Foto: www.technologpark.pl

 

Dr Marek Kaczmarzyk – właściciel firmy szkoleniowej Neurodydaktyka doktora Kaczmarzyka”

 

 

Na portalu Wrocławskiego Parku Technologicznego (WPT) zamieszczono zapis wywiadu z dr Markiem Kaczmarzykiem – biologiem, neurodydaktykiem i memetykiem. Oto fragmenty tej publikacji:

 

 

Nowa edukacja to proces, a nie jednorazowa zmiana – wywiad z dr Markiem Kaczmarzykiem – adiunktem w Pracowni Dydaktyki Biologii na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska, Uniwersytetu Śląskiego. Oto jego fragmenty:

 

[…]

 

Czy innowacje i edukacja to bliskie sobie pojęcia?

 

dr Marek Kaczmarzyk: Edukacja i innowacje powinny być postrzegane jako tożsame ze sobą obszary. Niestety rzadko dokonuje się takiej korelacji. Jesteśmy przyzwyczajeni do rozumienia edukacji na poziomie określonego rozwiązania. Wszelkie systemy edukacyjne, które zaistniały do tej pory, rozwiązywały problemy określone przez czas i przestrzeń, przez kulturowe tu i teraz. Nawet jeśli cofniemy się do czasów antycznych, czy do wieków średnich na Dalekim Wschodzie, zaobserwujemy, że podawnicza forma edukacji, poza wyjątkami takimi jak sokratejski dialog, przeważa. Najczęściej miała ona jednostronny charakter. Podobnie jest w przypadku obecnej edukacji systemowej, która ma swoje źródło w pruskim systemie sprzed 200 lat. Czasy się jednak zmieniły.

 

 

W dalszej części rozmowy dr Kaczmarzyk odpowiadał jeszcze na kolejne pytania:

 

Jak powinniśmy zatem rozumieć edukację?

 

Edukację można traktować jako sposób przystosowywania się populacji ludzkich do kluczowego procesu, jakim jest przekazywanie spuścizny jednego pokolenia, następnemu. Memetycy, czyli osoby badające ewolucję kulturową, czasem nazywają go dziedziczeniem pozagenetycznym, czyli przekazywaniem memów – kulturowych genów. […]

 

 

Jak powinna zmienić się edukacja?

 

-Zmiany następują dziś tak błyskawicznie, że musimy przestać marzyć o budowie nowego konkretnego systemu edukacji, ale zacząć o niej myśleć jako o procesie ciągłej zmiany oraz dostosowywania się do potrzeb zmieniającego się świata błyskawicznej dystrybucji informacji. Oznacza to, że edukacja musi być ciągłą innowacją. […]

 

 

Czy w Polsce zaczynamy dostosowywać edukację do tych zmian, czy już na starcie mamy „zadyszkę”?

 

-W tym aspekcie „zadyszkę” ma cały świat. Zmiany dokonały się tak szybko, że nawet systemy edukacyjne uważane za najlepsze na świecie nie są idealne. Nowych systemów edukacji nie możemy przecież jeszcze ocenić. Ich skuteczność można ewaluować po efektach, a te będziemy w stanie zauważyć, za kilkanaście a może nawet kilkadziesiąt lat. […]

 

 

Co powinniśmy więc zrobić?

 

-Trzeba nauczyć się reagować na bieżąco, wspierać kompetencje pozwalające na analizę tego, co do nas dociera, kształtować nowocześnie rozumianą cyfrową mądrość człowieka. […]

 

 

Szkoła, która określa się innowacyjną ze względu na to, że stosuje tablety czy interaktywne tablice to tylko fasada?

 

W pewnym momencie uwierzyliśmy, że jeśli zmodyfikujemy technicznie stare rozwiązanie, to okaże się ono adekwatne do nowoczesnego świata. Już dziś widzimy, że tak nie jest. Daliśmy się uwieść prostej zasadzie, że szkoła w modelu podstawowym, powinna przejąć pewne określone cechy środowiska zewnętrznego i dzięki temu, dostosuje się do potrzeb edukacyjnych. […]

 

 

Skoro świadomość tego tematu wzrasta, co powinien zrobić nauczyciel, który do tej pory nie zdawał sobie sprawy z konieczności zmiany postrzegania nauki i jej przyczyn?

 

Takie sytuacje zdarzają się coraz częściej. Liczba osób, które zdają sobie z tego sprawę rośnie wykładniczo. To kluczowy czynnik dla zmian. Mamy jedno z najbardziej liberalnych praw oświatowych w Europie. […]

 

 

X Kongres E(x)plory [na którym dr Kaczmarzyk będzie jednym z wykładowców – OE] organizowany pod hasłem „Edukacja dla innowacji. Innowacje w edukacjiodbędzie się w dniach 24-25 września. W tym roku wyjątkowo odbędzie się on online, a udział w nim jest bezpłatny. Jest on organizowany przez Fundację Zaawansowanych Technologii, która realizuje promujący i wspierający młodych naukowców Program E(x)plory. W WPT wiemy jak kluczową rolę w rozwoju innowacji odgrywa nowoczesna edukacja, kreująca u dzieci i młodzieży chęć podążania za ciekawością świata, dlatego już od 7 lat jesteśmy częścią tej inicjatywy – mamy przyjemność być gospodarzem tegorocznego Kongresu.

Zapraszamy do udziału!

 

 

Cały zapis wywiadu z dr Markiem Kaczmarzykiem – TUTAJ

 

 

Program X Kongres E(x)ploryEdukacja dla innowacji. Innowacje w edukacji” TUTAJ

 

 

Źródło: www.technologpark.pl



Zostaw odpowiedź