„Portal dla Edukacji” zamieścił wczoraj (24 września 2024 r.) obszerny tekst, informujący o aktualnym etapie przygotowania  kolejnego projektu MEN. Oto jego obszerne fragmenty i link do pełnej wersji:

 

 

Edukacja obywatelska z konkretami.

Ministerstwo ujawniło projekt podstawy programowej

 

Foto:freepik

 

Uczniowie w ramach nowego przedmiotu „Edukacja obywatelska” będą zdobywać sześć kluczowych umiejętności

 

 

W październiku obyć mają się pierwsze konsultacje publiczne w sprawie nowego przedmiotu „Edukacja obywatelska”. Głos zabrali już uczniowie, nauczyciele i przedstawiciele organizacji pozarządowych. Teraz ministerstwo zdradza, co jego zdaniem powinno znaleźć się w podstawie programowej.

 

>Zgodnie z założeniami przedstawionymi przez Ministerstwo Edukacji, uczniowie w ramach nowego przedmiotu będą zdobywać sześć kluczowych umiejętności. Pierwszą z nich jest rozumienie sfery publicznej, czyli zdolność do samodzielnego myślenia, poszukiwania i weryfikowania informacji na tematy społeczne i polityczne. 

 

>Uczniowie drugich klas liceów i techników będą uczestniczyć w dwóch godzinach tygodniowo zajęć z Edukacji Obywatelskiej, natomiast uczniowie szkół branżowych I stopnia – w jednej godzinie tygodniowo.

 

>W ramach edukacji obywatelskiej każdy uczeń zobowiązany jest zrealizować cztery (w szkole branżowej trzy) praktyczne działania. Do wyboru ma różnorodne aktywności, takie jak: aktywny udział w debacie, złożenie wniosku o paszport, spotkanie z radnym, publikacja opinii w mediach, organizacja kampanii społecznej lub zbiórki itp.

 

 

„Edukacja obywatelska” zostanie wprowadzona do podstawy programowej od roku szkolnego 2025/2026, zastępując przedmiot Historia i Teraźniejszość (HiT) od 1 września 2025 roku. Zgodnie z założeniami przedmiot ten będzie realizowany w drugich klasach szkół ponadpodstawowych.

 

Ze względu na cel kształtowania postaw obywatelskich Ministerstwo Edukacji Narodowej umożliwiło wyrażenie opinii na temat nowego przedmiotu każdemu obywatelowi jeszcze nim rozpoczęły się konsultacje publiczne. Pierwsze publiczne wysłuchanie odbyło się w czwartek, 20 czerwca. […]

 

Teraz Ministerstwo Edukacji Narodowej zaprezentowało roboczy projekt podstawy programowej przedmiotu – Edukacja obywatelska w wersjach dla liceum i technikum oraz dla szkoły branżowej I stopnia. Konsultacje publiczne w jego sprawie rozpocząć mogą się jeszcze w październiku. […]

 

Uczniowie w ramach nowego przedmiotu będą zdobywać sześć kluczowych umiejętności. Pierwszą z nich jest rozumienie sfery publicznej, czyli zdolność do samodzielnego myślenia, poszukiwania i weryfikowania informacji na tematy społeczne i polityczne. Kolejną jest rozumienie i poszanowanie zasad demokracji, co obejmuje umiejętność formułowania, wyrażania i uzasadniania własnych opinii. Istotnym elementem jest także rozwijanie zainteresowania sferą publiczną i wypracowanie własnych poglądów.

 

Wśród umiejętności kluczowe jest również poszanowanie opinii innych, co przekłada się na umiejętność prowadzenia dialogu z szacunkiem dla odmiennych stanowisk. Zaangażowanie społeczne ma być kształtowane poprzez podejmowanie działań na rzecz rozwiązywania problemów społecznych oraz aktywne wpływanie na władze publiczne.

 

Ostatnia umiejętność to zrozumienie interakcji między państwem a obywatelem, obejmująca m.in. głosowanie, protest, załatwianie spraw urzędowych oraz ochronę własnych praw w relacjach z instytucjami państwowymi- to odpowiedź na postulaty uczniów. […]

 

W ramach edukacji obywatelskiej każdy uczeń zobowiązany jest zrealizować cztery (w szkole branżowej trzy) praktyczne działania. Do wyboru ma różnorodne aktywności, takie jak: aktywny udział w debacie, złożenie wniosku o paszport, spotkanie z radnym, publikacja opinii w mediach, organizacja kampanii społecznej lub zbiórki, przygotowanie pikiety, udział w wolontariacie, obchody rocznicowe, składanie petycji, złożenie wniosku do budżetu uczniowskiego, przeprowadzenie sondy, analiza kampanii lub programów, symulacja obrad lub wyborów, udział w konsultacjach społecznych, wywiad ze świadkiem historii czy kandydowanie w szkolnych wyborach.

 

Uczeń samodzielnie wybiera cztery z szesnastu zaproponowanych działań obywatelskich, które zamierza podjąć w trakcie dwóch lat nauki. Każda aktywność powinna dotyczyć innej wspólnoty, a uczeń jest zobowiązany do dokumentowania swojego zaangażowania.

 

Nauczyciel ocenia podjęte działania, udzielając informacji zwrotnej na temat ich adekwatności, skuteczności oraz poziomu zaangażowania ucznia.

 

 

 

Cały tekst „Edukacja obywatelska z konkretami. Ministerstwo ujawniło projekt podstawy programowej”  –  TUTAJ

 

 

 

Źródło: www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/

 

 

 

 



Zostaw odpowiedź