Foto: www.neuro-integracja.com.pl
W naszym cyklu przedpołudniowych lektur – dzisiaj proponujemy tekst, zamieszczony na stronie „Juniorowa” 21 stycznia: Metoda pozytywnej neuroplastyczności – jak pomóc dziecku zbudować szczęśliwy mózg. Jego autorkami są panie: Joanna Berendt i Anna Andrzejewska – twórczynie Centrum Neuro-Integracji MIND.
Oto – tradycyjnie – fragmenty tego artykułu i link do oryginału:
[…] Mózg uczy się na podstawie doświadczeń. Neuroplastyczność to niezwykła zdolność ludzkiego mózgu do zmiany swojej struktury i funkcji w zależności od doświadczeń. W zależności od tego co przeżywamy, czego doświadczamy chwila po chwili kształtują się struktury neuronalne w mózgu. Ten proces ma znaczny wpływ na zadowolenie z życia i jego jakość.
W dzieciństwie mózg jest bardzo elastyczny i wyjątkowo łatwo uczy się i podlega zmianom. Ale proces nauki i zmiany mózgu możliwy jest zawsze, bez względu na wiek. Zawsze jest szansa na zbudowanie szczęśliwego mózgu, chociaż wraz z wiekiem proces ten wymaga większych nakładów energii, dłuższego czasu, zmiany nawyków czyli większego wysiłku. Z neuroplastycznością mamy do czynienia kiedy np. uczymy się języka obcego, ale też wtedy kiedy chcemy mieć bardziej pozytywne podejście do siebie i świata czy pragniemy być bardziej odporni na stres lub pewni siebie.
Każda aktywność mentalno-emocjonalna (myśli, emocje, uczucia zmysłowe), która jest obecna w naszym umyśle, ma swoje odzwierciedlenie w aktywności odpowiednich obwodów neuronalnych mózgu. To brzmi całkiem poważnie. Mówiąc prościej im częściej coś przeżywamy, skupiamy na czymś uwagę, tym obwody, odpowiedzialne za ten stan, działają szybciej, sprawniej i częściej.[…]
Negatywna skłonność mózgu
Głównym priorytetem ludzkiego mózgu jest przetrwanie. Mechanizmy i procesy, które mają miejsce w naszym mózgu, kształtowały się w czasach, kiedy ludzie żyli w małych grupach, w środowisku trudnym do przetrwania. Takie warunki spowodowały, że mózg bez przerwy skanuje rzeczywistość w poszukiwaniu zagrożeń, tego co jest nie tak, co nie działa, czego nam brak i co mogłoby być ulepszone. Dzięki tej skłonności potrafimy niejako automatycznie reagować w obliczu zagrożeń. Jednak ta cecha może znacząco obniżać jakość naszego życia. Ponieważ z ewolucyjnego punktu widzenia, naturze zależy na przetrwaniu, a nie na jakości życia. O tą jakość potrzebujemy zadbać świadomie sami lub wesprzeć nasze dzieci w budowaniu zdolności do dbania o ich dobrostan mentalno-emocjonalny. […]
Skupienie uwagi
Jedną z dróg do budowania szczęśliwego mózgu u dzieci jest praca nad skupieniem uwagi, które działa na mózg jak reflektor i odkurzacz w jednym. Oświetla obiekt skupienia i zasysa go z większą łatwością w struktury mózgu. Wykorzystując tą zdolność możemy wspierać dzieci w budowaniu szczęśliwego mózgu, poprzez zachęcanie dziecka do kierowania uwagi na pozytywne elementy doświadczenia.[…]
Zacznijmy od siebie
Najlepszym sposobem na efektywne rezultaty, jest rozpoczęcie praktyki samemu, a potem łagodne i naturalne zachęcanie do niej dzieci. Jeśli będziemy tworzyć sami atmosferę sprzyjającą skupianiu się na pozytywach to dzieci bezwysiłkowo będą ją przejmować od nas.
Cały artykuł „Metoda pozytywnej neuroplastyczności – jak pomóc dziecku zbudować szczęśliwy mózg” – TUTAJ
Źródło: www.juniorowo.pl