Wczoraj na fanpage „Nie dla chaosu w szkole” zamieszczono tekst oraz diagram, prezentujące wstępny projekt Profilu Absolwenta:

 

 

 

Po raz pierwszy zmiany w podstawach programowych i w całym systemie edukacji rozpoczęto od ustalenia, w jakie umiejętności, wiedzę, postawy i wartości powinna wyposażyć uczniów i uczennice polska szkoła, by byli oni gotowi na dorosłe, odpowiedzialne życie w nieprzewidywalnej przyszłości.

 

W oparciu o przygotowany przez IBE Instytut Badań Edukacyjnych i szeroko skonsultowany profil absolwenta i absolwentki będą opracowywane propozycje zmian tak, aby cały system edukacji realizował postawione przed nim cele.

 

Absolwent/absolwentka polskiej szkoły posiada wiedzę, kompetencje oraz sprawczość, które pozwalają w pełni rozwinąć jej/jego indywidualny potencjał w życiu osobistym, rodzinnym, zawodowym i obywatelskim. To osoba kierująca się wartościami, dbająca o dobrostan swój i innych ludzi. Potrafi budować relacje, troszczyć się o dobro wspólne, społeczeństwo i ojczyznę. Jest gotowa do rozwoju przez całe życie.

 

W centrum proponowanego modelu stoi podstawowa wiedza, czyli najważniejsze fakty, pojęcia i zależności, teorie i metody oraz podstawowe umiejętności, takie jak: mówienie, czytanie, pisanie, rozumowanie matematyczne.

 

Od 27 września trwają konsultacje profilu absolwenta realizowane przez Fundacja Stocznia. – Zachęcamy do włączenia się w proces konsultacji! (link w komentarzu)

 

Po ustaleniu ostatecznej wersji profilu absolwenta absolwentki powstaną:

zasady organizacji procesu nauczania, uczenia się oraz doświadczeń szkolnych (koncepcja doświadczenia szkolnego), czyli dokument, który będzie określał podstawowe założenia, jakie powinny być spełnione, żeby cele określone w profilu absolwenta były możliwe do realizacji.

– część ogólna podstawy programowej, czyli wspólny fundament dla nauczania przedmiotowego i zdefiniowania celów ogólnych nauczania i wychowania, a także zasad oceniania wspólnych dla wszystkich przedmiotów. – Celem tego etapu będzie także opracowanie siatki godzin, która stanie się podstawą do opracowania ramowych planów nauczania.

– standard kompetencji międzyprzedmiotowych dla przedszkola i szkoły podstawowej, a także ogólne zasady osadzania kompetencji w przedmiotach oraz oceniania. Dokument ten będzie też zawierał wytyczne dotyczące kształtowania sprawczości u uczniów.

– wytyczne do pracy zespołów przedmiotowych, które opracują zmiany w podstawach przedmiotowych.

 

 

Harmonogram wprowadzania nowych podstaw programowych:

 

2026 – przedszkola oraz klasy I i IV szkół podstawowych.

2027 – klasy II i V,

2028 – klasy III i VI,

2029 – klasy VII,

2030 – klasy VIII.

W przypadku szkół ponadpodstawowych:

2027 – klasy I liceów ogólnokształcących, techników oraz szkół branżowych.

2028 – klasy II,

2029 – klasy III,

2030 – klasy IV

2031 – klasy V (technikum)

 

Zmiany obejmą również: dydaktykę nauczania, system oceniania, system doskonalenia nauczycieli, system kształcenia nauczycieli, system egzaminów zewnętrznych.

 

Pierwsza przygotowana wg zaproponowanego profilu absolwenta podstawa programowa już powstała. Dotyczy ona nowego przedmiotu edukacja obywatelska, która zacznie obowiązywać od 1 września 2025 r. MEN podkreśla, że ma ona charakter pilotażowy – na podstawie doświadczeń z jej stosowania będą wprowadzane korekty do nowych podstaw innych przedmiotów.

 

 

 

 

Źródło: www.facebook.com/NIEdlachaosuwszkole/

 

 

 



Zostaw odpowiedź