Oto obszerne fragmenty tekstu zamieszczonego dzisiaj (4 października 2024 r.) na „Portalu dla Edukacji”,  o najnowszej inicjatywie Małopolskiej Kurator Oświaty. Tej aktualnie tam zasiadającej:

 

 

 

Małopolska kurator oświaty chce zakazać czytania w zerówce. Jest reakcja MEN

 

Małopolska kurator oświaty Gabriela Olszowska przed rozpoczęciem roku szkolnego 2024/2025 miała zalecić nauczycielom, żeby nie uczyli pisania i nie wprowadzali podręczników w zerówkach. Teraz wyjaśniła, o co konkretnie chodziło. A MEN zapewniło, że nie będzie żadnych wytycznych.

 

>Rekomendacje małopolskiej kurator wywołały sprzeczne opinie w środowisku nauczycielskim. Część pedagogów zabolało też uzasadnienie, że nauczyciele przedszkolni nie są do takiego nauczania przygotowani, przez co wśród dzieci rośnie fala dysleksji i dysgrafii.

 

>Sama zainteresowana podkreśliła, że tylko przypomniała jaka jest podstawa programowa w przedszkolu. „Nie powinno się w nim akcelerować nauki pisania. Ręka 6-latka jest mniej rozwinięta niż ręka 7-latka” – zaznaczyła Gabriela Olszowska.

 

>„Kurator nie kwestionuje autonomii nauczyciela do wprowadzania ćwiczeń wykraczających poza podstawę programową wychowania przedszkolnego. Jest oczywiste, że nauczyciel może wprowadzać ćwiczenia z np. nauki pisania, jako zajęcia dodatkowe, jeśli dzieci lub dziecko są na to gotowe” – wskazało MEN.

[…]

 

Mnie osobiście to uzasadnienie ścięło z nóg. Otóż zdaniem pani kurator, my nauczyciele przedszkolni, jesteśmy do nauczania takiego nieprzygotowani i przez naszą niekompetencję wśród dzieci rośnie fala dysleksji i dysgrafii– stwierdziła w rozmowie z Onetem jedna z małopolskich przedszkolanek.

 

Ale pojawiły się i głosy poparcia, nawet przedstawione publicznie. Wyraziła je np. Dorota Dziamska, nauczycielka przedszkolna z wieloletnim stażem, autorka metody nauki „Edukacja przez ruch”, która od 7 lat pełni funkcję koordynatora ekspertów Ministerstwa Edukacji Narodowej piszących podstawy programowe dla wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. […]

 

Nie jest to nacisk na pisanie i na wypełnianie zadań z podręczników. W przedszkolu nie powinno się akcelerować nauki pisania. Ręka 6-latka jest mniej rozwinięta niż ręka 7-latka” – zwróciła uwagę Gabriela Olszowska, dodając, że nie wydała żadnego zakazu i nie można też tego co powiedziała nazwać wytycznymi.

 

W swoim oficjalnym oświadczeniu kurator zaznaczyła, żewyrażone (…) stanowisko ws. nauki pisania przez dzieci sześcioletnie nie jest zakazem nauki pisania w zerówkach, lecz rekomendacją stosowania dobrych praktyk oraz przypomnieniem zapisów podstawy programowej„. […]

 

MEN zapewnia, że nie będzie żadnych oficjalnych wytycznych. „Kurator nie kwestionuje autonomii nauczyciela”

[…]

 

Kurator nie kwestionuje autonomii nauczyciela do wprowadzania ćwiczeń wykraczających poza podstawę programową wychowania przedszkolnego. W ocenie MEN jest oczywiste, że nauczyciel może wprowadzać ćwiczenia z np. nauki pisania, jako zajęcia dodatkowe, jeśli dzieci lub dziecko są na to gotowe” – wskazało MEN.Nie ma przeszkód, by rozmawiając o metodach uczenia małych dzieci, dobrych praktykach i mówić również o zagrożeniach i przypadkach różnego rodzaju dysfunkcji czy zaburzeń” – dodało. […]

 

 

Cały tekst „Małopolska kurator oświaty chce zakazać czytania w zerówce. Jest reakcja MEN”  –  TUTAJ

 

 

 

Źródło:  www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/

 

 

 

 



Zostaw odpowiedź