Instytut Badań Edukacyjnych zamieścił dziś na swej stronie komunikat, zatytułowany „Co potrafi trzecioklasista”. Oto jego obszerne fragmenty:
Uczniowie potrafią poradzić sobie z rozumieniem tekstu popularnonaukowego, ale nie zawsze uważnie czytają tekst. Eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych przedstawili wyniki badania Kompetencje trzecioklasistów 2015 (K3). Instytut Badań Edukacyjnych uruchamia 21 stycznia rejestrację zgłoszeń szkół do udziału w badaniu w 2016 r.
– Badanie nie sprawdza wszystkich umiejętności, bo dzieci rozwiązują zadania przez 40 minut, więc co roku sprawdzamy nieco inne umiejętności – wyjaśnił Marcin Karpiński, lider Pracowni Matematyki. Podkreślił, że używane w teście badania to nie są zadania zamknięte, kojarzące się z testami, i dzieci odpowiadając, nie strzelają.
Zwrócił uwagę na fakt, że, jak wynika z badania, uczniów przeciętnych jest bardzo mało 7,9% w porównaniu do bardzo dobrych (53,8%) i słabych (30,4%). Tymi, którzy są bardzo słabi, trzeba się zająć, np. analizując nasze badania i planując pracę z nimi, bo te dzieci mogą mieć poważne problemy w klasie IV. Należałoby także zanalizować poziom szkoły, czy te wyniki zależ od środowiska, fazy rozwoju uczniów czy np. od tego, która nauczycielka w szkole prowadziła klasę.[…]
Gorzej dzieci radziły sobie z zadaniem napisania listu do rówieśnika, w którym miały przekonać go do wizyty u dentysty. Co prawda dzieci potrafiły argumentować, jednak niemal 1/5 dzieci nie potrafiła poprawnie napisać wypowiedzi w sposób komunikatywny (wielka litera na początku zdania, kropka na końcu, zamykani myśli w obrębie zdania). Tylko 1/3 prac zawierała wszystkie wyznaczniki formalne listu.
W 2016 r. badanie K3 obejmie poza matematyką i językiem polskim również przyrodę. Planowane terminy badania:
10 maja 2016 r. – K3 i K5 z języka polskiego
17 maja 2016 r – K3 i K5 z matematyki i przyrody.
Rejestracja szkół zacznie się 21 stycznia.
Załączniki:
Kompetencje trzecioklasistów 2015 Matematyka. Wyniki badania
Badanie kompetencji polonistycznych trzecioklasistów (K3)
Źródło:www.ibe.edu.pl
Napisano o tym także na portalu oswiata.abc.com: „IBE: trzecioklasiści dobrze radzą sobie z rachunkami i rozumieniem tekstów”