Oto fragmenty tekstu, zamieszczonego dzisiaj na „Portalu dla Edukacji”, oraz linku do jego pelnej wersji, a także link do szerszej informacji o owych rankingach miast:
Eksperci zmierzyli poziom edukacji w polskich miastach. Znamy wyniki rankingu
Tegoroczna edycja Indeksu Zdrowych Miast objęła między innymi poziom edukacji w 66 miastach na prawach powiatu. Kryteria oceny w tej kategorii dotyczyły efektów kształcenia w szkołach podstawowych i średnich i dostępu dzieci do edukacji przedszkolnej.
>- Osoby dobrze wykształcone prowadzą zdrowszy tryb życia, rzadziej chorują – tak prof. Agnieszka Chłoń-Domińczak, prorektor ds. nauki uzasadnia uwzględnienie edukacji w tegorocznym Indeksie Zdrowych Miast.
>Kryteria oceny miast w tej kategorii objęły: wyniki kształcenia w szkołach podstawowych i średnich, dostępu dzieci do edukacji przedszkolnej oraz sytuację dochodową rodzin z dziećmi.
>W tym rankingu edukacyjnym na pierwszym miejscu uplasował się Kraków, wyprzedzając Warszawę i Wrocław. Tuż za podium znalazło się Opole. […]
Indeks opracowywany został przez ekspertów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz Grupy Lux Med. Oceniane kategorie dotyczyły wskaźników w 6 zakresach: zdrowia, ludności, usług komunalnych i społecznych, edukacji, mieszkalnictwa, środowiska, infrastruktury, a także zagospodarowania przestrzeni.
Wśród największych miast (powyżej 300 tys. mieszkańców), najlepszy łączny wynik dotyczący wszystkich kategorii uzyskał Poznań, na drugim miejscu jest Warszawa, a na trzecim Gdańsk. W przypadku miast poniżej 300 tys. mieszkańców najwyższy wynik osiągnął Sopot, na drugim miejscu uplasowała się Gdynia, a na trzecim Rzeszów.
Ciekawie na tym tle wypadła klasyfikacja miast w kategorii edukacja. – Odpowiednie kształtowanie kapitału ludzkiego i wykształcenie stanowią istotną determinantę stanu zdrowia ludności. Osoby dobrze wykształcone prowadzą zdrowszy tryb życia, rzadziej chorują. Dlatego też kluczowe są inwestycje społeczne w kapitał ludzki, które zaczynają się już na wczesnym etapie edukacji przedszkolnej – prof. Agnieszka Chłoń-Domińczak, prorektor ds. nauki Szkoły Głównej Handlowej uzasadnia uwzględnienie edukacji w Indeksie Zdrowych Miast. […]
W tegorocznym Indeksie Zdrowych Miast przy ocenie poziomu edukacji w miastach wzięto pod uwagę 6 wskaźników. Są to efekty kształcenia w szkołach podstawowych i średnich, mierzone wynikami egzaminów ósmoklasisty oraz egzaminu maturalnego z języka polskiego i matematyki (4 wskaźniki).
– Piąty wskaźnik to dostęp dzieci w wieku 3-5 lat do edukacji przedszkolnej. Jest to wskaźnik, który pokazuje w jakim stopniu miasta zapewniają potrzeby swoich mieszkańców w zakresie nie tylko dostępności opieki, ale też ułatwienia godzenia ról rodzinnych i zawodowych rodziców – czytamy w raporcie podsumowującym tegoroczną edycję rankingu. […]
Cały tekst „Eksperci zmierzyli poziom edukacji w polskich miastach. Znamy wyniki rankingu.” – TUTAJ
Źródło: www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/
Więcej o o „Indeksie zdrowych miast” na portalu „Gruma Luxmed” – TUTAJ