W Centrum Nauki Kopernik w dniach 24 i 25 sierpnia 2018 r. odbyła się 12. konferencja Pokazać – Przekazać, podczas której wspólnie zastanawialiśmy się, jak sprawić, by nowe technologie w edukacji były narzędziem tworzenia i poznawania świata, a nie pozostały jedynie atrakcyjnym gadżetem. Rozmawiano o tym czy można tego dokonać, wprowadzając do edukacji ideę uczenia się przez tworzenie i konstruowanie. [Więcej o konferencji – TUTAJ]
Wczoraj na stronie portalu EDUNEWS.PL jego redaktor naczelny – Marcin Polak – zamieścił artykuł pt. „O radości odkrywania i konstruowania„, w którym przybliżył czytelnikom nie tylko postać Gary Stagera, ale przede wszystkim treść jego wystąpienia na niedawnej konferencji w CN Kopernik.
Foto: www.kopernik.org.pl
Gary Stager, pedagog i nauczyciel, dziennikarz, programista – podczas wykładu w CN Kopernik
Oto wybrane fragmenty tego artykułu – pogrubienia tekstu – redakcja OE:
[…] Gary Stager, pedagog i nauczyciel, dziennikarz, programista, konsultant i dyrektor letniej szkoły Constructing Modern Knowledge, współautor jednej z ważniejszych książek dotyczących konstruktywizmu pt. Invent to Learn – Making, Tinkering i Engineering. Stager jest postacią dobrze rozpoznawaną w środowisku edukacyjnym na całym świecie, pionierem we wprowadzaniu komputerów do edukacji i nauczaniu online. Mądre wykorzystanie technologii w przedszkolach, szkołach i na uczelniach propaguje już od ponad 35 lat. Podczas konferencji organizowanej przez Centrum Nauki Kopernik dzielił się z jej uczestnikami swoimi przemyśleniami dotyczącymi uczenia się poprzez konstruowanie i z wykorzystaniem dostępnych technologii.
„Szkoły mają obowiązek wprowadzać dzieciom rzeczy, których one jeszcze nie kochają” – zauważył Stager, komentując, że dla wielu dzieci podawcze metody nauczania są niewłaściwe i utrudniają uczenie się. Powinniśmy zwiększać w szkole aktywności dziecka, zwłaszcza takie, w których samo musi coś odkryć, zbudować, współpracować z innymi. „Robienie to pewna postawa. Musimy przygotować nasze dzieci do rozwiązywania przyszłych problemów – to najlepsze, co możemy dla nich zrobić.” – mówił. […]
„Czas leci i zmieniają się narzędzia technologii. Dziś dzieci mają do dyspozycji wspaniałe technologie, które mogą wspomagać ich rozwój„. […] Niezwykle istotny jest punkt wyjścia – pytanie: po co mi dana technologia w klasie? „Powinniśmy porzucić uprzedzenia – świat się zmienia. Do każdej nowej technologii musimy podchodzić otwarcie zastanawiając się, jak można jej użyć w procesie uczenia się w szkole i poza nią”.
„Czasami nauczyciele się wycofują, mówiąc – moi uczniowie świetnie sobie radzą z technologią, więc ja nie muszę jej znać. Zadajmy pytanie – czy nie lepiej jednak coś wiedzieć? Bo można dzieci skierować do nowych zasobów, odpowiedzieć na pytania. A nie wychodzić na niekompetentną osobę.” – mówił Stager. […]
Taka zmiana nie jest wcale trudna! W szkołach mamy wiele tematów, które dzieci są w stanie świetnie same opracować. „Na przykład projekt o pszczołach. Zamiast tłumaczyć, pokazywać zdjęcia, filmy, dajmy dzieciom możliwość stworzenia pszczoły ze śmieci. Okaże się, że wiedzą więcej niż myślimy. I będą zaangażowane w lekcję przez cały czas.” – mówił Stager. […]
I zachęcajmy do samodzielnego działania. „Dobra zachęta znaczy więcej niż 1000 wypowiedzianych słów”. Jak przekonywał Stager, do dobrej edukacji w szkole potrzebujemy dobrej zachęty, wyzwania, problemu do zbadania, oczywiście odpowiednich materiałów, czasu (tego zawsze brakuje w szkole) i kultury wsparcia ze strony nauczycieli i ekspertów. […]
Stager zwracał uwagę także na konieczność łączenia dziedzin nauki. „Interdyscyplinarność ma dziś ogromne znaczenie – czemu nie połączyć matematyki i sztuki?” […]
Szkołę musimy zmieniać. Jak zacząć? „Może powinniśmy być bardziej naiwni! Powiedzieć sobie: A dlaczego nie miałbym zmienić tej szkoły? Przecież to strasznie wyczerpujące bycie niedobrym nauczycielem traktującym uczniów jak wrogą armię czyhającą na me życie. Przecież my nauczyciele wiemy co robić! Dlaczego więc nie robimy?” – mówił.
Zatem ci, którzy już wiedzą, że trzeba szkołę zmieniać, niech zaczną to robić pewnego dnia. „Potrzebujemy reedukacji nauczycieli, aby uczynić z nich artystów uczenia. A nie nauczycieli-maszyn sprzedających edukację.” – podsumował Stager.
Cały artykuł „O radości odkrywania i konstruowania” – TUTAJ
Źródło: www.edunews.pl