9 października 2022 r.  na fanpage Ośrodka Działań Ekologicznych „Źródła” zamieszczono taką, ilustrowaną zdjęciem, informację:

 

 

Choć formalnie wystartował pod koniec września, a pracowaliśmy nad nim już od późnej wiosny to czujemy, że prawdziwy start odbył się właśnie dzisiaj. Szkoleniem dla nauczycieli rozpoczęliśmy realizację projektu „Łódzkie szkoły dla klimatu”.

 

Kiedy ze strony Urzędu Miasta Łodzi padła propozycja wspólnej realizacji projektu dotyczącego kryzysu zasobów, sprawiedliwości społecznej, zmian klimatu razem wziętych – poczuliśmy podekscytowanie. Masa pomysłów, ale też wątpliwości pojawiła się w naszych głowach. Wątpliwości, bo podejmujemy niezwykle trudne tematy, które, jak wynika z badań są bardzo obciążające dla młodych ludzi. Młodzież martwi się zmianą klimatu, odczuwa lęk, smutek, złość i bezsilność, a przyszłość wydaje się im przerażająca. Przy zaangażowaniu nauczycieli i rodziców oraz przy wsparciu psychologa chcemy te trudne emocje przekształcić w poczucie sprawczości, wiarę w siłę wspólnoty.

 

Praca z młodzieżą poprzedzona będzie cyklem warsztatów dla nauczycieli. I choć to my, dorośli, jesteśmy odpowiedzialni za to jak wygląda obecnie świat, to nie zawsze jesteśmy gotowi na szczerą rozmowę o zmianie klimatu, bo sami nie chcemy w nią uwierzyć, panikujemy albo wypieramy skalę zagrożeń. Nie starcza nam wyobraźni i odwagi, by rozmawiać o tak daleko idącym kryzysie. W dodatku młodzież ma do nas bardzo uzasadniony żal za to, że mając świadomość kryzysu nic nie zrobiliśmy. W pierwszym etapie projektu będziemy zastanawiać się jak rozmawiać z młodzieżą, by nie pogłębiać ich leków, jak ich wspierać, co zrobić by nie czuli się przytłoczeni odpowiedzialnością. Będziemy zastanawiać się czy indywidualne działania wystarczą, jak unikać prywatyzacji winy, jak budować poparcie dla zmian systemowych.

 

Łódzkie szkoły dla klimatu” to projekt łączący edukację globalną z edukacją ekologiczną i w dodatku naprawdę angażujący uczestników w realne działania. Najważniejszym elementem projektu jest eksperyment, do którego zaprosimy młodzież wraz z rodzicami, a wcześniej także nauczycieli i kadrę projektu. Chcemy, żeby młodzi ludzie nie czuli się osamotnieni w swojej trosce o przyszłość planety. Chcemy dać im trochę nadziei i poczucia, że nie są sami. Że są wśród nich odważni, aktywni dorośli, którym zależy i którzy się starają.  […]

 

W projekcie bierze udział sześć szkół: IX LO w Łodzi, XXIV LO w Łodzi, XXXII Liceum Ogólnokształcące im. H. Poświatowskiej w Łodzi, Szkoła Podstawowa nr 23 w Łodzi, Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 111 i Szkoła Podstawowa nr 37 w Łodzi

 

 

Źródło: https://www.facebook.com/ode.zrodla

 

 

x            x            x

 

 

O tym projekcie napisano także 21 października br. w bezpłatnej gazetce rozdawanej trzy razy w tygodniu w Łodzi  –  < ŁÓDŹ.pl >:

 

 

UCZNIOWSKI EKSPERYMENT

 

„Łódzkie Szkoły dla Klimatu. Kompetencje przyszłości” – to pilotażowy projekt, który startuje w kilku szkołach w Łodzi. Jego celem ma być przekonanie dzieci do tego, by starały się rezygnować z konsumpcyjnych nawyków.

 

Czy można żyć bez telefonu i komputera? Wyjść ze strefy komfortu, zrezygnować z nowoczesnych technologii  i skupić się na tym, co nas otacza? Łódzka młodzież ma przed sobą prawdziwy challenge. Celem jest przekonanie dzieci i młodzieży do tego, by zrezygnowały z konsumpcyjnych nawyków i skupiły się na tym, co je otacza. – Mądra edukacja ekologiczna to klucz do lepszej przyszłości. Chcemy wyjść poza schemat prowadzenia lekcji, teorię zastąpić praktyką, nauczyć takich wartości jak szacunek dla posiadanych zasobów, współpraca w imię wyższego celu i rezygnacja z konsumpcyjnych nawyków podkreśla Anna Wierzbicka, Dyrektor Wydziału Kształtowania Środowiska.

