Oto obszerne fragmenty tekstu zamieszczonego dzisiaj (7 listopada 2024r.) na portalu ”STREFAEDUKACJI”:
MEN chce powołać ogólnopolskiego Rzecznika Praw Uczniowskich
Powołanie ogólnopolskiego Rzecznika Praw Uczniowskich oraz stworzenie katalogów praw, obowiązków i kar uczniowskich zapowiedział dyrektor Departamentu Komunikacji Ministerstwa Edukacji Narodowej Kacper Lawera na posiedzeniu sejmowej podkomisji ds. jakości kształcenia i wychowania. […]
Podkomisja wysłuchała informacji ministra edukacji na temat planów powołania Rzecznika Praw Uczniowskich i praw ucznia. Przewiduje to projekt ustawy, którego założenia były tematem czwartkowej dyskusji.
– Wierzymy, że z początkiem marca (projekt – red.) zostanie rozpatrzony przez Radę Ministrów i w marcu posłowie będą mogli zacząć prace nad tym projektem – powiedział dyrektor Departamentu Komunikacji Ministerstwa Edukacji Narodowej Kacper Lawera.
Jedną ze zmian, której wprowadzenie – w oparciu o prace zespołu eksperckiego ds. praw i obowiązków ucznia – proponuje MEN, jest powołanie Rzecznika Praw Uczniowskich na poziomie krajowym oraz rzeczników na poziomach samorządowych (wojewódzkich, powiatowych i gminnych) i szkolnym. […]
Wedle planów Rzecznik Praw Uczniowskich na poziomie krajowym będzie działał przy ministrze edukacji, będzie nadzorowany przez ministerstwo, choć nie będzie mu podległy. Będzie wybierany w konkursie. Podstawowe zadania RPU to badanie spraw na miejscu i żądanie złożenia wyjaśnień (w sytuacjach konfliktowych w placówkach szkolno-wychowawczych – red.), promocja praw uczniowskich na terenie kraju oraz koordynowanie prac rzeczników wojewódzkich. […]
Jeśli chodzi o rzeczników na poziomie samorządowym, w planach MEN jest wykorzystanie istniejących zasobów – np. rzeczników wojewódzkich działających już w niektórych kuratoriach oświaty, którzy mają uprawnienia wizytatorów.
Rzecznik szkolny ma być osobą zaangażowaną i maksymalnie związaną z uczniami. MEN postuluje, aby badał on różne naruszenia i przeprowadzał mediacje. W ich trakcie rzecznik będzie pozyskiwał informacje, które powinny zostać objęte tajemnicą, w tym także dotyczące „spraw intymnych” uczniów. […]
MEN proponuje, aby na to stanowisko byli powoływani wyłącznie nauczyciele – choć w wielu polskich szkołach, na bazie inicjatyw oddolnych, działają już rzecznicy, którymi nierzadko są sami uczniowie. Wedle obowiązującego prawa nauczyciel jest – w przeciwieństwie do rodzica czy ucznia – jedyną osobą związaną tajemnicą zawodową, na którą za naruszenie tajemnicy można nałożyć sankcje – w tym odpowiedzialność dyscyplinarną.
Kolejną zmianą ma być stworzenie katalogów praw, obowiązków i kar uczniowskich – te do tej pory były opisane m.in. w ustawie o prawie oświatowym, ale zdaniem ekspertów było to niewystarczające.
W katalogu praw ucznia znalazły się m.in. prawo do ochrony wizerunku, zachowania tajemnicy korespondencji, prawo do posiadania własnych rzeczy na terenie szkoły (z wyłączeniem tych, które zagrażają bezpieczeństwu społeczności szkolnej), kształtowania własnego stroju i wyglądu, prawo do rzetelnego, opartego na aktualnej wiedzy procesu nauczania, ochrona praw autorskich, prawo do rozwoju zainteresowań, bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w szkole – dotyczy to głównie spożywania posiłków i – co było często podnoszone przez uczniów – korzystania z toalety czy innych miejsc w szkole.Katalog praw ma być obszerny, ale otwarty – szkoły będą mogły go rozszerzać w swoich statutach.
W ustawie uregulowany zostanie także katalog obowiązków. Ma być on katalogiem zamkniętym, choć uwzględniona w nim zostanie specyfika różnych szkół (w tym np. szkół specjalnych).[…]
Propozycje MEN skrytykował poseł Zbigniew Dolata (PiS). – Likwidujecie jakikolwiek balans między prawami a obowiązkami. Jeżeli czegokolwiek potrzeba polskiej szkole, to raczej Rzecznika Praw Nauczyciela. (…) Problemem jest przerost praw ucznia – powiedział. Jego zdaniem problem dotyczy przede wszystkim starszych uczniów, którzy przejawiają „większą skłonność do buntu kwestionowania obowiązków”. […]
W powołanym wiosną tego roku eksperckim zespole ds. praw i obowiązków ucznia znaleźli się nauczyciele-praktycy, stowarzyszenia i fundacje zajmujące się prawami uczniowskimi oraz Warszawski Rzecznik Praw Uczniowskich i Rzeczniczka Praw Uczniowskich z Poznania.
Cały tekst „MEN chce powołać ogólnopolskiego Rzecznika Praw Uczniowskich” – TUTAJ
Źródło: www.strefaedukacji.pl