
Niezrównany w swej selektywnej zbiórce naprawdę ważnych informacji oraz godnych zapoznania się z nimi komentarzy, czerpanych z różnych, ale zawsze wiarygodnych źródeł – portal „Strefa Edukacji”, zamieścił wczoraj obszerny tekst Magdaleny Konczal, informujący o liczbie placówek oświatowych oraz zatrudnionych tam nauczycielach i ich uczniach, a także o wynikach egzaminów i finansach – w roku szkolnym 2024/2025, pochodzących z Głównego Urzędu Statystycznego. Zamieszczamy ten tekst bez skrótów – przede wszystkim aby pozostał w naszych zasobach na długo…
Prześwietlono cały system edukacji. Znamy rezultat
Edukacja przedszkolna. Niemal wszystkie dzieci objęte opieką
Z edukacji przedszkolnej korzystało 97,1 proc. dzieci w wieku 3–6 lat. W kraju działało 22,3 tys. placówek wychowania przedszkolnego, w tym:
-14 tys. przedszkoli,
-7 tys. oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych,
-1,3 tys. punktów i zespołów wychowania przedszkolnego.
67,9 proc. tych placówek prowadziły organy publiczne.
Szkoły podstawowe i ponadpodstawowe. Miliony uczniów i tysiące placówek
W Polsce funkcjonowało 14 tys. szkół podstawowych, do których uczęszczało 3,2 mln uczniów. Publiczne szkoły stanowiły 88,4 proc. wszystkich szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży. Działały także 40 szkoły podstawowe dla dorosłych (900 uczniów), z czego 75 proc. prowadziły podmioty publiczne. W 2023/2024 szkoły podstawowe ukończyło 225,5 tys. absolwentów.
W szkołach ponadpodstawowych (bez policealnych) kształciło się 1,7 mln uczniów w 6945 placówkach. Absolwentów w 2023/2024 było 320,6 tys., z czego:
-46,6 proc. ukończyło licea,
-35,8 proc. – technika,
-46,2 tys. – branżowe szkoły I stopnia,
-5,7 tys. – branżowe szkoły II stopnia,
-2,2 tys. – ogólnokształcące szkoły artystyczne z uprawnieniami zawodowymi.
W liceach ogólnokształcących (3181 szkół) uczyło się 863,2 tys. uczniów. 70,8 proc. tych szkół to placówki publiczne, a 86,3 proc. wszystkich uczniów stanowiła młodzież. Licea ukończyło 168,3 tys. osób, z czego 88,7 proc. to absolwenci szkół młodzieżowych.
W technikach (1848 placówek) uczyło się 687,7 tys. uczniów. 87,6 proc. z nich to szkoły publiczne. Najczęściej wybierane kierunki to:
-inżynieryjno-techniczne (22,7 proc.),
-technologie teleinformacyjne (22,2 proc.),
-usługi dla ludności (17,3 proc.).
Szkoły branżowe, artystyczne i policealne
W szkołach branżowych I stopnia (1697 szkół) kształciło się 212,4 tys. uczniów. 87,4 proc. z nich to szkoły publiczne. Branżowych szkół II stopnia było 252, z czego 74,6 proc. prowadzono w sektorze publicznym.
W szkołach specjalnych przysposabiających do pracy (568 placówek) uczyło się 12,6 tys. uczniów. W szkołach artystycznych I stopnia (57 ogólnokształcących i 407 specjalistycznych) kształciło się łącznie 68,3 tys. osób. Absolwentów było 8 tys.
Ogólnokształcące szkoły artystyczne II stopnia z uprawnieniami zawodowymi prowadziło 110 placówek (14,1 tys. uczniów). 115 szkół realizowało wyłącznie program artystyczny – uczyło się w nich 9,6 tys. osób. Absolwentów tych placówek było 1,2 tys.
Szkoły policealne (1215 placówek) miały 245,9 tys. uczniów. 79,5 proc. z nich prowadzono w sektorze prywatnym.
Języki, egzaminy i matury. Wyniki i popularność przedmiotów
96,2 proc. uczniów uczyło się języka angielskiego, a 35,6 proc. – niemieckiego.
Do egzaminu ósmoklasisty przystąpiło:
-190 tys. uczniów z języka polskiego (średnia zdawalność wyniosła 61 proc.),
-201,1 tys. z matematyki (52 proc.),
-196,4 tys. z języka obcego (angielski – 66 proc.).
Na maturze w Formule 2023 (maj 2024) egzamin zdawało 246 tys. absolwentów. 60,5 proc. stanowili licealiści. Przedmioty dodatkowe wybrało:
-33,1 proc. – jeden,
-31,3 proc. – dwa,
-24,6 proc. – trzy.
Najczęściej wybierano: język angielski, matematykę, geografię i język polski. Angielski zdawało 97,6 proc. maturzystów. Zdawalność egzaminu maturalnego w maju wyniosła 84,1 proc., a łącznie – 89,3 proc. Świadectwo dojrzałości otrzymało 92,5 proc. absolwentów liceów i 85,2 proc. techników.
Nauczyciele i finanse. Kto uczy i ile to kosztuje?
W przedszkolach i szkołach zatrudnionych było 511 tys. nauczycieli (pełne etaty). 51,6 proc. pracowało w szkołach podstawowych, a 56,9 proc. miało status nauczyciela dyplomowanego.
Wydatki publiczne na edukację w 2024 r. wyniosły 153,7 mld zł, czyli 4,2 proc. PKB. Składały się na to:
-88 mld zł z części oświatowej subwencji ogólnej,
-9,5 mld zł dodatkowych środków z budżetu państwa,
-148,4 mld zł z budżetów samorządów (w tym środki z budżetu centralnego), z czego:
-przedszkola – 27,6 mld zł (18,6 proc.),
-szkoły podstawowe – 59,9 mld zł (40,4 proc.),
-branżówki – 2,4 mld zł (1,6 proc.),
-licea – 11,1 mld zł (7,5 proc.),
-technika – 11 mld zł (7,4 proc.),
-szkoły policealne – 1,4 mld zł (0,9 proc.).
Źródło: www.strefaedukacji.pl
Zostaw odpowiedź

