Poniżej prezentujemy obszerne fragmenty tekstu Natalii Rasiewicz, zamieszczonego dzisiaj (27 sierpnia 2024 r.) na „Portalu Samorządowym – Portalu dla Edukacji”:
Rok szkolny 2024/2025 będzie jednym z najtrudniejszych dla polskiego systemu edukacji
Rosnąca od września liczba ukraińskich dzieci w polskich szkołach stawia nauczycieli przed nowymi, skomplikowanymi wyzwaniami. Wielu uczniów znalazło się w Polsce, niosąc ze sobą nie tylko bagaż edukacyjnych potrzeb, ale i traumatyczne doświadczenia.
>Nauczyciele będą musieli stawić czoła sytuacjom, które wymagają od nich nie tylko wiedzy pedagogicznej, ale także umiejętności pracy z dziećmi wrażliwymi na traumę oraz znajomości międzykulturowych różnic.
>- Pewnego dnia zadzwoniła do mnie nauczycielka syna i powiedziała, że reaguje on histerycznie na każdy przelatujący samolot. Syn kładł się na ziemię i krzyczał za każdym razem, gdy przelatywał samolot – opowiada pochodząca z Ukrainy Anna Polozhii.
>Paulina Piechna-Więckiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej (MEN), w rozmowie z PortalSamorzadowy.pl potwierdziła, że resort pracuje nad rozwiązaniami, które mają na celu wsparcie polskich szkół w obliczu nadchodzących wyzwań.
Wielu nauczycieli spotkało się z sytuacją, w której brak znajomości języka polskiego przez ukraińskich uczniów stanowił poważną barierę komunikacyjną. Przekazywanie wiedzy, ocenianie, a nawet zwykłe rozmowy stawały się wyzwaniem. Problemy te są szczególnie widoczne w przedmiotach, gdzie komunikacja werbalna odgrywa kluczową rolę. O ile matematyka czy język angielski można jeszcze przyswajać przy pomocy międzynarodowych symboli czy pojęć, o tyle nauka przedmiotów humanistycznych bez znajomości języka polskiego jest znacznie trudniejsza
Od września liczba uczniów pochodzących z Ukrainy znów wzrośnie i choć trudności językowe powinny być mniejsze, bo wielu z ukraińskich uczniów przebywa już w Polsce kilka lat, nauczyciele będą musieli stawić czoła sytuacjom, które wymagają od nich nie tylko wiedzy pedagogicznej, ale także umiejętności pracy z dziećmi wrażliwymi na traumę oraz znajomości międzykulturowych różnic. […]
W odpowiedzi na te wyzwania, w Centrum Nauki Kopernik, powstał program „Razem dla Lepszej Przyszłości”. Anna Polozhii jest jedną z koordynatorek tego projektu. Inicjatywa ta, skierowana do nauczycieli i edukatorów, oferuje narzędzia i wsparcie w pracy z dziećmi różnych narodowości, pomagając im w integracji i radzeniu sobie z międzykulturowymi różnicami. W ramach programu organizowane są warsztaty, konkursy oraz spotkania, które mają na celu zacieśnienie współpracy między polskimi a ukraińskimi uczniami oraz ich nauczycielami.
– Jednym z praktycznych narzędzi, które powstało w ramach programu, jest poradnik dla nauczycieli, dostępny w trzech językach: polskim, ukraińskim i angielskim. Poradnik ten nie tylko wyjaśnia różnice międzykulturowe, ale także oferuje konkretne strategie, jak wspierać dzieci z doświadczeniem uchodźczym w procesie edukacyjnym. Wydanie tego poradnika to krok w stronę lepszego przygotowania nauczycieli do pracy w coraz bardziej zróżnicowanym środowisku szkolnym – zapewnia Anna Polozhii. […]
Paulina Piechna-Więckiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, w rozmowie z PortalSamorzadowy.pl potwierdziła, że resort pracuje nad rozwiązaniami, które mają na celu wsparcie polskich szkół w obliczu nadchodzących wyzwań.
– Będziemy mieć środki na ten cel z Unii Europejskiej. Myślę, że jesteśmy w stanie wypracować sytuację, w której sobie poradzimy, bo musimy sobie poradzić. Dzieci muszą chodzić do szkoły – mówi w rozmowie z PortalSamorzadowy.pl Paulina Piechna-Więckiewicz. Podkreśliła również, że MEN jest świadome wyzwań, przed którymi stoją nauczyciele. […]
Cały tekst: „Rok szkolny 2024/2025 będzie jednym z najtrudniejszych dla polskiego systemu edukacji” – TUTAJ
Źródło: www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/