Portal EDUNEWS.PL zamieścił informację przedstawiciela „Koalicji Otwartej Edukacji” – Kamila Śliwowskiego o inicjatywie tego środowiska, związanej z Międzynarodowym Tygodniem Otwartej Edukacji, zatytułowaną „Otwarta edukacja to nie tylko zasoby”. Oto fragmenty tego materiału i linki do źródeł:
Foto: www.google.pl
Kamil Śliwowski
Szkoły i edukacja zmieniają się niezależnie od reform całego systemu oświaty. Zmieniają je nauczyciele i nauczycielki oraz ich uczniowie Obie grupy mają dziś łatwy dostęp do wiedzy, między innymi dzięki wszechobecnemu internetowi. Nauka – tak dziś potrzebnych – współpracy, kreatywności, ale również obsługi coraz to nowszych technologii nie mieści się już w ramach podstaw programowych czy kilku podręczników. Wymaga więcej zwinności (agilty), jak określiliby to programiści. Jak radzą sobie z tym nauczyciele i nauczycielki w Polsce?
Co roku, w marcu, obchodzimy Międzynarodowy Tydzień Otwartej Edukacji. U podstaw rozumienia otwartej edukacji leży chęć i gotowość do dzielenia się: wiedzą, umiejętnościami, wsparciem i zasobami. Żeby było to możliwe potrzebna jest odpowiednia kultura pracy oparta na zaufaniu i porozumieniu. W otwartej szkole wszyscy są uczniami i nauczycielami, twórcami i odbiorcami, a dzięki internetowi oraz nowym technologiom dzielenie się wiedzą jest dziś łatwiejsze niż kiedykolwiek. Konsekwencją takiego sposobu myślenia jest – między innymi – tworzenie i korzystanie z otwartych zasobów edukacyjnych, czyli takich materiałów, których autorzy zgadzają się, pod określonymi warunkami (na podstawie odpowiedniej licencji), na ich dalsze wykorzystywanie i przetwarzanie. […]
To nowoczesne podejście natrafia jednak na przeszkody, m.in. prawne. Kiedy otwarte zasoby nie wystarczają i kończy się tzw. dozwolony użytek edukacyjny, czyli sytuacje, w których nauczyciel może korzystać z utworów objętych prawem autorskim na potrzeby szkolne, zaczyna się ryzyko. Nauczycielom lub ich uczniom zdarza się naruszać, najczęściej w dobrzej wierze lub z braku wiedzy, prawa autorskie podczas działań edukacyjnych. O tym, że ta granica może być cienka przekonały się szkoły i biblioteki, które skorzystały ze zdjęć Czesława Miłosza znalezionych w sieci. Spotkały się z konsekwencjami prawnymi i finansowymi, o których nie miały wcześniej pojęcia. Dlatego wiedza o tym, gdzie szukać otwartych zasobów, jak je tworzyć i korzystać z nich zgodnie z prawem, jest dziś szczególnie cenna, jeśli nie niezbędna. […]
Tegoroczne obchody Tygodnia Otwartej Edukacji swój finał będą miały 17 marca. Koalicja Otwartej Edukacji przygotowała na tę okazję cyfrową konferencję o nowoczesnej i otwartej edukacji: Otwarte śniadanie w sieci, podczas której można będzie dowiedzieć się, jak lepiej współpracować z innymi nauczycielami i nauczycielkami, dostać garść inspiracji i zasobów cyfrowych, do wykorzystania na lekcji, podzielić się swoimi scenariuszami, blogiem czy grą, rozmawiając na czacie z innymi uczestnikami spotkania, lub zadać pytanie specjalistom i specjalistkom od otwartej edukacji. Będziemy rozmawiać – między innymi – o otwartych, edukacyjnych wideo, odwróconej klasie, dostępności, nauce obywatelskiej i Snapchacie w szkole.
Podczas konferencji wystąpią:
>Marta Florkiewicz-Borkowska – nauczycielka Roku 2017, która uczy niemieckiego i prowadzi zajęcia arteterapeutyczne,
>Przemysław Staroń – nauczyciel etyki i snapchatu,
>Mikołaj Rotnicki – ekspert dostępności,
>Monika Koblak – nauczycielka i popularyzatorka nauki obywatelskiej,
>Gabriela Sierocińska-Dec z Muzeum Historii Polski, która opowie o cyfrowych zasobach do nauki historii,
>Zespół Pi-stacja Matematyka – o odwróconej klasie i wideo na lekcjach matematyki.
Gościem specjalnym będzie Christer Gundarsen, dyrektor ds. technicznych norweskiej platformy Otwartych zasobów edukacyjnych dla szkoły podstawowej i współtwórca globalnej biblioteki cyfrowej z wystąpieniem: W jaki sposób otwartość może zmienić dynamikę globalnej edukacji?.
Kiedy? 17 marca od godz.10.00 do 15.00. Darmowa rejestracja: http://bit.ly/otwieramy
Cały tekst „Otwarta edukacja to nie tylko zasoby” – TUTAJ
Źródło: www.edunews.pl
UWAGA: pogrubienia i podkreślenia fragmentów tekstu – redakcja OE