 

Akcja prowadzona będzie w 6 miejskich szkołach – 3 podstawowych i 3 średnich. Uczestników wspierać będzie doświadczony partner lokalny – Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” oraz psycholog, który będzie czuwał nad przebiegiem eksperymentu. – Młodzież martwi się zmianą klimatu, odczuwa lęk, smutek, złość i bezsilność, a przyszłość wydaje się jej przerażająca. Przy zaangażowaniu nauczycieli i rodziców oraz przy wsparciu psychologa chcemy te trudne emocje przekształcić w poczucie sprawczości, wiarę w siłę wspólnoty – mówi Małgorzata Świderek, Prezeska Ośrodka Działań Ekologicznych „Źródła”.

 

Ważnym elementem projektu jest współpraca i budowanie relacji – z rówieśnikami, nauczycielami oraz rodzicami. Efektem ma być wspólne osiąganie wyznaczonych celów. Istotną częścią projektu jest element inwestycji: stworzenie 6 szkolnych przestrzeni zieleni, z wykorzystaniem rozwiązań ekologicznych. Da to uczniom i pracownikom szkoły szansę codziennego obcowania z naturą i przyniesie wiele innych korzyści, jak choćby możliwość prowadzenia zajęć czy wspólne prace ogrodowe, uczące odpowiedzialności za stworzone miejsce. Łódzkie detale wplecione w przestrzeń będą nie tylko przypominać o dziedzictwie miasta, ale również  stanowić dowód pomysłowego ponownego wykorzystania przedmiotów.

 

Projekty przestrzeni powstaną dzięki zaangażowaniu ECHO Investment, największego polskiego dewelopera i kreatora wielu miejskich przestrzeni. – Chcąc wzmocnić nasze zaangażowanie w EKOpakt dla Łodzi, przygotujemy projekty zagospodarowania podwórek w sześciu wybranych łódzkich szkołach. Ich wygląd skonsultujemy przede wszystkim z osobami, które na co dzień będą z nich korzystały, czyli uczniami i nauczycielami, tak by tereny te były estetyczne, a jednocześnie praktyczne i wygodne do użytkowania. W projektach wykorzystamy elementy z recyclingu, co pokaże młodzieży nowe możliwości nadawania przedmiotom drugiego życiakomentuje Rafał Gliwiński, design manager w Echo Investment.

 

 

Źródło:  www.lodz.pl

 

x           x           x

 

 

O projekcie poinformował także miniony poniedziałek lokalny dodatek „Gazety Wyborczej” – < wyborcza.pl ŁÓDŹ >. Oto fragmenty tego tekstu:

 

Mniej rozmów przez komórki. Ekologiczny eksperyment w szkołach w Łodzi

 

[…]

 

Będziemy zachęcać m.in. do ograniczenia zużycia wody, do niemarnowania jedzenia, zmiany diety na bardziej roślinną, ponieważ produkcja mięsa także ma duży wpływ na zmiany klimatyczne. To tylko część pomysłów. Liczymy na kreatywność nauczycieli i uczniów, z którymi będziemy pracować najpierw w szkołach, a później zaprosimy ich do naszego ośrodka na całodniowe warsztaty – opowiada Małgorzata Świderek z Ośrodka Działań Edukacyjnych ŹRÓDŁA. 

 

Nie chcemy im niczego narzucać. Każdy będzie mógł wybrać, czy np. chce ograniczać korzystanie ze smartfona, czy jeść mniej mięsa. Chodzi o to, żeby odczuli brak czegoś i sami zdecydowali, co to ma być. Załóżmy, że uczeń już chodzi do szkoły pieszo, będziemy zachęcać, żeby nie wybierał zmiany związanej z transportem, ale coś bardziej wymagającego – dodaje Karolina Baranowska z Ośrodka Działań Edukacyjnych ŹRÓDŁA. [….]

 

Projekt rozpoczęło szkolenie dla nauczycieli. Aktualnie zespół wraz z dyrekcją i nauczycielami pracuje nad opracowaniem odpowiedniej metodyki i dopracowaniem szczegółów związanych z zadaniami. W początkowym etapie zamierza przeprowadzić eksperyment na sobie, aby uczniowie czuli się w nim bezpiecznie. […]

 

Cały artykuł „Mniej rozmów przez komórki. Ekologiczny eksperyment w szkołach w Łodzi”  –   TUTAJ

 

 

 

Źródło: www.lodz.wyborcza.pl/lodz/

 

 

 

 

 

 

 

 



Zostaw odpowiedź