Portal oswiata.abc.com zamieścił obszerną informacje o godnym upowszechnienia projekcie Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, zatytułowanym „Pracownia przyrody”.(Pełna nazwa: „Opracowanie i pilotaż aktywnych metod pracy nauczyciela z uczniem opartych na metodzie badawczej”). Oto obszerne fragmenty tego artykułu, który powstał w związku z czwartkową konferencją podsumowującą pilotażowy projekt „Pracownia przyrody”:
Nauczyciele rozumieją wartość i zasadność korzystania z metody badawczej przy nauczaniu przyrody, stosują je jednak rzadko – wynika z badań towarzyszących projektowi „Pracownia przyrody”. MEN chce to zmienić, m.in. poprzez szkolenia nauczycieli.
Foto:www.men.gov.pl
Bardzo bym chciała, żeby każdy nauczyciel przedmiotów, w których eksperyment jest potrzebny, jako element nauki, mógł eksperymentować” – powiedziała minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska w czwartek na konferencji podsumowującej pilotażowy projekt „Pracownia przyrody”.
Jak zaznaczyła, we współpracy MEN i Centrum Nauki Kopernik w Warszawie zostały wypracowane narzędzia jak to zrobić. „Teraz w rękach dyrektorów szkół, samorządów i marszałków województw, którzy mam nadzieję, wiedzą że nauka poprzez eksperyment jest ważnym elementem edukacji i nie będą na to skąpić środków z funduszy unijnych” – mówiła minister. […]
Jak zaobserwowano nauczyciele stosunkowo chętnie korzystają z pokazów, które pozostają pod ich kontrolą. Oddanie inicjatywy uczniom podczas eksperymentów wiąże się z niechcianym ryzykiem nieprzewidywalności. Dotyczy to zarówno fizycznego porządku w klasie, gdyż uczniowie chodzą, rozmawiają, wykonują różne czynności, jak i merytorycznych rezultatów pracy.
Oznacza to, że kluczową rolę w zmianie sposobu nauczania odgrywa przygotowanie szkoły do stworzenia bezpiecznych warunków do nowych form pracy, np. przez taką aranżację przestrzeni sali, żeby uczniowie łatwiej pracowali w zespołach, mogli się swobodnie przemieszczać i mieli dostęp np. do kranów z wodą. Równie istotne jest też wyposażenie nauczycieli w umiejętności, które pozwolą w inny niż dotąd sposób zarządzania ładem i porządkiem w klasie. […]
Projekt „Pracownie przyrody” był elementem programu „Przewrót Kopernikański”, który CNK realizuje od ponad roku przy wsparciu Ministerstwa Edukacji Narodowej ze środków unijnych.
Cały artykuł – TUTAJ
Źródło:www.oswiata.abc.com.pl
Więcej o Projekcie na stronach:
> MEN