Foto: [www.sp5.edu.pl

 

Dzisiaj „Portal dla Edukacji” zamieścił materiał informujący o przygotowywanej rzez MEN reformie w strukturze przedmiotów w starszych klasach szkoły podstawowej. Oto jego obszerne fragmenty i link do jego pełnej wersji:

 

 

Przyroda w miejsce biologii, chemii, fizyki i geografii. Nauczyciele stracą pracę?

 

 

MEN rozważa wprowadzenie jednego zintegrowanego przedmiotu pod nazwą „przyroda”, który zastąpi biologię, chemię, fizykę i geografię. Ministerstwo argumentuje, że reforma ma na celu lepsze przekazywanie wiedzy, ale krytycy obawiają się obniżenia jakości kształcenia i zwolnień nauczycieli.

 

>- Specjalizacja w naukach przyrodniczych wymaga dogłębnej wiedzy, a połączenie tak różnych dziedzin, jak chemia i geografia, może prowadzić do powierzchownego podejścia do materiału – zauważa poseł Lidia Burzyńska, nauczycielka z wieloletnim doświadczeniem.

 

>Zgodnie z postulatami przyroda powinna być nauczana blokowo, na przykład w czterogodzinnych cyklach lekcyjnych. Dzięki temu nauczyciele będą mieli więcej czasu na organizowanie zajęć na świeżym powietrzu, pracę laboratoryjną czy projekty badawcze.

 

>- Takie zapowiedzi zawsze powodują ten lęk o miejsca pracy, to jest taka pierwsza reakcja, która się pojawia – mówi dla PortalSamorzadowy.pl Magdalena Kaszulanis, rzeczniczka prasowa Związku Nauczycielstwa Polskiego.

 

 

Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer poinformowała, że Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) rozważa zastąpienie przedmiotów, takich jak chemia, fizyka, geografia i biologia jednym zintegrowanym przedmiotem pod nazwą „przyroda”. Według wiceminister wiedza przekazywana w szkole powinna być całościowa i obejmować szeroki zakres zagadnień, a nie skupiać się wyłącznie na poszczególnych, wyizolowanych dziedzinach.

 

[…] Taka integracja ma na celu rozwijanie umiejętności rozumowania naukowego, które ich zdaniem są kluczowe we współczesnym świecie – za takim podejściem od lat opowiadają się między innymi członkowie Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych (PSNPP).

 

Jak podkreślają, taka zmiana pozwoli na zastosowanie metod nauczania opartych na eksperymentach i pracach laboratoryjnych. Zgodnie z postulatami stowarzyszenia przyroda powinna być nauczana blokowo, na przykład w czterogodzinnych cyklach lekcyjnych. Dzięki temu nauczyciele będą mieli więcej czasu na organizowanie zajęć na świeżym powietrzu, pracę laboratoryjną czy projekty badawcze.

 

Zamiast siedzieć w ławkach z podręcznikami, dzieci w klasach 4-6 powinny skupić się na praktycznym zdobywaniu wiedzy. Zajęcia w terenie czy eksperymenty w laboratorium pozwolą rozwijać umiejętności, których brakuje w tradycyjnym modelu nauczania. Tu właściwie podstawa programowa mogłaby się składać z listy eksperymentów, które uczeń musi osobiście wykonaćmówi w rozmowie z PortalSamorzadowy.pl prezes Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych dr Karol Dudek-Różycki. […]

 

Czy nauczyciele biologii, chemii, fizyki i geografii stracą pracę

 

Ewentualne wprowadzenie przedmiotu „przyroda” wiąże się z wyzwaniami, szczególnie dla nauczycieli. Reforma wymagałaby bowiem, aby nauczyciele z różnych dziedzin przyrodniczych, takich jak biologia, chemia czy fizyka, zdobyli nowe kwalifikacje – inaczej mogą stracić pracę. Dlatego o genezę tego pomysłu w przyszłym tygodniu na spotkaniu z ministerstwem pytać będzie między innymi ZNP. […]

 

Innego zdania jest prezes PSNPP dr Karol Dudek-Różycki, który zagrożenia zwolnieniami nie widzi, bo „matematycznie liczba godzin lekcyjnych się nie zmienia”.

 

Zgodnie z art. 14 Karty Nauczyciela nauczyciele mają obowiązek samokształcenia, a ustawodawca powinien zapewnić im odpowiednie warunki do realizacji tego zadania. Oznacza to m.in. organizację bezpłatnych kursów doszkalających czy studiów podyplomowych dla tych, którzy nie posiadają pełnych kwalifikacji, podobnie jak to jest planowane w przypadku katechetów. Ja jestem chemikiem i mam uprawienia do uczenia przyrody w podstawówce. Reforma edukacyjna musi być kompleksowa. Nauczyciel, jako kluczowa postać w procesie kształcenia, musi być odpowiednio uwzględniony w ramach zmian, w przeciwnym razie reforma nie osiągnie zakładanych rezultatów – argumentuje.

 

 

 

Cały tekst „Przyroda w miejsce biologii, chemii, fizyki i geografii. Nauczyciele stracą pracę?”  –  TUTAJ

 

 

 

Źródło: www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/

 



Zostaw odpowiedź