Wczoraj (15 września 2022 r.) naszą uwagę zwrócił tekst, który Danuta Sterna zamieściła na swoim blogu. My nie użylibyśmy w tytule słowa „pedagog”, a nauczyciel, aby zapowiedz zawężeniu tych wskazówek do pedagogów szkolnych. Oto ten post – bez skrótów:
Rysunek: Danuta Sterna
12 przekonań dobrego pedagoga
Przedstawiam przekonania wewnętrzne nauczyciela, które są pożądane przy budowaniu dobrych relacji z uczniami. Warto zapytać siebie samego, na ile zgadzam się z takimi stwierdzeniami:
1.Każdy uczeń jest zdolny i może osiągnąć sukces.
2.Każdy z uczniów jest ciekawym człowiekiem wartym bliższego poznania.
3.Nie jest konieczne podnoszenie głosu, aby móc dotrzeć z przekazem do uczniów. Stać mnie na cierpliwość w stosunku do uczniów, nawet, gdy zachowują się nieodpowiednio.
4.Każdemu uczniowi należy się szacunek i dobre traktowanie w szkole.
5.Jestem zawsze gotowy do pomocy uczniowi.
6.Mogę dobrze wykonywać zawód nauczyciela, mimo ciągłych zmian z zewnątrz.
7.Poznaję i analizuję potrzeby moich uczniów.
8.Obdarzam uczniów zaufaniem i stwarzam warunki, aby oni mogli mi zaufać.
9.Uczniowie odbierają mnie jako osobę optymistycznie nastawioną do świata.
10.Nie zrezygnuję z zasad etycznych w mojej pracy nauczycielskiej.
11.Bywają sytuacje w kontaktach z uczniami, gdy serce jest ważniejsze niż rozum i przepisy.
12.Jestem dla moich uczniów dobrym przykładem i przywódcą
Samoocena może być bolesna, możecie nie zgadzać się ze wszystkimi stwierdzeniami, ale warto dążyć do takiej właśnie postawy.
Inspiracja artykułem Sarah McKibben
Źródło: www.osswiata.ceo.org.pl