Już dość dawno nie zaglądaliśmy na stronę Plandaltoński.pl, nie udostępnialiśmy zamieszczanych tam podkastów. Jednak nie mogliśmy nie zauważyć, że wczoraj pojawiło się tam kolejne, już 12. nagranie. Tym razem jest to rozmowa z Ewą Morzyszek-Banaszczyk – dyrektorką SP Nr 137 im. Aleksandra Kamińskiego w Łodzi, która to szkoła jest kolejną łódzką publiczną szkołą podstawową, aktywną w ruchu „Budzących się Szkół. Oto jak zapowiada ten wywiad-rzekę twórca tej audio-inicjatywy – Robert Sowiński:

 

Zapraszamy do spotkania z Ewą Morzyszek-Banaszczyk – dyrektorką SP Nr 137 im. Aleksandra Kamińskiego w Łodzi, która opowie o swojej drodze w edukacji, a przede wszystkim o wyzwaniach współczesnej edukacji oraz o tym jak można być nowoczesną szkołą podstawową, będąc publiczną placówką.

 

>Czy publiczna Szkoła może być przyjazna dzieciom?
>Czy edukacja realizowana w szkole publicznej może być oparta na zdrowych relacjach uczeń-nauczyciel-rodzic?
>Czy lekcje w państwowej szkole mogą być ciekawe?
>Gdzie w procesie edukacyjnym jest dziecko?
>W jaki sposób zachęcić do współpracy rodziców?

 

Tego wszystkiego dowiemy się słuchając rozmowy z  charyzmatyczną dyrektorką SP nr 137 im. Prof. Aleksandra Kamińskiego w Łodzi.

 

Aby przekonać Czytelników, że warto przeznaczyć 88 minut na wysłuchanie tej niezwykle szczerej i pobudzającej do autorefleksji wypowiedzi bohaterki prezentowanego podkastu, zamieszczamy poniżej dwa fragmenty tego nagrania, spisane na zasadzie stenogramu:

 

[…] Ja jako dyrektor, zadaję sobie pytanie: czy dzieci z mojej szkoły wychodzą szczęśliwe. I to jest pytanie, które powinien sobie zadać każdy człowiek. W momencie w którym pojawiła się Marzena Żylińska, Bożena Będzińska-Wosik, kwestia neurodydaktyki […] , wówczas spotkaliśmy się w wąskim gronie inicjatorów, na tzw. „Budziku” w szkole 81, zaczęliśmy rozmawiać – jaką chcemy tę szkołę. Co to znaczy „uczyć się”. Stawialiśmy sobie bardzo wiele pytań, na które szukamy odpowiedzi nieustająco, można powiedzieć. […] Ale najważniejsze czego się dowiedziałam te 2,5 roku temu to było to, że każdy nauczyciel musi sam podjąć decyzję o tym, czy chce w sobie budzić się.[…]

 

[…] Ta idea oceniania, która wzięła górę przez wszystkie te lata, jest narzędziem władzy nauczyciela nad człowiekiem, można powiedzieć, jest rodzajem wartościowania. I można powiedzieć: ocena jest rodzajem nagrody, a kiedy nie ma nagrody – to co? Czy każda czynność, którą wykonuje dziecko […] powinna być nagrodzona? Przecież tak nie jest. Skali nam braknie, i nagród. Myślę sobie, że jest to rodzaj błędnego koła. […]

 

Dlaczego warto być „Szkołą w Drodze”? – rozmowa z Ewą Morzyszek – Banaszczyk  –  TUTAJ

 

 

Źródło: www.plandaltonski.pl



Zostaw odpowiedź