Na „Portalu dla Edukacji” zamieszczono obszerny tekst Bogdana Bugdalskiego, który jest syntetyczną informacją o aktualnym stanie przygotowywanej przez MEN reformy edukacji. Oto jego obszerne fragmenty o link do pełnej wersji:
[…]
>Szykują się daleko idące zmiany w podstawach programowych kształcenia ogólnego.
>Obejmą one wszystkie poziomy edukacji, a ich wdrożenie potrwa od 2026 do 2031 r.
>Kierunki zmian określi rozporządzenie w sprawie podstawy programowej edukacji obywatelskiej dla klas II szkół ponadpodstawowych.
Harmonogram reformy programów nauczania jest następujący: 1 września 2026 r. wejdzie w życie nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz podstawa programowa dla uczniów klas I i IV szkół podstawowych. A następnie:
-w 2027 r. zmienią się podstawy w klasach II i V,
-w 2028 r. dla klas III i VI,
-w 2029 r. dla klasy VII,
-w 2030 r. dla klasy VIII.
W przypadku szkół ponadpodstawowych 1 września 2027 r. wejdą nowe podstawy przedmiotów w edukacji ogólnej dla uczniów klas I LO, techników oraz szkół branżowych. Natomiast w kolejnych latach zmienią się podstawy:
– w 2028 r. dla klasy II,
– w 2029 r. dla klasy III,
– w 2030 r. dla klasy IV (LO i technikum)
– w 2031 r. dla klasy V (technikum). […]
Modele nowych podstaw kształtują się właśnie teraz – podczas trwających obecnie konsultacji podstawy programowej przedmiotu edukacja obywatelska, który ma zastąpić wycofany przedmiot historia i teraźniejszość w szkołach ponadpodstawowych. Podstawa ta ma niezmiernie istotne znaczenie, bo to w niej określono praktycznie główne kierunki zmian w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla wszystkich nauczanych przedmiotów.[…]
Ostateczne ustalenie profilu absolwenta pozwoli na podjęcie dalszych działań. W kolejnych krokach powstaną:
-zasady organizacji procesu nauczania uczenia się oraz doświadczeń szkolnych, czyli koncepcję doświadczenia szkolnego;
-część ogólna podstawy programowej, na której podstawie opracowane zostaną wytyczne do pracy zespołów przedmiotowych;
-zespoły, które dokonają zmian w podstawach przedmiotowych.
Zmiany obejmą również :
-dydaktykę nauczania,
-system oceniania,
-system doskonalenia nauczycieli,
-system kształcenia nauczycieli,
-system egzaminów zewnętrznych.
Cały tekst „Wielka reforma programowa zmieni polską szkołę. Co planują rządzący?” – TUTAJ
Źródło: www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/