Dzisiaj zapraszamy do lektury najnowszego tekstu Danuty Sterny z jej bloga „Oś świata”. Wyróżnienie fragmentów pogrubioną czcionką i/lub podkreśleniem – redakcja OE:
Mój zeszyt – nowa odsłona OK zeszytu
W Sulejówku pod skrzydłami Ośrodka Rozwoju Edukacji, w dniach 11-12 stycznia, odbyło się spotkanie praktyków OK zeszytu pt.: „Zeszyt pomagający się uczyć – nowa odsłona OK zeszytu”.
Zebraliśmy się licznie w gronie 30 osobowym. Uczestnicy mieli różne doświadczenia z OK zeszytem, niektórzy sami próbują, niektórzy są po kursie OK zeszytu, a niektórzy pochodzą ze szkół, w których tę praktykę nauczania można uznać za popularną. Praktycy mówią jedno – Nie chcę uczyć bez wykorzystania zeszytu ucznia, jest on pomocny uczniom i nam nauczycielom.
Moim zdaniem zeszyt się sprawdza, gdyż jest oparty na ocenianiu kształtującym, które daje bardzo dobre wskazówki – jak nauczać. Dzięki stosowaniu OK zeszytu można również nauczyć się oceniania kształtującego (OK).
Ostatnio zafascynowaliśmy się teorią autoderminacji i chcielibyśmy umieścić zeszyt, jako środek do realizacji założeń tej teorii, czyli pracować nad tym, aby uczniowie mieli poczucie kompetencji, autonomii i więzi.
NAZWA
Nazwaliśmy nowy zeszyt – Mój zeszyt, gdyż chcemy rozszerzyć zeszyt właśnie o teorię samostanowienia. Myśleliśmy z uczestnikami spotkania również nad inną nazwą – Super zeszyt. Super dlatego, że jest : Samodzielny, Uczniowski, Pomocny w Edukacji i Rozwoju.
MOC ZESZYTÓW I WARSZTATY
Podczas spotkanie oglądaliśmy przywiezione zeszyty uczniów, dało to nam wiele inspiracji do własnej pracy z zeszytem. Odbyły się też warsztaty prowadzone przez nauczycieli dla nauczycieli (które są zwykle najbardziej wartościowe). Były to warsztaty:
-Innowacja – OK zeszyt (Beata Minta)
-„Zarażanie” nauczycieli OK zeszytem (Jolanta Łosowska)
-3 w 1 – podsumowanie (Aldona Dymek)
-Lekcja z OK zeszytem (Urszula Lach)
-Rodzice (Dorota Kujawa-Wenke)
-Sprawdziany próbne (Joanna Sułek)
Były to warsztaty niezwykle pożyteczne, gdyż dawały wskazówki, jak pracować z zeszytem uczniowskim.
TEORIA AUTODERMINACJI
Jacek Strzemieczny i ja zajęliśmy się teoria autoderminacji. Między innymi wspólnie z uczestnikami zastanawialiśmy się nad tym, jak zeszyt może pomoc zaspokoić trzy potrzeby, które ma każda osoba ucząca się: kompetencji, autonomii i więzi.
Uczestnicy podali miedzy innymi:
>Autonomia
Uczeń może wybrać formę zeszytu.
Uczeń sam wybiera sposób zapisu swojej refleksji.
Uczeń samodzielnie wykonuje notatkę, nie spisuje jej z tablicy.
Zeszyt umożliwia uczniowską samodzielność – uczeń może wybrać sposób i kolejność wykonywanych zadań.
Wybór miejsca pracy (np. korytarz) i sposobu pracy (np. w grupie).
Uczeń może wybrać zadania o ustalonej trudności, lektury do czytania itp.
Uczeń może wybrać – jak chce pracować i z kim.
Uczeń bierze odpowiedzialność za własny wybór.
Uczeń może prowadzić wakacyjny OK zeszyt, w którym zajmuje się swoimi zainteresowaniami.
>Kompetencja
Zeszyt daje informację – w czym uczeń jest dobry.
