Na „Portalu dla Edukacji” zamieszczono  obszerny tekst Bogdana Bugdalskiego, który jest syntetyczną informacją o aktualnym stanie przygotowywanej przez MEN reformy edukacji. Oto jego obszerne fragmenty o link do pełnej wersji:

 

 

 

[…]

 

>Szykują się daleko idące zmiany w podstawach programowych kształcenia ogólnego.

 

>Obejmą one wszystkie poziomy edukacji, a ich wdrożenie potrwa od 2026 do 2031 r.

 

>Kierunki zmian określi rozporządzenie w sprawie podstawy programowej edukacji obywatelskiej dla klas II szkół ponadpodstawowych.

 

 

Harmonogram reformy programów nauczania jest następujący: 1 września 2026 r. wejdzie w życie nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz podstawa programowa dla uczniów klas I i IV szkół podstawowych. A następnie:

 

-w 2027 r. zmienią się podstawy w klasach II i V,

 

-w 2028 r. dla klas III i VI,

 

-w 2029 r. dla klasy VII,

 

-w 2030 r. dla klasy VIII.

 

 

W przypadku szkół ponadpodstawowych 1 września 2027 r. wejdą nowe podstawy przedmiotów w edukacji ogólnej dla uczniów klas I LO, techników oraz szkół branżowych. Natomiast w kolejnych latach zmienią się podstawy:

 

– w 2028 r. dla klasy II,

 

– w 2029 r. dla klasy III,

 

– w 2030 r. dla klasy IV (LO i technikum)

 

– w 2031 r. dla klasy V (technikum). […]

 

Modele nowych podstaw kształtują się właśnie teraz – podczas trwających obecnie konsultacji podstawy programowej przedmiotu edukacja obywatelska, który ma zastąpić wycofany przedmiot historia i teraźniejszość w szkołach ponadpodstawowych. Podstawa ta ma niezmiernie istotne znaczenie, bo to w niej określono praktycznie główne kierunki zmian w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla wszystkich nauczanych przedmiotów.[…]

 

Ostateczne ustalenie profilu absolwenta pozwoli na podjęcie dalszych działań. W kolejnych krokach powstaną:

 

-zasady organizacji procesu nauczania uczenia się oraz doświadczeń szkolnych, czyli koncepcję doświadczenia szkolnego;

 

-część ogólna podstawy programowej, na której podstawie opracowane zostaną wytyczne do pracy zespołów przedmiotowych;

 

-zespoły, które dokonają zmian w podstawach przedmiotowych.

 

Zmiany obejmą również :

 

-dydaktykę nauczania,

 

-system oceniania,

 

-system doskonalenia nauczycieli,

 

-system kształcenia nauczycieli,

 

-system egzaminów zewnętrznych.

 

 

 

 

Cały tekst „Wielka reforma programowa zmieni polską szkołę. Co planują rządzący?”  –  TUTAJ

 

 

 

 

Źródło: www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/

 

 



Zostaw odpowiedź