Screen relacji filmowej z konferencji prasowej, na której pinformowano o spotkaniu grupy roboczej ds. systemu awansu i oceny pracy nauczycieli

Na „Portalu dla Edukacji” zamieszczono dzisiaj tekst Bogdana Bugdalskiego, informujący o wynikach najnowszego spotkania grupy roboczej ds. systemu awansu i oceny pracy nauczycieli. Poniżej zamieszczamy go bez skrótów:

 

 

Poważne zmiany w Karcie nauczyciela. Nowe zasady oceny pracy i awansu zawodowego

 

 […]

 

Spotkanie grupy roboczej ds. systemu awansu i oceny pracy nauczycieli, działającej w ramach zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli, przyniosło zapowiedź wprowadzenia kilku oczekiwanych przez środowisko oświatowe zmian. I to zarówno w rozporządzeniu w sprawie oceny pracy nauczycieli, jak i ustawie Karta nauczyciela, w części dotyczącej awansu zawodowego i oceny pracy.

 

Zaproponowane przez MEN na podstawie postulatów zgłaszanych przez nauczycielskie związki zawodowe zmiany ustawowe dotyczą art. 6a ustawy – Karta nauczyciela i mają obejmować:

 

– przyspieszenie pierwszej oceny pracy z drugiego do pierwszego roku przygotowania do zawodu w związku ze wprowadzaną zmianą, polegającą na skróceniu do roku okresu pracy, po którym nauczyciel przygotowujący się do zawodu ma być zatrudniony na czas nieokreślony;

 

-wydłużenie z 21 dni do 30 terminu, w którym dyrektor szkoły (organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym – w przypadku dyrektora) dokonuje oceny pracy nauczyciela (dyrektora) po przeniesieniu, rozwiązaniu lub wygaśnięciu stosunku pracy;

 

-wprowadzenie minimalnego okresu 9 miesięcy, za który dokonywana jest ocena pracy związana z awansem zawodowym nauczyciela – byłego dyrektora i nowego dyrektora w przypadku, gdy:

a)w okresie 3 lat (wymaganym do oceny) nauczyciel zajmował stanowisko dyrektora szkoły, a następnie nauczyciela,

b) w okresie 3 lat (wymaganym do oceny), dyrektor szkoły, realizował wyłącznie obowiązki nauczyciela, a następnie dyrektora szkoły;

 

-wprowadzenie regulacji, że w przypadku nauczyciela początkującego zatrudnionego w dwóch szkołach, w każdej w co najmniej ½ obowiązkowego wymiaru zajęć, to organ sprawujący nadzór pedagogiczny wyznacza dyrektora szkoły, który wykonuje czynności związane z odbywaniem przez nauczyciela przygotowania do zawodu, w tym powołuje mentora, dokonuje oceny pracy nauczyciela, oraz wskazuje nauczycielowi właściwy organ do złożenia wniosku o podjęcie odpowiednio postępowania egzaminacyjnego);

 

-wprowadzenie przepisu, na mocy którego jeśli nauczyciel został oceniony  (np. na swój wniosek) w okresie krótszym niż 3 miesiące od daty, w którym ocena jest wymagana, to jest ona traktowana jak ocena aktualna, natomiast jeśli nauczyciel był oceniony wcześniej niż 3 miesiące przed dokonywaną oceną – ocena ta będzie uwzględniana przy dokonywaniu nowej oceny.

 

 

To w zasadzie wszystkie ustalenia w zakresie zmian w ustawie, jakie zostały podjęte w trakcie tego spotkania. W przypadku kwestii regulowanych rozporządzaniem MEN zgłosiło dwie propozycje.

 

-umożliwienie nauczycielowi pełnego uczestnictwa w procesie odwoławczym od oceny pracy oraz wglądu do dokumentacji na każdym etapie postępowania;

 

-uregulowanie kwestii oceny pracy nauczyciela tak, żeby poziom spełnienia kryteriów oceny pracy był oceniany w liczbach naturalnych.

 

 

I jeśli w kwestii pierwszej, związkowcy nie zgłosili sprzeciwu, to w drugiej ich postulaty się całkowicie rozminęły.

 

Jako przedstawiciele ZNP nie mogliśmy się zgodzić na propozycje ministerstwa dotyczące przedziału punktowego podczas oceniania poszczególnych kryteriów ceny pracy nauczyciela – wyjaśniała stanowisko ZNP po spotkaniu Edyta Książek, członek prezydium ZNP.

 

Taki rozstrzał punktowy, co podkreślaliśmy już wielokrotnie, jest przyczyną wielu niesprawiedliwości, jest krzywdzący dla nauczycieli (…). W związku z tym podtrzymaliśmy naszą propozycję złożoną do ministerstwa w sierpniu, aby ocena kryteriów była związana z przedziałem punktowym 0-1, czyli spełnia lub nie spełnia nauczyciel danego kryterium, z krótkim uzasadnieniem.  Po to, aby można się było odwołać od takiej oceny pracy.

 

My zażądaliśmy wykreślenia z rozporządzenia w sprawie oceny pracy nauczycieli w całości par. 3, który dotyczy punktowego oceniania poziomu spełniania kryteriów oceny pracy nauczycieli, ponieważ uważamy go za kuriozalny – mówi Sławomir Wittkowicz, przewodniczący Wolnego Związku Zawodowego „Forum – Oświata”.

 

Dlaczego? Bo jak podkreśla, to dyrektor ma ocenić nauczyciela na podstawie wyników prowadzonego przez siebie nadzoru pedagogicznego, bo wie, jak nauczyciel pracuje i jakie ma osiągnięcia.  – Za to bierze wynagrodzenie. A nie za to, że nauczyciele pisze w „samochwałce”, co mu się podoba, a dyrektor na tej podstawie dokonuje oceny – wyjaśnia.

 

MEN tych propozycji nie odrzuciło, ale niczego w tym zakresie nie ustalono. W toku dyskusji związkowcy zaproponowali, by  wrócić do rozwiązania sprzed 2019 r. i  lat 2019-2022, kiedy to – w wyniku strajku nauczycielskiego – minister Zalewska wycofała się z wprowadzonych kryteriów oceny i wskaźników ich spełniania, a a system awansu zawodowego z powodzeniem funkcjonował.

 

Jak podkreślono, ten powrót do minionych rozwiązań byłby stosunkowo łatwy do przeprowadzenia, ponieważ  nie wymagałby zmian w przepisach KN. Mógłby też zacząć obowiązywać od nowego roku szkolnego.

 

Krzysztof Stradomski, prawnik ZNP, zwrócił uwagę, że MEN zadeklarowało poparcie postulatów ZNP dotyczących zmiany przepisów KN, które będą gwarantowały prawo nauczyciela do pełnego wynagrodzenia za czas postępowań egzaminacyjnych bądź kwalifikacyjnych, związanych z uzyskaniem stopnia awansu zawodowego.

 

MEN w obowiązującym rozporządzeniu w sprawie oceny pracy nauczycieli chce dokonać zmian w jak najszybszym terminie, tak aby zaczęły one obowiązywać od 1 września 2025.

 

Jednocześnie zadeklarował gotowość do prac nad gruntowną, daleko idącą zmianą tego rozporządzenia, co wiąże się ze zmianami w ustawie Karta nauczyciela wraz z wytycznymi do przedmiotowego rozporządzenia.

 

Kolejne spotkanie odbędzie się w marcu i ma być poświęcone zmianom w awansie zawodowym

 

 

 

 

Źródło: www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/

 

 



Zostaw odpowiedź