Uczeń na bieżąco może kontrolować swój rozwój, poprzez zapisy w zeszycie i sposób oceniania (na przykład SOK).
Zeszyt promuje nastawienie na rozwój.
Uczeń i nauczyciel mogą doceniać zeszyt ucznia.
Uczeń może powrócić do wykonanych, ważnych zadań edukacyjnych.
Zeszyt umożliwia pracę z błędem, likwiduje strach przed jego popełnieniem i pomaga nie popełniać błędów w przyszłości.
Umożliwia dociekanie, dlaczego został popełniony błąd.
Ważna rola samooceny w zeszycie.
Technika świateł dająca informację o procesie uczenia się uczniowi i nauczycielowi.
Podsumowanie ucznia – czego się nauczyłem.
Docenianie prowadzenia zeszytu przez ucznia i nauczyciela.
Poprzez stosowanie techniki WCN uświadomienie – co już uczeń wie, czego się nauczył i czego jeszcze chce się dowiedzieć.
Możliwość zadawania pytań przez uczniów i rozwiewanie ich wątpliwości.
Organizowanie sprawdzianów próbnych, przygotowujących do sprawdzianu podsumowującego.
Zeszyt jako miejsce zbierania dowodów na uczenie się.
Informacja zwrotna rozwojowa dla ucznia (pytania – co zamierzasz?)
Konsumpcja informacji zwrotnej na lekcji i poprawa pracy w zeszycie.
Uczeń otrzymuje dyplom z czerwonym paskiem w którym sam zapisuje – za co?
Stosowanie wyjściówek, jako refleksji i informacji dla nauczyciela.
>Więź
Wspólne podsumowanie – czego się nauczyliśmy?
Sprawdzanie kryteriów sukcesu na następnej lekcji (np. wejściówki)
Wspólne kryteria do prowadzenia zeszytu, ustalone przez uczniów i nauczyciela.
Tworzenie kryteriów sukcesu do lekcji z uczniami.
Wspólne dokańczanie historii np. mitów
Ustalanie, co już uczniowie na dany temat wiedzą (zadawanie pytań); pytanie uczniów – o czym będzie ta lekcja, opieranie nowej wiedzy na już zdobytej wcześniej.
Klasówki z własnym zeszytem.
Wspólne świętowanie pracy z zeszytem, promowanie i docenianie, naklejki od nauczyciela, pokazywanie zeszytów rodzicom, wzajemne docenianie zeszytów.
Ślad rodzica – zapisy w zeszycie i docenianie.
Wzajemne nauczanie i tworzenie zadań dla innych uczniów.
Ocena koleżeńska w zeszycie (forma tabelki i 2 gwiazdy i jedno życzenie), inspirowanie się zeszytami innych uczniów, propozycje dla innego ucznia.
Tworzenie wspólnych notatek w parach i grupach.
>KURS
W nowym planowanym kursie – Mój zeszyt pomagający się uczyć planujemy poszerzenie pracy z OK zeszytem o wykorzystanie teorii autoderminacji. Kurs rozpoczniemy w kwietniu 2025 roku i skończymy go w styczniu 2026 roku. Zapraszamy tych nauczycieli, którzy aktualnie uczą w szkole i planują prowadzenie zeszytu uczniowskiego. Szczególnie zachęcamy nauczycieli doradców, którzy po ukończeniu kursu będą przygotowani do proponowania innym nauczycielom tego sposobu pracy z uczniami i będą mogli pomóc w tym innym nauczycielom. W kwietniu zostanie uruchomiony nabór na kurs na stronie ORE. Kurs będzie bezpłatny – dwa spotkania stacjonarne (początek i zakończenie) w Warszawie w ośrodku ORE i comiesięczne spotkania online na platformie ZOOM.
Bardzo jestem zadowolona, że nowa odsłona zeszytu powstaje w 10 rocznicę zaproponowania przez mnie tego efektywnego sposobu pracy nauczycielom.
Źródło: www.oknauczanie.pl/