Aby Polak-nauczyciel był mądry po szkodzie – czytaj: po tragedii w jeleniogórskiej szkole, CEO zamieściło w miniony piątek na swej stronie bardzo wartościowy tekst, w którym znajdziecie propozycję jak rozwiązywać szkolne konflikty (nie tylko wśród uczniów) metodą „kręgów naprawczych”

 

 

 

Nim wydarzy się przemoc rówieśnicza istnieje konflikt, który domaga się rozwiązania. Jeśli młodzi ludzie znajdą w swoim otoczeniu wychowawców, którzy konflikt zauważą i pozwolą go przekształcić i rozwiązać, ryzyko przemocy zostaje znacząco ograniczone.

 

Dlatego w przypadkach konfliktów, które widzisz w swojej klasie, proponujemy Ci między innymi metodę kręgów naprawczych.

 

W przeciwieństwie do standardowych strategii reagowania na konflikty, np.

 

– ignorowania,

 

-narzucania rozwiązań,

 

-faworyzowania jednej strony

 

 

Kręgi rozwiązują spory i wzmacniają kompetencje społeczno-emocjonalne ich uczestników. Poniżej przedstawiamy etapy kręgów naprawczych i zachęcamy zajrzyj do obszaru działań CEO, który zajmuje się tą częścią działań szkoły i nauczycieli – Ucz otwartości z CEO

 

 

Etapy Kręgów Naprawczych

 

1.Przygotowanie kręgu

 

-Osoba prowadząca (facylitator) rozmawia wcześniej indywidualnie z uczestnikami konfliktu.

 

-Sprawdza gotowość do dialogu, wyjaśnia zasady (dobrowolność, szacunek, mówienie z własnej perspektywy).

 

-Ustalany jest cel kręgu oraz skład uczestników (np. uczniowie, nauczyciel, świadkowie, rodzice).

 

 

2.Otwarcie kręgu

 

-Uczestnicy siadają w kręgu, obowiązuje zasada równości głosu. Przypominane są reguły (słuchanie bez przerywania, brak oceniania).

 

-Często stosowany jest „przedmiot mówiący”, który porządkuje wypowiedzi.

 

 

3.Opowiadanie perspektyw

 

-Każda osoba mówi, jak widzi sytuację i jak ją przeżyła. Kluczowe są pytania o emocje, potrzeby i skutki konfliktu.

 

-Celem jest wzajemne zrozumienie, a nie udowodnienie racji.

 

 

4.Szukanie rozwiązań

 

-Uczestnicy wspólnie zastanawiają się, co można zrobić, aby naprawić szkody i zapobiec podobnym sytuacjom w przyszłości.

 

-Rozwiązania są proponowane przez samych uczestników, nie narzucane z góry.

 

 

5.Ustalenie porozumienia

 

-Konkretne ustalenia: kto, co i do kiedy zrobi.

 

-Porozumienie powinno być realne, dobrowolne i zrozumiałe dla wszystkich stron.

 

 

6.Zamknięcie i ewaluacja

 

-Podsumowanie spotkania i refleksja uczestników.

 

-Czasem planowane jest spotkanie sprawdzające realizację ustaleń. […]

 

 

 

Więcej o metodzie kręgów naprawczych, ich genezie, głównych założeniach, a przede wszystkim o metodzie ich realizacji  –  TUTAJ

 

 

 

Źródło: www.facebook.com/fundacjaCEO/

 

 



Zostaw odpowiedź