Internetowa strona MEN krzyczy dziś tytułem”: ”Rusza Rok Szkoły Zawodowców – konferencja minister edukacji narodowej”. A poniżej informacja o tym, co było tematem dzisiejszej konferencji prasowej, w której obok pani minister Kluzik-Rostkowskiej uczestniczyła Agnieszka Chłoń-Domińczak, którą przedstawiono w tej notatce jako pracownika Instytutu Badań Edukacyjnych.
Może też, ale inne źródła podają, że głównie to jest ona adiunktem w Instytucie Statystyki i Demografii Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. A przede wszystkim ma za sobą bogate doświadczenie pracy w resorcie Pracy i Polityki Społecznej, gdzie w okresie od stycznia 2002 do lipca 2009 pełniła funkcję dyrektora departamentu, z przerwą w okresach od grudnia 2004 do listopada 2005 (gdy zajmowała stanowisko podsekretarza stanu w resorcie polityki społecznej) i w 2007 (gdy od stycznia do sierpnia była radcą w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego). I to jest istotniejsze uzasadnienie jej kompetencji w sprawach kształcenia zawodowego, niż praca w IBE.
A oto fragmenty ministerialnej relacji z tej konferencji prasowej:
– Czas na odbudowę szkolnictwa zawodowego. Już od pewnego czasu bardzo wielu gimnazjalistów i ich rodziców zastanawia się: jak nie liceum to co? I o ile mają rozeznanie, jeśli chodzi o licea ogólnokształcące w swojej okolicy, to zdecydowana większość rodziców i gimnazjalistów nie ma pojęcia, jakie szkoły zawodowe czy technika działają w ich pobliżu i jakiej są jakości. Musimy to zmienić – powiedziała dzisiaj minister edukacji narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska w trakcie konferencji prasowej inaugurującej Rok Szkoły Zawodowców.
– Mamy 120 mln euro w nowej perspektywie finansowej, które możemy wydać na szkolnictwo zawodowe, czyli m.in. na: doradztwo zawodowe, czy szkoły ćwiczeń – powiedziała minister. – Jeżeli chcemy mówić o nowoczesnym szkolnictwie zawodowym, musimy doprowadzić do sytuacji, w której technika będą dawały dwa w jednym: wykształcenie ogólne na wysokim poziomie i zawód. Musimy zrobić wszystko, aby technika nie były szkołami drugiej kategorii – dodała.
Jak wiadomo minister edukacji ogłosiła rok szkolny 2014/2015 „Rokiem Szkoły Zawodowców”. W związku z tą decyzją MEN zaplanowało szereg konkretnych działań usprawniających szkolnictwo zawodowe, które podejmowane będę nie tylko w tym roku szkolnym, ale i później. Oto cd komunikatu ze strony MEN:
Ministerialne priorytety:
•Dopasowanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy;
•Uelastycznienie ścieżek zdobywania kwalifikacji;
•Pomoc uczniom i rodzicom w planowaniu kariery edukacyjno-zawodowej;
•Wsparcie kadry szkół w profesjonalnej realizacji zadań;
•Poprawa funkcjonowania systemu egzaminowania;
•Podniesienie atrakcyjności kształcenia zawodowego;
•Poprawa jakości i efektywności kształcenia zawodowego.
– Jednym z priorytetów jest współpraca z pracodawcami. Dopasujemy kształcenie zawodowe do potrzeb rynku pracy, przygotujemy uczniów do podjęcia zawodu, zorganizujemy praktyki. Będziemy aktywnie pośredniczyć we współpracy pracodawców i szkół. Będziemy też robić wszystko, aby poprawić jakość i efektywność kształcenia zawodowego, zwiększyć jego atrakcyjność i dostępność. Stworzymy mapę zawodów i szkół, a także portal doradztwa edukacyjno-zawodowego. Pokażemy ofertę szkół zawodowych, wypromujemy dobre praktyki – mówi Joanna Kluzik-Rostkowska.
Dalej znalazła się informacja, że do końca października na stronie www.zawodowcy.men.gov.pl trwają konsultacje przedstawionych dzisiaj propozycji. Można też pisać na adres zawodowcy@men.gov.pl Więcej informacji również na profilu facebook.com/rokszkolyzawodowcow
Osoby, pragnące pogłębić temat otrzymały taką możliwość, w dodatkowych materiałach, dostępnych po kliknięciu:
Rok Szkoły Zawodowców – prezentacja
Rok Szkoły Zawodowców – działania
Szkolnictwo zawodowe – proponowane zmiany
O tej konferencji prasowej zamieściły także informacje:
Serwis Samorządowy PAP: Jest 820 mln euro. MEN o nowej perspektywie szkolnictwa zawodowego
Portal Onet: Minister edukacji: wkrótce widoczne efekty reformy szkolnictwa zawodowego
Portal Wirtualna Polska: MEN przedstawi program dla szkolnictwa zawodowego w Polsce