Wczoraj odbyło się w MEN posiedzenie Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli. Poniżej prezentujemy informacje o jego przebiegu – z trzech źródeł: Ministerstwa, ZNP i KSOiW NSZZ „Solidarność:
Ministerstwa Edukacji Narodowej
Plenarne posiedzenie Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli – proponowane zmiany w pragmatyce zawodowej nauczycieli
Dziś w MEN odbyło się plenarne posiedzenie Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli, podczas którego MEN przedstawiło rekomendacje oraz propozycje zmian regulacji w kilku obszarach pragmatyki zawodowej nauczycieli, wskazywanych przez uczestników prac Zespołu. – Mamy dzisiaj konkretne projekty i rozwiązania wypracowane przez MEN, po dyskusjach na grupach roboczych – powiedziała podczas wystąpienia Minister Edukacji Barbara Nowacka.
Kluczowe rozwiązania zaproponowane przez MEN, które będą uwzględnione w pracach legislacyjnych nad zmianą przepisów dotyczących pragmatyki zawodowej nauczycieli:
-Rozszerzenie prawa do nagrody jubileuszowej dla nauczycieli (wprowadzenie uprawnienia po 45 latach pracy).
-Przedłużenie uprawnienia do nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych o 10 lat, tj. do 2042 roku.
-Rozszerzenie grupy nauczycieli uprawnionych do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego o nauczycieli, którzy obecnie nie mają tego prawa, m. in. nauczycieli centrów kształcenia ustawicznego, młodzieżowych domów kultury, pałaców młodzieży, szkolnych schronisk młodzieżowych.
-Uregulowanie warunków obliczania i wypłacania wynagrodzenia za doraźne zastępstwa dla wszystkich nauczycieli.
-Wyeliminowanie przydzielania zastępstw doraźnych za nieobecnych nauczycieli do realizacji w czasie, w którym mają swoje obowiązkowe zajęcia.
-Korzystniejsze ukształtowanie odpraw w związku z przejściem na emeryturę, rentę z tytułu niezdolności do pracy lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne. Ujednolicone zostaną zasady odpraw emerytalno-rentowych dla nauczycieli z odprawami przewidzianymi dla pracowników samorządowych.
-Uregulowanie w Karcie nauczyciela ochrony przedemerytalnej w jednolity sposób dla nauczycieli zatrudnionych na podstawie mianowania oraz na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony.
-Kwalifikacje do nauczania muzyki, plastyki będzie miał nauczyciel, który jest absolwentem szkoły muzycznej albo liceum plastycznego i ukończył dowolne studia oraz ma przygotowanie pedagogiczne.
-Studia podyplomowe dla wszystkich nauczycieli niezależnie od czasu studia kiedy ukończyli i uzyskali kwalifikacje.
-Ujednolicenie pensum nauczycieli kształcenia zawodowego niezależnie od rodzaju prowadzonych zajęć do 18 godzin w tygodniu.
Zespół do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli został powołany zarządzeniem Ministra Edukacji z dnia 26 kwietnia 2024 r. W skład Zespołu weszli przedstawiciele strony rządowej, organizacji związkowych, ogólnopolskich organizacji jednostek samorządu terytorialnego.
Zadaniem Zespołu było przygotowanie propozycji rozwiązań w zakresie pragmatyki zawodowej nauczycieli. Jednocześnie do wykonywania określonych prac na potrzeby Zespołu powołane zostały grupy robocze:
1.wynagradzania nauczycieli;
2’awansu zawodowego i oceny pracy nauczycieli;
3.odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli;
4.emerytur nauczycieli oraz nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych;
5.kwalifikacji, kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Pierwsze posiedzenie Zespołu odbyło się 20 czerwca br. Obecnie zakończył się cykl spotkań poszczególnych grup roboczych (odbyło się 12 spotkań), podczas których analizowane były propozycje zmian regulacji w zakresie obszarów pragmatyki zawodowej nauczycieli, wskazywanych przez uczestników prac.
W spotkaniu uczestniczyli: członkowie kierownictwa MEN na czele z Minister Edukacji Barbarą Nowacką, prezesi oświatowych związków zawodowych: Sławomir Broniarz, prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego, Waldemar Jakubowski, przewodniczący Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”, Sławomir Wittkowicz, przewodniczący Wolnego Związku Zawodowego „Forum-Oświata”, przedstawiciele Unii Miasteczek Polskich, Związku Miast Polskich, Unii Metropolii Polskich, Związku Powiatów Polskich oraz Maciej Jakubowski, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych.
Źródło: www.gov.pl/web/edukacja/
x x x
Związek Nauczycielstwa Polskiego:
Briefing prasowy ZNP po podsumowaniu rozmów z MEN ws. pragmatyki zawodowej nauczycieli – TUTAJ
Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowanie NSZZ „Solidarność”:
Podsumowanie prac grup roboczych – komunikat po spotkaniu w MEN 12.12.2024 – TUTAJ