Screen z pliku na You Tube „Lekcja:Enter – Świat nowej edukacji”

 

 

W ubiegłym tygodniu, na portalu „Wirtualna Polska” zamieszczono tekst Agnieszki Jarosz zatytułowany „Lekcja: Enter, czyli o nauczycielach, którzy zmieniają lekcje w ciekawą przygodę”. Oto jego obszerne fragmenty i link do pełnej wersji:

 

[…] Ubiegłoroczny lockdown zaskoczył wszystkich – w tym uczniów, rodziców i nauczycieli. Tych ostatnich postawił wręcz pod ścianą. No bo jak w ciągu kilku dni zamienić czarną tablicę, kredę i zwykły zeszyt – w wirtualne zajęcia prowadzone za pośrednictwem komputera? Był więc i strach, i setki dylematów. Skutek był taki, że lekcje ograniczały się do wysyłania przez nauczycieli zadań i tematów do przeczytania. Robiło tak aż 70 proc. z nich. Ci bardziej obeznani z technologiami, spotykali się z uczniami za pośrednictwem komunikatorów lub programów do wideokonferencji. Wychodziło to różnie, bo i uczniowie niespecjalnie spieszyli się do takich lekcji.

 

Szkoła nie była przygotowana na zmiany nauczania. Przyspieszyła to w ekspresowym tempie zupełnie nieoczekiwana pandemia. I nie chodzi tylko o samą technologię, ale zmiany systemowe w edukacji. Okazało się, że lekcje od wielu lat prowadzone były i są w ten sam sposób. Brakuje wciąż nowoczesności, za dużo jest teorii, za mało doświadczeń. A i uczeń nie stoi w samym centrum nauczania, bo najważniejsza staje się podstawa programowa. Istotą nie jest to, że nauczyciel potrafi przeprowadzić lekcję onliNudne lekcje? Trzeba to zmienić. Istotne jest to, żeby nauczyciel potrafił przeprowadzić w taki sposób lekcję ciekawą. Pandemia uwypukliła i spotęgowała te problemy. Bo choć z wykorzystaniem nowoczesnych technologii lekcje wciąż mogą pozostać nudne.

 

Nudne lekcje? Trzeba to zmienić

 

Pomogą w tym zajęcia z wykorzystaniem cyfrowych narzędzi i e-zasobów. Celem „Lekcji:Enter” jest dostosowanie lekcji do potrzeb młodych ludzi i tego, jak uczą się w czasach, kiedy dostęp do informacji jest tak szybki. Bez umiejętności korzystania z technologii, wykorzystywania ich w procesie nauczania nic się nie zmieni. Ba! Będzie jeszcze gorzej. A przecież, bez względu na to czy pandemia trwać będzie krótko, czy długo – nie uciekniemy przez cyfrową rewolucją*.

 

Jak jednak przyznają autorzy projektu „Lekcja:Enter” nie chodzi tylko o to, by szkolenie było przyspieszonym kursem doskonalenia zawodowego nauczycieli. Ma przede wszystkim poszerzać wiedzę nauczyciela i rozumienie świata jego uczniów.

 

 

Uczniowie zweryfikowali umiejętności nauczycieli – dobrze nie jest

 

Lockdown trochę obnażył mój brak technologicznych umiejętności. Nie potrafiłam na przykład udostępnić formularza testowego uczniom, zabezpieczyć go i przesłać im do wypełnienia. Czasami trzeba było ugryźć się w język i próbować jeszcze raz, do skutku. W bólach rodziła się moja znajomość z cyfrową technologią. Uczniowie to widzieli i jasno dali mi do zrozumienia, że dobrze nie jest. Tak jak i innym nauczycielom. Wtedy właśnie podjęłam decyzję, że tak być nie może i zgłosiłam grupę na szkolenie opowiada pani Agnieszka, dyrektorka i jednocześnie nauczycielka języka polskiego. […]

 

O tym, że warto korzystać z możliwości szkoleniowych mówi także Lucyna Siudzińska, dyrektorka, nauczycielka języka polskiego Szkoły Podstawowej nr 3 im. Józefa Piłsudskiego w Tomaszowie Mazowieckim.

 

-Jestem ciekawa życia i lubię przekraczać swoje granice. W związku z tym, że bałam się narzędzi technologicznych zdecydowałam się stawić temu czoło – mówi 45-letnia polonistka. – Pomyślałam, że skoro inni potrafią, to przecież ja też mogę – dodaje.[…]

 

Czy fizyka może nie być nudna?

 

Może. A przynajmniej może być bardziej zrozumiała i nie do zwykłego „odhaczenia”. Tak mówi Marcin Kosiak, nauczyciel fizyki z 16-letnim stażem w Zespole Szkół im. Władysława Łokietka w Inowrocławiu, z wyksztalcenia informatyk, plastyk (jak mówi, dlatego, że jest bardzo wrażliwy) i fizyk. Mieszanka iście zaskakująca.

 

Mimo iż z technologią miał, i ma, do czynienia często, to z chęcią wziął udział w „Lekcji:Enter”. Wszak jest to dziedzina, która się zmienia nieustannie. I to, co było cudem techniki pół roku temu, dziś może być zupełnym przeżytkiem. […]

 

Już po raz drugi odbędą się bezpłatne szkolenia, w ramach projektu „Lekcja:Enter” dla nauczycieli. Ze względu na pandemię, prowadzone będą online. Wystarczy zgłosić się do jednego z ośrodków prowadzących szkolenia, na terenie swojego województwa. Więcej informacji znaleźć można na stronie lekcjaenter.pl.

 

Za inicjatywę jako lider odpowiada Fundacja Orange w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Instytutem Spraw Publicznych.[…]

 

Celem projektu jest objęcie szkoleniami w sumie aż 75 tys. nauczycieli. O tym, że jest to jeden z największych projektów edukacji cyfrowej, mówią same liczby.

 

 

Wartość to prawie 50 mln złotych.

 

Projekt jest realizowany ze środków UE. Dofinansowanie zostało przyznane przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa w ramach działania 3.1 „Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych”.[…]

 

 

Cały tekst „Lekcja: Enter, czyli o nauczycielach, którzy zmieniają lekcje w ciekawą przygodę” – TUTAJ

 

 

Źródło: www.wiadomosci.wp

 

 

 

*Pogrubienie fragmentów przytoczonego tekstu – redakcja OE.

 



Zostaw odpowiedź