W majowym numerze miesięcznika „Dyrektor Szkoły”  pojawił się wart przeczytania artykuł Klemensa Stróżyńskiego pt. „Z podręcznikiem czy bez”. Jego fragmenty dostępne są na portalu oświata.abc  Oto, dla zachęty, kilka z nich:

 

Współczesna szkoła to szkoła technologiczna, oparta na masowym kształceniu, w którym jakość nie jest zapewniona dzięki zatrudnieniu nauczycieli mistrzów, ale dzięki starannie opracowanym procedurom, wymaganiom i planom, które mogą realizować gorzej przygotowani wykonawcy. Takie działanie wzorowane jest na rozwiązaniach w dziedzinie produkcji przemysłowej – wysokie technologie nie wymagają genialnych wykonawców, tylko genialnych projektantów. […]

 

 

Realizowanie podstawy programowej pod batem nadzoru pedagogicznego zamiast kształcenia – oto rzeczywistość dzisiejszej oświaty. Kto mówi o rozwoju ucznia? Zamiast tego jest realizacja podstawy programowej, nawet jeśli nie jest ona zbyt mądrze pomyślana, monitorowanie tej realizacji. Czy to jeszcze kształcenie, czy już tresura?

 

Kształcenie, czyli kierowanie rozwojem ucznia „po swojemu”, wedle własnego rozeznania nauczyciela, według rozpoznanych przez niego potrzeb i możliwości uczniów, nie wymaga korzystania z podręcznika i całej jego obudowy dydaktycznej. Wymaga samodzielności nauczyciela i jego kreatywności, czyli tych cech, których ogromna większość pedagogów została oduczona.

 

Więcej w publikacji, zatytułowanej „Szkolne procedury zabijają kreatywność?”

 

Źródło: www.oswiata.abc.com.pl/

 

Klemens Stróżyński – wieloletni nauczyciel, były dyrektor Wojewódzkiego Ośródka Metodycznego w Poznaniu i wykładowca na Podyplomowym Studium Ewaluacji Dydaktycznej Uniwersytetu Gdańskiego. Piastował stanowiska kierownicze w Wydawnictwie Naukowym PWN i Wydawnictwie Szkolnym PWN. Był pracownikiem Kuratorium Oświaty w Poznaniu. W latach 2008-2009 członek zespołu ekspertów ds. opracowania projektu reformy nadzoru pedagogicznego powołanych przez MEN. Obecnie Rzeczoznawca MEN ds. podręczników szkolnych i współpracownik Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz Ośrodka Rozwoju Edukacji. Autor kilkunastu książek oraz kilkuset artykułów w pismach oświatowych i kulturalnych. Z wykształcenia polonista.[Źródło: http://www.profinfo.pl/]



Komentarze niedostępne