
Aby Polak-nauczyciel był mądry po szkodzie – czytaj: po tragedii w jeleniogórskiej szkole, CEO zamieściło w miniony piątek na swej stronie bardzo wartościowy tekst, w którym znajdziecie propozycję jak rozwiązywać szkolne konflikty (nie tylko wśród uczniów) metodą „kręgów naprawczych”
Nim wydarzy się przemoc rówieśnicza istnieje konflikt, który domaga się rozwiązania. Jeśli młodzi ludzie znajdą w swoim otoczeniu wychowawców, którzy konflikt zauważą i pozwolą go przekształcić i rozwiązać, ryzyko przemocy zostaje znacząco ograniczone.
Dlatego w przypadkach konfliktów, które widzisz w swojej klasie, proponujemy Ci między innymi metodę kręgów naprawczych.
W przeciwieństwie do standardowych strategii reagowania na konflikty, np.
– ignorowania,
-narzucania rozwiązań,
-faworyzowania jednej strony
Kręgi rozwiązują spory i wzmacniają kompetencje społeczno-emocjonalne ich uczestników. Poniżej przedstawiamy etapy kręgów naprawczych i zachęcamy zajrzyj do obszaru działań CEO, który zajmuje się tą częścią działań szkoły i nauczycieli – Ucz otwartości z CEO
Etapy Kręgów Naprawczych
1.Przygotowanie kręgu
-Osoba prowadząca (facylitator) rozmawia wcześniej indywidualnie z uczestnikami konfliktu.
-Sprawdza gotowość do dialogu, wyjaśnia zasady (dobrowolność, szacunek, mówienie z własnej perspektywy).
-Ustalany jest cel kręgu oraz skład uczestników (np. uczniowie, nauczyciel, świadkowie, rodzice).
2.Otwarcie kręgu
-Uczestnicy siadają w kręgu, obowiązuje zasada równości głosu. Przypominane są reguły (słuchanie bez przerywania, brak oceniania).
-Często stosowany jest „przedmiot mówiący”, który porządkuje wypowiedzi.
3.Opowiadanie perspektyw
-Każda osoba mówi, jak widzi sytuację i jak ją przeżyła. Kluczowe są pytania o emocje, potrzeby i skutki konfliktu.
-Celem jest wzajemne zrozumienie, a nie udowodnienie racji.
4.Szukanie rozwiązań
-Uczestnicy wspólnie zastanawiają się, co można zrobić, aby naprawić szkody i zapobiec podobnym sytuacjom w przyszłości.
-Rozwiązania są proponowane przez samych uczestników, nie narzucane z góry.
5.Ustalenie porozumienia
-Konkretne ustalenia: kto, co i do kiedy zrobi.
-Porozumienie powinno być realne, dobrowolne i zrozumiałe dla wszystkich stron.
6.Zamknięcie i ewaluacja
-Podsumowanie spotkania i refleksja uczestników.
-Czasem planowane jest spotkanie sprawdzające realizację ustaleń. […]
Więcej o metodzie kręgów naprawczych, ich genezie, głównych założeniach, a przede wszystkim o metodzie ich realizacji – TUTAJ
Źródło: www.facebook.com/fundacjaCEO/
Zostaw odpowiedź

