Oto obszerne fragmenty tekstu zamieszczonego dzisiaj (4 października 2024 r.) na „Portalu dla Edukacji”, o najnowszej inicjatywie Małopolskiej Kurator Oświaty. Tej aktualnie tam zasiadającej:
Małopolska kurator oświaty chce zakazać czytania w zerówce. Jest reakcja MEN
Małopolska kurator oświaty Gabriela Olszowska przed rozpoczęciem roku szkolnego 2024/2025 miała zalecić nauczycielom, żeby nie uczyli pisania i nie wprowadzali podręczników w zerówkach. Teraz wyjaśniła, o co konkretnie chodziło. A MEN zapewniło, że nie będzie żadnych wytycznych.
>Rekomendacje małopolskiej kurator wywołały sprzeczne opinie w środowisku nauczycielskim. Część pedagogów zabolało też uzasadnienie, że nauczyciele przedszkolni nie są do takiego nauczania przygotowani, przez co wśród dzieci rośnie fala dysleksji i dysgrafii.
>Sama zainteresowana podkreśliła, że tylko przypomniała jaka jest podstawa programowa w przedszkolu. „Nie powinno się w nim akcelerować nauki pisania. Ręka 6-latka jest mniej rozwinięta niż ręka 7-latka” – zaznaczyła Gabriela Olszowska.
>„Kurator nie kwestionuje autonomii nauczyciela do wprowadzania ćwiczeń wykraczających poza podstawę programową wychowania przedszkolnego. Jest oczywiste, że nauczyciel może wprowadzać ćwiczenia z np. nauki pisania, jako zajęcia dodatkowe, jeśli dzieci lub dziecko są na to gotowe” – wskazało MEN.
[…]
„Mnie osobiście to uzasadnienie ścięło z nóg. Otóż zdaniem pani kurator, my nauczyciele przedszkolni, jesteśmy do nauczania takiego nieprzygotowani i przez naszą niekompetencję wśród dzieci rośnie fala dysleksji i dysgrafii” – stwierdziła w rozmowie z Onetem jedna z małopolskich przedszkolanek.
Ale pojawiły się i głosy poparcia, nawet przedstawione publicznie. Wyraziła je np. Dorota Dziamska, nauczycielka przedszkolna z wieloletnim stażem, autorka metody nauki „Edukacja przez ruch”, która od 7 lat pełni funkcję koordynatora ekspertów Ministerstwa Edukacji Narodowej piszących podstawy programowe dla wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. […]
„Nie jest to nacisk na pisanie i na wypełnianie zadań z podręczników. W przedszkolu nie powinno się akcelerować nauki pisania. Ręka 6-latka jest mniej rozwinięta niż ręka 7-latka” – zwróciła uwagę Gabriela Olszowska, dodając, że nie wydała żadnego zakazu i nie można też tego co powiedziała nazwać wytycznymi.
W swoim oficjalnym oświadczeniu kurator zaznaczyła, że „wyrażone (…) stanowisko ws. nauki pisania przez dzieci sześcioletnie nie jest zakazem nauki pisania w zerówkach, lecz rekomendacją stosowania dobrych praktyk oraz przypomnieniem zapisów podstawy programowej„. […]
MEN zapewnia, że nie będzie żadnych oficjalnych wytycznych. „Kurator nie kwestionuje autonomii nauczyciela”
[…]
„Kurator nie kwestionuje autonomii nauczyciela do wprowadzania ćwiczeń wykraczających poza podstawę programową wychowania przedszkolnego. W ocenie MEN jest oczywiste, że nauczyciel może wprowadzać ćwiczenia z np. nauki pisania, jako zajęcia dodatkowe, jeśli dzieci lub dziecko są na to gotowe” – wskazało MEN. „Nie ma przeszkód, by rozmawiając o metodach uczenia małych dzieci, dobrych praktykach i mówić również o zagrożeniach i przypadkach różnego rodzaju dysfunkcji czy zaburzeń” – dodało. […]
Cały tekst „Małopolska kurator oświaty chce zakazać czytania w zerówce. Jest reakcja MEN” – TUTAJ
Źródło: www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/