Ponad miesiąc temu (26 czerwca) „Gazeta Prawna” zamieściła artykuł Anny Wittenberg, zatytułowany „Tylko 3 proc. uczniów planuje karierę nauczyciela. To jeden z najniższych wyników w OECD”, który wówczas przeoczyliśmy.
Jednak pojawił się on niedawno na Facebooku i uznaliśmy, że winniśmy udostępnić go także czytelnikom „Obserwatorium Edukacji” Oto jego fragmenty i link do całości:
Ponad połowa wszystkich 15-latków widzi się w pracy wykwalifikowanego specjalisty – wynika z danych OECD. W tej liczbie coraz mniej chciałoby jednak uczyć następne pokolenia. W ciągu dekady liczba chętnych spadła dwukrotnie. Powód? Niskie pensje, rosnąca biurokracja, słaby prestiż.
Częściej uczyć innych chcą dzieci osób z wyższym wykształceniem – wynika z pogłębionego raportu, który eksperci OECD stworzyli na podstawie wyników testów PISA. Rozwiązujący go uczniowie odpowiadali w nim nie tylko na pytania dotyczące szkolnej wiedzy, ale także własnych planów na przyszłość. Po analizie odpowiedzi okazało się, że spadająca liczba chętnych do zawodu nauczyciela to nie tylko polska specyfika – niższe zainteresowanie zawodem widać w większości krajów, które przystąpiły do badania.[…]
Co ciekawe, według raportu uczniowie, którzy chcą zostać nauczycielami, niemal w całej OECD mają gorsze wyniki w testach PISA niż ich rówieśnicy aspirujący do zawodów także wymagających wyższego wykształcenia. Planujący karierę nauczyciela w Polsce mieli średnio o 13 pkt gorszy wynik w matematyce i o 10 w czytaniu (na nieco ponad 500 pkt). Jeszcze większe – 20-punktowe – różnice były w Turcji i Hiszpanii. Potencjalni nauczyciele lepiej wypadali w Estonii, Japonii, na Węgrzech i w Stanach Zjednoczonych.[…]
Cały artykuł „Tylko 3 proc. uczniów planuje karierę nauczyciela. To jeden z najniższych wyników w OECD” – TUTAJ
Źródło: www. serwisy.gazetaprawna.pl