Dzisiaj, w sali szkolnego teatru (budynek „B”) Szkoły Podstawowej Nr 137 im. A. Kamińskiego odbyła się z dawna zapowiadana konferencja „Rok Godności – Rok Relacji Człowieka”.
Przybyłych uczestników konferencji powitała gospodyni obiektu – Pani Dyrektor SP nr 137 – Ewa Możyszek-Banaszczyk, która przypomniała, że odbywa się ona w ramach „Roku Relacji w Edukacji”, a także zapowiedziała pierwszy punkt programu – występ uczniów tej szkoły, którzy przygotowali swe wystąpienia na temat godności i szacunku – wychodząc od myśli Marka Edelmana – ostatniego dowódcy Powstania w Getcie Warszawskim, wieloletniego lekarza-kardiochirurga w łódzkim szpitalu.
Nikodem Tomaszewski i Maciek Mujżel – uczniowie klasy VI d SP nr 137 w Łodzi.
Oto fragment odczytanego tekstu, samodzielnie przez nich przygotowanego: „Jak się przyglądasz złu i odwracasz głowę, albo nie pomagasz jeśli możesz pomóc, to stajesz się współodpowiedzialny. […] To sowa Marka Edelmana. […] Wokół nas zdarzają się sytuacje, kiedy inni są bici, poniżani,wyzywani, traktowani gorzej. To właśnie wtedy powinniśmy reagować, ponieważ należy szanować godność drugiego człowieka, kiedy ktoś inny próbuje mu ja odebrać.[…] Przez swoją obojętność stajemy się współodpowiedzialni za czyny innych.”
Ziemowit Gwóźdź – uczeń klasy VIII c SP nr 137 w Łodzi.
Oto fragment jego, wygłoszonego bez wspierania się notatkami, wystąpienia: „Chciałbym dzisiaj poruszyć niezmiernie ważną kwestię, jaką jest godność i szacunek. […] Marek Edelman twierdził, że w życiu są tylko trzy drogi: można uciekać, można przyglądać się, albo można zaangażować się. Tylko tą trzecią uznawał za właściwą, ponieważ według niego właśnie zaangażowanie się dowodzi naszego człowieczeństwa. […] Szanowni Państwo! Apeluję: zaangażujmy się, nie oczekując niczego w zamian. Mam nadzieję, że od dzisiaj poświecimy choć kilka chwil i zamiast odwracać głowę staniemy po stronie słabszych i krzywdzonych. […]”
Po wystąpieniach uczniów miejscowej szkoły prowadzenie konferencji przejęła Marta Rosińska – jedna z inicjatorek „Roku Relacji w Edukacji:” która podziękowała młodym uczestnikom konferencji za wspaniały występ i zapowiedziała kolejny punkt programu:
Urszula Sochacka (polonistka, doktorantka UJ) i Bożena Będzińska-Wosik (dyrektor SP 81), w ramach wspólnego wystąpienia, którego temat zapowiedziany w programie to: „Przez relacje do godności”, w rzeczywistości był opowieścią o dziesięcioletniej historii ich współpracy w podtrzymywaniu pamięci i upowszechnianiu wiedzy o niemieckim bozie dla dzieci i młodzieży polskiej przy ul. Przemysłowej w Łodzi.
A oto kolejne wystąpienia konferencyjne:
Ewa Morzyszek – Banaszczyk podczas wykłado-pogadanki na tamat „Edukacja w wolności we współczesnym kształceniu, czyli o Freinecie słów kilka”.
Tak naprawdę była to bardzo emocjonalna opowieść, oczywiście na kanwie „30 niezmiennych prawd pedagogicznych Celestyna Freinet’a”,* o Jej osobistych doświadczeniach w praktyce nauczycielskiej i dyrektorskiej, podczas realizowania idei zmieniania szkoły nauczająco-oceniajacej, w szkołę wspierającą podmiotowy rozwój uczniów, na drodze życzliwych relacji i w poszanowaniu godności uczniów.
Dr Anna Parr-Modrzejewska (nauczyciel akademicki w Zakładzie Języka Angielskiego i Językoznawstwa Stosowanego UŁ), która w formule parawarsztatowej poprowadziła zajęcia na temat „Pytania, rozważania i odpowiedzi – Czyli jak ocenianie kształtujące wspiera relacje z uczniami”- dr Anna Parr-Modrzejewska.
Dalsza część konferencji potoczyła się już bez obecności „Obserwatorium Edukacji”. A odbyły się jeszcze następujące wystąpienia:
Moc integracji. Jak skutecznie wspierać rozwój relacji społecznych wśród uczniów” – Julia Budzowska – nauczycielka, właścicielka szkoły językowej Rainbow English.
„Szkoła godności czy szkoła o godności” – Tomasz Bilicki – nauczyciel, interwent kryzysowy, prezes Fundacji Innopolis.
„Wewnętrzny spokój i emocjonalna równowaga. Jak je osiągnąć?” – (sesja coachingowa w ramach programu Nauczycielu! Zadbaj o swój dobrostan psychiczny) – Katarzyna Malinowska – trenerka rozwoju osobistego, certyfikowany coach, expertka w zakresie budowania PEWNOŚCI SIEBIE.
*„30 niezmiennych prawd pedagogicznych Celestyna Freineta” – zobacz : Jan Żebrowski, Kodeks pedagogiczny Celestyna Freineta – plik pdf – od str. 159 do 162 –TUTAJ
Tekst i zdjęcia
Włodzisław Kuzitowicz