Poniżej zamieszczamy tekst Danuty Sterny z jej bloga „OK. NAUCZANIE”:
Konsultacje w sprawie doskonalenie nauczycieli, cześć pierwsza
Temat bardzo ważny, bo jak wiemy nauczycielem uczymy się być przez cale życie. Uczestniczyłam 13 grudnia 2024 roku w świetnym spotkaniu konsultacyjnym w Ośrodku Rozwoju Edukacji właśnie na temat doskonalenia. Jak uczynić je bardziej efektywnym?
Wzięli w nim udział kuratorzy, dyrektorzy szkół i przedszkoli, przedstawiciele ośrodków doskonalenia i stowarzyszenia OSKKO. W pierwszej części spotkania zastanawialiśmy się, co to znaczy dobre szkolenia, jak poznać, że ono było dobre.
Pewien czas temu na stronie www.oknaucznanie.pl zamieściłam wpis na ten temat, inspirowany artykułem z mojego ulubionego portalu edukacyjnego Edutopia: https://oknauczanie.pl/efektywne-doskonalenie-nauczycieli . Zawarłam w nim moje przemyślenia, ale rozmowa w ORE dała mi znacznie szersza perspektywę i to z różnych stron.
Przedstawię wskazówki uczestników spotkania dotyczące efektywnego dobrego szkolenia nauczycieli. Może one pomogą przy wyborze szkoleń dla Waszej szkoły.
Szkolenie ma ciąg dalszy – „zostaje w szkole”
-Szkolenie przenosi się na poziom ucznia, czyli zmienia się praca nauczyciela.
-„Przemeblowuje się” głowa nauczyciela, zmienia się jego sposób myślenia o nauczaniu i uczniu. Praca nauczyciela poprawia się. Szkolenie „zostaje w szkole”, nauczyciele wykorzystują zdobytą wiedzę w pracy z uczniami.
-Szkolenie wywołuje u nauczycieli refleksje. Toczą się po szkoleniu na jego temat rozmowy w gronie nauczycielskim.
-Nauczyciel pamięta o czym było.
-Wywołuje potrzebę dzielenia się z innymi tym, co było.
-Wzbudza emocje i zaangażowanie podczas szkolenia.
-Szkolenia upewnia nauczycieli, że dobrze postępują, że to co robią jest właściwe.
-Daje wsparcie i nie zniechęca nauczycieli.
W czasie szkolenia i praca z trenerem
-Po szkoleniu nauczyciele dostają zadanie do wykonania z uczniami w postaci zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności.
-Szkolenie zawiera konkretną wiedzę, którą nauczyciel może wykorzystać. Prezentuje konkretne narzędzia do wykorzystania, jest praktyczne.
-„Odwrócona lekcja” – nauczyciele dostają przed szkoleniem zadanie do wykonania
-Szkolenie ma dobre materiały, które można wykorzystać w szkole.
-Umożliwia wzajemne korzystanie nauczycieli od siebie i dzielenie się doświadczeniami.
-Kontakt z trenerem przed szkoleniem i po nim, szczególnie gdy szkolenie jest w cyklu.
-Prowadzone metodami warsztatowymi, które można potem zastosować w pracy z uczniami.
-Umożliwia w trakcie szkolenia przećwiczenia prezentowanych na szkoleniu propozycji – symulacja
Inne
-Korzystna jest dobrowolność uczestnictwa w szkoleniu.
-Szkolenia w cyklu, na ten sam temat, krótkie z terminami rozciągniętymi w czasie.
-Trener praktyk nauczania.
-Szkolenie interesujące, nienudne, inspirujące. Dobra opinia innych szkól o szkoleniu.
-Uruchomienia myślenia o wartościach stojących za byciem nauczycielem.
-Umożliwia tworzenie sieci współpracy w szkole lub na zewnątrz.
-Dostosowane do poziomu szkoły.
-Bez przesady z częstością szkoleń.
-Uczestnictwo w szkoleniu dyrektora szkoły.
Pomyślałam, że z tych wskazówek można byłoby zrobić listę warunków do sprawdzenia przez dyrektora, czy dane szkolenie warto zamówić. Jeśli mielibyście własne wskazówki, to prześlijcie.
Wskazówki opracowane przez uczestników konsultacji dotyczących doskonalenia nauczycieli, które odbyły się 13 grudnia 2024 roku w ORE: Katarzyna Mitka (Małopolskie Kuratorium Oświaty), Katarzyny Głowik-Jamróz (Przedszkola nr 56 „Niezapominajka” we Wrocławiu), Agnieszka Mitka (Szkoła Podstawowa w Nawojowej Górze), Marta Jasionek (Szkoła Podstawowa nr 2, Małkinia Górna), Ewelina Jankowska (Zespołu Szkół nr 79 w Warszawie), Mariusz Biniewski (Lubuskie Kuratorium Oświaty), Marta Hołub (Szkoła Podstawowa nr 113 we Wrocławiu), Agnieszka Babańca (Publiczna Szkoła Podstawowa w Garbatce-Letnisko), Justyna Orszulak (Szkoła Podstawowa nr 1 w Wodzisławiu Śląskim), Michał Wilniewczyc (Zespół Szkół nr 2 w Aleksandrowie Kujawskim), Anna Abramczyk (Zespół Szkół nr 1 we Wrocławiu), Izabela Leśniewska (OSKKO), Jacek Strzemieczny (Adore) i Danuta Sterna (ADORE).
W następnym wpisie sugestie (pochodzące z tego samego źródła) dotyczące dobrych form doskonalenia wewnętrznego i zewnętrznego dla Rad Pedagogicznych i dla indywidualnych. {…]
Źródło: www.oknauczanie.pl