Na dzisiejsze przedpołudnie proponujemy niedługi tekst, jaki w poniedziałek na swoim fejsbukowym profilu zamieściła dr Marzena Żylińska. Wyróżnienie fragmentów tekstu pogrubioną czcionką – redakcja OE:
Gdyby szkoła nie była tak odporna na wiedzę, kierując się tym, co mówi psychologia, już dawno zmieniłaby sposób motywowania uczniów do nauki i dostrzegłaby, że wiele dzieci właśnie w szkole traci chęć do uczenia się. Nie dlatego, że są leniwe. Ich utrata naturalnej motywacji do poznawania świata, jest efektem stosowanych w szkołach metod „motywowania” do nauki.
Żeby odnieść sukces – zarówno w szkole, jak również w życiu – potrzebna jest motywacja wewnętrzna. Czy to możliwe, że w szkole jest systemowo wygaszana? Czy to możliwe, że chcą zachęcić uczniów do nauki niszczymy najsilniejszy motor, który napędza rozwój?
Nasze wyobrażenia o motywacji oparte są na mitach z ubiegłych stuleci. Jeśli chcemy stworzyć system edukacji, który uwzględnia naukową wiedzę z XX i XXI wieku, powinniśmy poddać refleksji sposób, w jaki motywujemy uczniów. Dlatego nauczycielom i rodzicom polecam trzy książki. Jestem pewna, że po ich lekturze zrezygnujecie z wielu metod motywowania, które dziś stosujecie. Bo koszty stosowania kar i nagród są zbyt wysokie, a na dodatek działają tylko w krótkim czasie, a potem? A potem znów musimy wchodzić w rolę …
„Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na motywację” – Daniel Pink
„Nowa psychologia sukcesu” Carol Dweck
„Nurty edukacji alternatywnej w świetle wiedzy o procesach uczenia się” pod red. M. Żylińskiej.
Wszystkie pozycje znajdziecie w księgarni internetowej Edukatorium.
Źródło: www.facebook.com/marzena.zylinska