Na dzisiejszą poranną lekturę proponujemy dwa teksty z profilu Jędrka Witkowskiego:
Z 13 marca 202 r.
KOMPETENCJE, WSPÓŁPRACA
Jest wiele powodów, które sprawiają, że o kompetencjach w szkole głównie się mówi zamiast je faktycznie rozwijać. Jedną z nich jest brak jasnych, zrozumiałych i użytecznych dla nauczycieli definicji tych kompetencji.
W Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) w programie Szkoła dla innowatora (we współpracy z Szkoła Edukacji, Zwolnieni z Teorii i Deloitte Polska) pracowaliśmy nad definicjami kompetencji przyszłości.
Współpraca to zdolność jednostki do podejmowania działań wspólnie z innymi i zespołowego dążenia do osiągnięcia określonego celu (autorkami tej definicji są: Agnieszka Arkusińska i Magdalena Bogusławska).
Na kompetencję współpracy składają się:
-umiejętność komunikacji;
-umiejętność podejmowania działań nastawionych na osiągnięcie synergii;
-umiejętność regulowania współpracy;
-postawa indywidualnej odpowiedzialności. […]
Cały tekst – TUTAJ
Z 14 marca 2024 r.
CZY RELACJE W SZKOLE SĄ WAŻNE?
Od kilku lat coraz powszechniejsze jest, także w Polsce, przekonanie o kapitalnym znaczeniu relacji w procesie edukacji. Jak nam w praktyce idzie stawianie na relacje? Odpowiedź na pytanie znajdziemy m.in. w badaniach ICCS przeprowadzonych przez IBE Instytut Badań Edukacyjnych na ósmoklasistach wiosną 2022 roku.
Prawie 150 000 ósmoklasistów (prawie co trzeci) nie czuje się traktowanych sprawiedliwie przez nauczycieli a prawie 230 000 uważa, że uczniowie w ich szkole nie traktują się z szacunkiem (prawie co drugi!)
Młodzi ludzie krytycznie oceniają relacje z nauczycielami:
-21% uczniów nie dostrzega dodatkowej pomocy nauczycieli, gdy jej potrzebuje;
-30% uczniów nie czuje się traktowana sprawiedliwie przez swoich nauczycieli.
-30% uczniów nie czuje, by nauczyciele słuchali tego, co uczniowie mają do powiedzenia
… oraz relacje pomiędzy samymi uczniami:
-32% uważa, że uczniowie w ich szkole nie dogadują się ze sobą;
-45% nie uważa, by większość uczniów w ich szkole traktowała się z szacunkiem. […]
Cały tekst – TUTAJ