Dziś, po bardzo długiej przerwie, zapraszamy do wysłuchania i obejrzenia wywiadu, przeprowadzonego w minioną niedzielę (17 października 2921r.), w którym rozmówczynią Anny i Roberta Sowińskich jest Ewa Madanowska – dyrektorka Szkoły Podstawowej w Wierzonce, a wcześniej nauczycielka matematyki w Gimnazjum nr 2 w Swarzędzu. Na początek proponujemy lekturę tekstu, którym państwo Sowińscy zapowiedzieli nagranie tej rozmowy:

 

 

Jak dobrze uczyć się matematyki?

 

Matematyka, królowa nauk. Można lubić, można nie lubić, jednak jedno jest pewne- zdać ją trzeba. Dla części uczniów, którzy są uzdolnieni w humanistycznym kierunku, zazwyczaj przysparza wiele trudu i negatywnych emocji. Czy dla takich osób, każda lekcja musi być wcieleniem największego zła, a zaliczenia stresującym wydarzeniem? Otóż nie! Matematyka, tak jak każdy inny przedmiot wymaga zrozumienia oraz oswojenia się z materiałem. Ewa Madanowska – dyrektorka i nauczycielka matematyki z pasji i zamiłowania na co dzień udowadnia swoim uczniom, że nie taki diabeł straszny jak go malują i można przeprowadzić lekcje w kreatywny oraz przystępny dla wszystkich sposób. Matematyka wbrew pozorom jest bardzo wdzięcznym materiałem do pracy. Jedno zadanie, jedno rozwiązanie, a dróg może być tysiące. Dlatego Ewa stara się angażować swoich podopiecznych poprzez edukację praktyczną i usadzanie zadań bliskim uczniom, dzięki temu są bardziej zmotywowani oraz szybciej przyswajają wiedzę.

 

Ewa poza byciem nauczycielem jest również czynnie działającą dyrektorką.

 

Od samego początku wiedziała, że chce inaczej prowadzić szkołę i od nauczycieli oczekuje innego nauczania. Postawiła na autonomię, aby uczniowie mieli coraz więcej swobody, a nauczyciele mogli sami wybierać sposób, w jaki chcą prowadzić lekcję. Dodatkowo ograniczyła wystawianie ocen cząstkowych do minimum.

 

Zmiana to etap i musi przebiegać stopniowo, oswajając zarówno dzieci, nauczycieli, jak i rodziców. Trzeba mieć na uwadze, że nie każdy jest gotowy na nowe ruchy. Tutaj kluczowa będzie refleksja. Najpierw należy się zatrzymać, zobaczyć, czy to jest dobre, czy działa i dopiero wtedy zacząć wprowadzać zmiany. Najtrudniej zawsze jest przekonać rodziców, dla których miarą znajomości materiału jest ocena. Dlatego trzeba być z nimi uczciwym i rozmawiać, o tym, co dzieje się w szkole. W końcu wszystkim chodzi o to samo- dobro uczniów.

 

Edukacyjni wariaci” nie mają łatwo.

 

Wychodzenie przed szereg wymaga ogromnej odwagi i determinacji w dążeniu do określonych celów. Czy warto? Na przykładzie Ewy i wielu innych dyrektorów oraz nauczycieli możemy śmiało powiedzieć, że tak. Co więcej, zmiany w polskiej edukacji są potrzebne, dlatego, jeśli chcesz pracować inaczej, to działaj, a wysiłek i poświęcony czas się opłaci. Na koniec zaznaczymy, że jest nas coraz więcej, rośniemy w sile i razem dokonamy cudów.  

Serdecznie zapraszamy na niezwykle inspirującą rozmowę z Ewą Madanowską, która pokazuje, że jeśli się chce, to można! Całość znajdziecie jak zawsze na naszym kanale. 

 

 

 

Plik na You Tube „Jak dobrze uczyć matematyki” (67 min.) – TUTAJ

 

 

 

Źródło: www.plandaltonski.pl

 



Zostaw odpowiedź