Prezentowany poniżej tekst autorstwa Danuty Sterny został przez nią zamieszczony wczoraj (28 września 2023 r.) na prowadzonym przez nią blogu „Oś Świata”:
Rysunek: Danuta Sterna
Największym wrogiem trudnej rozmowy jest strach przed nią. Skuteczne angażowanie się w trudne rozmowy pomaga budować relacje i zaufanie.
W pierwszej części wpisu – Dlaczego unikamy trudnych rozmów lub podczas rozmowy nie zajmujemy się ważnymi kwestiami? W następnej części, wskazówki do trudnych rozmów.
1.Żyjemy w kulturze obwiniania i unikania.
Dużo łatwiej jest obwiniać innych, gdy dzieje się coś, co nam się nie podoba, lub po prostu unikać radzenia sobie z konfliktem. Lepiej jest myśleć, że problem sam się rozwiąże.
2.Nie jesteśmy nauczeni
Większości z nas nie nauczono w szkole, w domu lub gdy wkroczyliśmy w dorosłe życie, jak skutecznie radzić sobie z konfliktami, w zdrowy i produktywny sposób. Nie jesteśmy dobrze przygotowani, aby sobie z tym poradzić.
3.Mamy złe doświadczenia
Wszyscy mieliśmy w przeszłości bolesne doświadczenia związane z próbami radzenia sobie w trudnych sytuacjach i rozmowach. To doświadczenie wiązało się z bólem, zranieniem, rozczarowaniem, wstydem i porażką. To często powodują, że chronimy się przed takimi doświadczeniami w przyszłości.
4.Trudne rozmowy stawiają nas w sytuacji bezbronności
Mówienie o trudnych sprawach powoduje, że czujemy się bezbronni. Nie chcemy doświadczać bólu, zranienia, rozczarowania wstydu, porażki i innych bolesnych uczuć.
5.Boimy się kogoś skrzywdzić
Nie chcemy kogoś zranić, a trudna rozmowa może to spowodować.
Co robić, gdy mamy przed sobą perspektywę trudnej rozmowy?
1)Weź odpowiedzialność
To, że jest problem, czy konflikt jest wynikiem działania obu stron. Możliwe, że nie zadbano wcześniej i teraz odpowiedzialność za to może być po dwóch stronach. Przeważnie obie strony są częściami problemu. Takie myślenie powoduje, że przestajemy widzieć „winnego” tylko po jednej stronie.
2)Zajmij się konfliktem bezpośrednio
Konflikty są zawsze rozwiązywane najskuteczniej, gdy są rozwiązywane bezpośrednio i szybko. Kluczem jest szczerość i spokojne wyjaśnienie swojego punktu widzenia. Może się okazać, że już na tym poziomie problem z obu stron jest postrzegany inaczej.
3)Najpierw słuchaj
Trzeba wysłuchać drugiej strony i spróbować ją zrozumieć, dlaczego tak się zachowuje. Jakie ma niespełnione potrzeby za tym stojące? Pomaga w tym współczucie i empatia.
4)Używaj komunikatu „ja”.
Trzeba pamiętać, że wyrażamy swoja opinię, a nie prawdę absolutną. Dlatego dobrze jest mówić w swoim imieniu.
Warto pozbyć się osądzania. Jeśli kogoś osądzamy, to dokonujemy uogólnienia na jego temat, a to wywołuje reakcję obronną. Używanie komunikatu „ja” pozwala mówić z własnego punktu widzenia, bez obwiniania, osądzania lub obłudy.
5)Każdy jest wygrany
Jedynym sposobem na autentyczne rozwiązanie konfliktu jest sytuacja, w której wszyscy zaangażowani odnoszą korzyści. Nie musi to oznaczać zdefiniowania racji po jednej stronie. Jednak oznacza to, że każdy zostaje wysłuchany i doceniony. Sprzyja temu dążenie do kompromisu.
6)Docenianie
Uznanie jest niezbędne do tego, aby człowiek mógł się zaangażować. Sprzyja temu podziękowanie za próbę rozwiązania konfliktu. Należy się podziękowanie, np. za mówienie prawdy.
7)Wsparcie dla siebie
Warto szukać wsparcia, przegadać trudną rozmowę z przyjacielem. Nie musisz być z tym sam. Ważne jest również, aby mieć samemu dla siebie – współczucie.
Trudne rozmowy nie są zabawne ani przyjemne, ale niezbędne do budowania zaufania, poruszania się po złożoności kontaktów międzyludzkich.
Może powyższe spojrzenie na trudne rozmowy zachęci Cię do ich prowadzenia:
-Konflikt jest pomiędzy dwoma stronami, i obie są za niego odpowiedzialne.
-Nie należy przedłużać konfliktu – szybko i bezpośrednio
-Więcej słuchać niż mówić
-Używać komunikatu – ja.
-Dążyć do kompromisu.
-Doceniać szczerość.
-Nie obwiniać siebie i innych.
Korzystałam z artykułu Mika Robbins
Źródło: www.osswiata.ceo.org.pl