Najwyższy czas, aby także „Obserwatorium Edukacji” dołożyło swoją cegiełkę do ruchu walki o racjonalną edukację seksualną w polskich rodzinach i szkołach. Uznaliśmy, że z punktu widzenia nauczyciela, nieposiadającego metodycznego przygotowania do podejmowania tej tematyki, najbardziej pomocnym będzie, zamieszczony na portalu SUPERBELFRZY, artykuł Karoliny Żelazowskiej, zatytułowany „Ślimaki, pingwiny, ludzie, czyli o edukacji seksualnej i nie tylko”. Oto jego skrót:.

 

 

 

 

Niedawne dwa wydarzenia sprawiły, że rozpoczęliśmy w grupie rozmowę na temat właśnie rzetelnych informacji oraz książek poruszających tematy określane często mianem trudnych. Wspomnianymi impulsami było przekazywanie nieprawdziwych treści przez małopolską kurator oraz działania innego kuratorium, skutkujące usunięciem z biblioteki szkolnej książki, uznanej przez niektórych za moralnie wątpliwą.

 

Tym razem zatem tekst nie o aplikacjach, ale o książkach, które mogą wesprzeć rozmowę z dziećmi czy młodzieżą podczas lekcji. Sięgnęliśmy do naszych półek by podzielić się zasobami naszych domowych i szkolnych biblioteczek. Jednocześnie chcemy zaprosić czytelników do dzielenia się swoimi zasobami. Z czego korzystacie? Co stoi na waszych półkach? Jakie teksty są wam pomocne w pracy z młodzieżą? Jakie pozycje książkowe rekomendujecie lub wykorzystujecie w rozmowach z dorosłymi, np. rodzicami Waszych uczniów.[…]

 

Dalej autorka prezentuje 8 publikacji, mogących być pomocnymi w edukacji seksualnej dzieci i młodzieży:

 

Alicja Długołęcka “Zwykła książka o tym, skąd się biorą dzieci”

Agnieszka Stein „Nowe wychowanie seksualne”

Volker Wittkamp „Jego wysokość penis”

Naomi Wolf „Wagina. Nowa biografia”

Daniel J. Siegl „Burza w mózgu nastolatka. Potencjał okresu dorastania.”

Maria M. Pawłowska, Katarzyna Bogucka, Jakub Szamałek “Kim jest ślimak Sam?”

Justin Richardson, Peter Parnell „Z Tango jest nas troje”

SEXEDPL. Rozmowy Anji Rubik o dojrzewaniu, miłości i seksie

 

[Autorki zestawienia: Karolina Żelazowska oraz Urszula Bartnikowska]

 

Artykuł kończy się takim oto podsumowaniem:

 

[…] Rynek publikacji dotyczących tej tematyki jest dość bogaty. Można, jak widać choćby na przykładzie wyżej wymienionych kilku pozycji, znaleźć książki dostosowane do wieku oraz możliwości i potrzeb odbiorcy. Dzieci i młodzież interesowała się tymi tematami, interesuje nadal i każde nowe pokolenie będzie się tymi kwestiami interesowało. Musimy zadbać o to, aby nie pozostawiać pytań i wątpliwości młodych ludzi bez odpowiedzi. W dobie szybkiego dostępu do treści w internecie, odpowiedzi znajdą bowiem szybko… ale niekoniecznie merytoryczne. To co łączy powyższe publikacje, to odniesienie do faktów, a nie bazowanie na mitach i stereotypach. Można mieć różne poglądy, można pięknie się spierać, ale jako edukatorzy jesteśmy zobligowani do tego aby dołożyć wszelkich starań, by przekazywać informacje rzetelnie

 

A jeśli wolicie inne media niż książki, zapraszamy do zapoznania się z kanałem Dr. Lindsey Doe, Sexplanations

 

Karolina Żelazowska o sobie:

Tutorka i edukatorka w Grupie Edukacyjnej Nomada, praktyk edukacji pozaszkolnej (tzw. domowej). Koordynatorka ADE w Chmurze. Członkini Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania oraz Cyfrowy Dialog. Microsoft Innovative Educator oraz MIE Expert. Współpracująca m.in. z Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacją Nowoczesna Polska, Fundacją Szkoła z Klasą 2.0., Fundacją Centrum Cyfrowe oraz Koalicją Otwartej Edukacji. Doktorantka na kierunku Humanistyka Cyfrowa w IBL PAN i PJATK.  Członkini grupy eduzmieniaczy – Superbelfrzy RP.

 

 

Cały tekst „Ślimaki, pingwiny, ludzie, czyli o edukacji seksualnej i nie tylko”    –    TUTAJ

 

 

 

Źródło: www.superbelfrzy.edu.pl



Zostaw odpowiedź