Już dzisiaj na portalu edu.tvp.pl można obejrzeć minicykl „Zawód w cenie”. To zrealizowana przy współpracy z MEN czteroodcinkowa seria adresowana do gimnazjalistów, poświęcona zasadniczym szkołom zawodowym i technikom. To propozycja dla tych młodych ludzi, którzy już tej wiosny będą musieli podjąć decyzję – jaką szkołę wybrać? [Źródło: www.men.gov.pl]
Foto: www.edu.tvp.pl
Zobaczmy jak się ta oferta prezentuje. Oto przykład – Odcinek 2. Najpierw tekst:
Hania uwielbia słodkości, a zwłaszcza czekoladę. Znakomicie udają się jej wszelkiego rodzaju wypieki i w przyszłości chciałaby zostać cukiernikiem. A Janek…? On ostatnio ma problem z dziurami w ścianach, których narobił podczas zabaw z piłka baseballową i musi znaleźć sposób na ich załatanie. Obydwoje szukają więc ponadgimnazjalnych szkół, które mogłyby im pomóc w realizacji tych planów.
Hania udaje się do Olsztyna, do Zespołu Szkół Gastronomiczno-Spożywczych. W pracowniach aktywnie uczy się, jak powstają rozmaite smakołyki. Poznaje także czym jest temperowanie czekolady, zaś doradca zawodowy tłumaczy jej, jakie są perspektywy pracy w zawodzie cukiernika.
Janek odwiedza Państwowe Szkoły Budownictwa w Gdańsku, gdzie wraz z uczniami zasadniczej szkoły zawodowej poznaje praktyczną stronę zawodu montera zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie i tajniki nauki tego zawodu. Uczy się, jak szpachlować dziury w ścianie, układać glazurę czy malować wałkiem.
Łącznie z filmikiem – TUTAJ [http://edu.tvp.pl/18245320/odc-2]
Ten owoc kooperacji MEN i TVP doczekał się już recenzji ze strony Związku Nauczycielstwa Polskiego:
[ ] Związek Nauczycielstwa Polskiego zwraca uwagę na stereotypowe ujęcie zawodowych ról kobiet i mężczyzn w filmach propagujących wybór ścieżki zawodowej przygotowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z Telewizją Polską.
Bohaterami czteroodcinkowej serii są gimnazjaliści – Hania i Janek, którzy odwiedzają zasadnicze szkoły zawodowe i technika, by poznać interesujące ich zawody.
Bohaterka filmów – Hania wybiera kierunki kształcenia uznawane powszechnie za „kobiece”: kelnerka, florystka, cukiernik, organizatorka wycieczek turystycznych. Są to zawody o niższym statusie społecznym, gorzej opłacane. Autorzy filmów przypisali uczennicy cechy „typowo kobiece”: w opisach filmów czytamy, że bohaterka „kocha kwiaty i inne rośliny”, „uwielbia słodkości”, „znakomicie udają się jej wszelkiego rodzaju wypieki”, „przynosi koledze szklankę wody i… niechcący wylewa ją”, „nie może sobie poradzić z przygotowaniem planu wycieczki wakacyjnej”.
Hania uczy się m.in. jak komponować bukiety z kwiatów, jak się uśmiechać do gości w restauracji, jak dekorować ciasteczka, jak ścielić łóżka i układać łabędzie z ręczników.
Bohater filmów – Janek został osadzony w zawodach uznawanych za typowo „męskie” – mechanik lotniczy, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie, technik systemów i urządzeń energetyki oraz mechanik samochodowy. Przypisano mu cechy stereotypowo za uznawane za bardziej męskie: w opisach filmów czytamy, że „hobby Janka to zdalnie sterowane modele samochodów”. Chłopak „lubi zajmować się modelarstwem lotniczym”, jest „zafascynowany energią naturalną i odnawialną”.
Uczy się więc m.in. jak układać glazurę i malować, składa prawdziwy silnik i skrzynię biegów, poznaje tajniki elektromechaniki i zasady działania kolektora słonecznego, lata na symulatorze lotów. W przyszłości może więc zostać wysoko wykwalifikowanym i dobrze zarabiającym pracownikiem sektora budowlanego czy przemysłu.
Filmy propagują stereotypowe scenariusze kariery zawodowej już na etapie wyboru ścieżki edukacji. [..]
Zdaniem ZNP, filmy „Zawód w cenie” utrwalają istniejące stereotypy dotyczące płci w odniesieniu do zawodów, a tym samym mogą się przyczynić do pogłębiania nierówności pomiędzy kobietami i mężczyznami.
Sławomir Broniarz
Prezes ZNP
Cała publikacja „Filmy powielają stereotypy dotyczące zawodów” TUTAJ
Źródło: www.znp.edu.pl