjnych w tym kierunku.
– Po raz pierwszy weryfikujemy ponad sto razy zmienianą ustawę o systemie oświaty. Chcemy docelowo zmienić tę ustawę tak, aby była przejrzysta, czytelna i łatwiej można było ją stosować. Chcemy zbudować szkołę, która będzie odpowiadać za ucznia, za jakość kształcenia, za wychowanie oraz rozwój indywidualny – dodała Anna Zalewska Minister Edukacji Narodowej.[…]
Ustrój szkolny z obecnego systemu […] ulegnie przekształceniu.
Docelowa struktura szkolnictwa, zaproponowana w ustawie – Prawo oświatowe, będzie obejmowała:
→ 8-letnią szkołę podstawową;
→ 4-letnie liceum ogólnokształcące;
→ 5-letnie technikum;
→ 3-letnią branżową szkołę pierwszego stopnia;
→ 2-letnią branżową szkołę drugiego stopnia;
→ 3-letnią szkołę specjalną przysposabiającą do pracy;
→ szkołę policealną.
[…] Zmiany rozpoczną się od roku szkolnego 2017/2018. Wówczas uczniowie kończący w roku szkolnym 2016/2017 klasę VI szkoły podstawowej staną się uczniami VII klasy szkoły podstawowej. Rozpocznie się tym samym stopniowe wygaszanie gimnazjów – nie będzie prowadzona rekrutacja do gimnazjum.
W roku szkolnym 2018/2019 ostatni rocznik dzieci klas III ukończy gimnazjum. Z dniem 1 września 2019 r. w ustroju szkolnym nie będą funkcjonować gimnazja.
Wprowadzenie branżowej szkoły I stopnia, w miejsce zasadniczej szkoły zawodowej, planowane jest od 1 września 2017 r. Wprowadzenie branżowej szkoły II stopnia dla absolwentów branżowej szkoły I stopnia rozpocznie się od roku szkolnego 2020/2021.
Zmiany w liceach ogólnokształcących i technikach zapoczątkowane mają być od roku szkolnego 2019/2020, a zakończą się w roku szkolnym 2023/2024.
W roku szkolnym 2019/2020 w klasach I liceów ogólnokształcących, techników i branżowych szkół I stopnia edukację rozpoczną dzieci kończące klasę III gimnazjum i dzieci kończące klasę VIII szkoły podstawowej. Uczniowie kończący gimnazjum będą kształcili się w 3-letnich liceach ogólnokształcących i 4-letnich technikach, natomiast dzieci kończące VIII klasę szkoły podstawowej rozpoczną naukę w 4-letnim liceum lub 5-letnim technikum. Uczniowie będą mogli także kontynuować naukę w I klasie branżowej szkoły I stopnia.
Projekt ustawy zakłada, stopniowe i ewolucyjne wygaszanie gimnazjów. Na rok szkolny 2017/2018 nie będzie przeprowadzane postępowanie rekrutacyjne do klasy I gimnazjum. Od 1 września 2017 r. nie będzie już klasy I obecnego gimnazjum, a w latach następnych kolejnych klas.
Wygaszanie gimnazjum może być realizowane w różnych wariantach, tj. poprzez:
a) przekształcenie dotychczasowego gimnazjum w 8-letnią szkołę podstawową lub
b) włączenie gimnazjum do 8-letniej szkoły podstawowej;
c) przekształcenie gimnazjum w liceum ogólnokształcące albo technikum;
d) włączenie gimnazjum do liceum ogólnokształcącego albo technikum;
e) przekształcenie gimnazjum w branżową szkołę I stopnia;
f) włączenie gimnazjum do branżowej szkoły I stopnia.
Decyzja, co do formy i czasu przekształcenia gimnazjum należy do kompetencji samorządu prowadzącego gimnazjum, osoby prawnej niebędącej jednostką samorządu terytorialnego lub osoby fizycznej prowadzącej dotychczasowe publiczne lub niepubliczne gimnazjum.[…]
Ochrona miejsc pracy dla nauczycieli
Planując reformę oświaty chcemy przede wszystkim chronić dotychczasowe miejsca pracy nauczycieli oraz zapewnić uczniom jak najlepsze warunki nauki z wysoko wykwalifikowaną oraz doświadczoną kadrą pedagogiczną.
Rozwiązania systemowe zapewniające przechodzenie nauczycieli ze szkół aktualnie funkcjonujących do szkół tworzonych w ramach nowego systemu, da im poczucie stabilizacji i bezpieczeństwa o swoje zatrudnienie. Dzięki temu mogą oni w pełni poświecić się temu co w edukacji najważniejsze, czyli uczniowi i jego potrzebom dydaktyczno-wychowawczym. […]
Cały komunikat MEN – TUTAJ
Projekt ustawy – przepisy-wprowadzajace-ustawe – Prawo oświatowe.
Projekt ustawy – prawo-oswiatowe
Źródło:wwwmen.gov.pl
Zobacz także:
„Gazeta Wyborcza” – Reforma edukacji Anny Zalewskiej. 9 ważnych rzeczy, których dowiedzieliśmy się 16 września – TUTAJ
„Niedobra zmiana w edukacji” – nowa strona internetowa, redagowana wspólnie przez ZNP i Koalicję „Nie dla Chaosu w Szkole” – TUTAJ