Oto zamieszczony wczoraj na stronie MEN tekst, którego nie mogliśmy nie odnotować:

 

Reforma26. Kompas Jutra” – nowa szkoła dla nowego pokolenia

 

Przejrzysta i spójna podstawa programowa, więcej godzin zajęć praktycznych i projektowych, nowy system oceniania oraz większa autonomia i wsparcie dla nauczycieli – to założenia nowej reformy, którą podczas konferencji prasowej przedstawiła Minister Edukacji Barbara Nowacka.

 

 

Reforma ma charakter etapowy i wejdzie w życie stopniowo – pierwsze zmiany zostaną wdrożone od 1 września 2025 r.

 

O założeniach reformy podczas konferencji mówili również Sekretarz Stanu w MEN Katarzyna Lubnauer, dyrektor Instytutu Badań Naukowych – Polskiego Instytutu Badawczego dr hab. Maciej Jakubowski oraz zastępca dyrektora IBE PIB dr Tomasz Gajderowicz. – Naszym marzeniem jest zmienić szkołę na taką, z której wszyscy będą czerpać satysfakcję, dlatego po wielu miesiącach pracy mamy ogromną przyjemność zakomunikować postępy w reformie edukacji wdrażanej od 2026 r.  – mówiła Barbara Nowacka.

 

Ministerstwo Edukacji Narodowej zleciło Instytutowi Badań Edukacyjnych PIB przygotowanie propozycji zmian w systemie edukacji. To pierwsza tak szeroko konsultowana reforma edukacji, przygotowywana przez ekspertów. – Nauczyciele wypełnili ponad 24 tysiące ankiet, w których wskazali kierunki rozwoju oświaty, w całej Polsce odbyło się 700 spotkań z tysiącami nauczycieli, powołaliśmy 22 zespoły składające się głównie z nauczycieli. Bo skuteczna reforma, to reforma, która powstaje wspólnie z nauczycielami – dodała minister.

 

Szerokie konsultacje

 

IBE PIB przy projektowaniu propozycji zmian korzysta z międzynarodowych i krajowych wyników badań, wiedzy i doświadczenia ekspertów własnych, zagranicznych, a także przedstawicieli środowisk edukacyjnych, nauczycielskich i akademickich z całej Polski.

 

Proponowane zmiany są konsultowane społecznie i oceniane przez Radę ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty, w skład której wchodzą aktywni nauczyciele, dyrektorzy szkół i edukatorzy, przedstawiciele środowiska akademickiego oraz stowarzyszeń i fundacji.

 

Co się zmieni?

 

Dzięki zmianom w edukacji absolwenci polskich szkół będą przygotowani do życia w zmieniającym się świecie. Ważnym zadaniem szkoły jest nie tylko przekazywanie wiedzy, ale także budowanie poczucia odpowiedzialności za własny rozwój i podejmowane decyzje. Stawiamy na kształtowanie sprawczości, która w dorosłym życiu pomoże osiągać sukcesy. Dążymy do tego, by uczniowie lepiej czuli się w szkole, a dzięki wsparciu nauczycieli, poznawali swoje mocne strony i umieli korzystać ze zdobytej wiedzy.

 

Reforma26 to także zmiany dla nauczycieli. Jednym z głównych celów wprowadzanych zmian jest ułatwienie i usprawnienie ich codziennej pracy. W ramach Reformy26 nauczyciele dostaną do dyspozycji dobrze przygotowane i spójne podstawy programowe, przewodniki metodyczne, narzędzia m.in. do monitorowania postępów uczniów oraz możliwość udziału w szkoleniach.

 

Planowane zmiany

 

>Nowe, praktyczne przedmioty (edukacja obywatelska, zdrowotna, przyroda w nowej formule)

 

>Nowa, przejrzysta i spójna podstawa programowa – mniej szczegółów do zapamiętania, więcej kompetencji kluczowych

 

>Więcej zajęć praktycznych i projektowych

 

>Zmiany w ocenianiu – większy nacisk na ocenę opisową, informację zwrotną i rozwój kompetencji

 

>Troska o dobrostan uczniów i nauczycieli

 

>Zmiany w egzaminach ósmoklasisty i maturalnym od 2031 roku

 

>Większa autonomia i wsparcie dla nauczycieli – bezpłatne szkolenia, studia podyplomowe, nowoczesne narzędzia metodyczne

 

>Równomierne rozłożenie nauki, mniej godzin w klasach 7-8 szkoły podstawowej

 

Kalendarz reformy

 

Reforma26 to rozłożona na lata, kompleksowa zmiana, która będzie wprowadzana stopniowo od roku szkolnego 2025/2026.

 

Od 1 września 2025 r. do szkół wejdą dwa nowe przedmioty – edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna. Zmieni się także podstawa programowa wychowania fizycznego.

 

Od 1 września 2026 r. zacznie obowiązywać nowa podstawa programowa w przedszkolu oraz w klasach 1 i 4 szkoły podstawowej.

 

Od 1 września 2027 r. nowe podstawy programowe zaczną obowiązywać w klasach 1. szkół ponadpodstawowych.

 

W 2031 roku przeprowadzone zostaną po raz pierwszy egzaminy w nowej formule (egzamin ósmoklasisty i maturalny dla absolwentów liceów ogólnokształcących).

 

W 2032 roku przeprowadzone zostaną po praz pierwszy egzaminy w nowe formule dla absolwentów techników.

 

Profil absolwenta i absolwentki

 

W centrum zmiany znajduje się Profil absolwenta i absolwentki przedszkola i szkoły podstawowej – dokument opracowany przez Instytut Badań Edukacyjnych PIB, który określa, jakie kompetencje, wiedzę i postawy powinien posiadać uczeń kończący dany etap edukacji. To swoisty kompas dla całej reformy, który porządkuje cele kształcenia i czyni je zrozumiałymi dla uczniów, rodziców i nauczycieli.

 

Reforma26 to inwestycja w rozwój dzieci i młodzieży, w lepszą szkołę – nowoczesną, przyjazną i mądrze wspierającą.

 

 

Więcej informacji na temat reformy  –  TUTAJ

 

 

List Minister Edukacji Barbary Nowackiej do nauczycielek i nauczycieli, uczennic i uczniów, rodziców  –  TUTAJ

 

 

 

Źródło: www.gov.pl/web/edukacja/

 



Zostaw odpowiedź