Foto: Agnieszka Bohdanowicz [www.lodz.tvp.pl]
Zarejestrowaliśmy najnowszy post (4 listopada 2022 r.) prof. Śliwerskiego, którego nieomal w całości zamieszczamy poniżej:
Radykalny spadek zainteresowania studiami pedagogicznymi i nauczycielskimi
Powstanie luka pokoleniowa w kształceniu kadr pedagogicznych i nauczycielskich. Tak wynika z opublikowanej przez Ministerstwo Nauki i Edukacji informacji o tegorocznej rekrutacji na studia wyższe na rok akademicki 2022-2023. Już kilkanaście lat mineło od „złotego wieku” polskiej pedagogiki, kiedy to ten kierunek studiów zajmował pierwszą lokatę w najczęściej wybieranym przez maturzystów spośród wszystkich oferowanych kierunków kształcenia w naszym kraju.
Wg stanu na dzień 1 października 2022 r., przyjęto na studia licencjackie i jednolite studia magisterskie łącznie 326 349 osób, zaś na studia drugiego stopnia – 103 468 osób. Tym samym studia wyższe rozpoczęło prawie 430 tys. osób (429 817), a pamiętam czasy, kiedy było ich 2 miliony! Niż wynika także z procesów demograficznych, a nie tylko z aspiracji i właściwego poziomu wykształcenia młodzieży.
W uczelniach państwowych studiować będzie stacjonarnie 235 085 osób, a niestacjonarnie (odpłatnie) – 56 768 osób. W wyższych szkołach niepublicznych na studiach odpłatnych zostało zarejestrowanych ponad dwukrotnie więcej osób, bo 137 964. Ból czesnego może łagodzić przyznane niektórym studentom stypendium socjalne czy za wyniki w nauce.
Trudna sytuacja w kraju będąca następstwem bardzo wysokiej inflacji (17,9%) sprawia, że już studiujący niestacjonarnie rezygnują z kształcenia, przerywają je, gdyż nie stać ich na pokrycie czesnego i związanych z wyjazdami na zjazdy kosztami podróży i utrzymania. Nie ma zatem powodu do radości, bowiem młodzi ludzie przyjęci nawet na studia stacjonarne w uczelni z dala od własnego miejsca zamieszkania, mają problemy socjalne z utrzymaniem się na studiach. Wiele osób podejmuje pracę na nocną zmianę i w weekendy. Przemęczeni nie mają czasu na studiowanie, wyjście do biblioteki uniwersyteckiej, czytanie literatury fachowej i wykonywanie zadań w ramach realizacji poszczególnych przedmiotów czy projektów.
Warto zauważyć, że w trzech kategoriach w ogóle nie została odnotowana pedagogika czy którykolwiek z kierunków nauczycielskich, socjalnych, opiekuńczych.
Według ogólnej liczby zgłoszeń kandydatów w ramach dyscypliny naukowej
(dyscypliny wiodącej, do której przypisany jest kierunek studiów) (powyżej 20 tys.):
1.nauki o zarządzaniu i jakości – 76 047
2.informatyka techniczna i telekomunikacja – 67 524
3.ekonomia i finanse – 52 661
4.językoznawstwo – 49 814
5.inżynieria mechaniczna – 42 954
6.psychologia – 42 148
7.nauki prawne – 38 665
8.nauki medyczne – 30 835
9.inżynieria lądowa i transport – 27 605
10.automatyka, elektronika i elektrotechnika – 27 505
11.nauki o polityce i administracji – 24 395
12.nauki o zdrowiu – 20 857
2) Według ogólnej liczby zgłoszeń kandydatów na kierunek studiów (powyżej 8 tys.):
1.informatyka – 44163
2.psychologia – 40642
3.zarządzanie – 36532
4.prawo – 22066
5.kierunek lekarski – 21017
6.ekonomia – 18166
7.budownictwo – 13682
8.finanse i rachunkowość – 13438
9.filologia angielska – 13077
10.ogistyka – 11317
11.fizjoterapia – 10687
12.pielęgniarstwo – 10595
13.biotechnologia – 10216
14.administracja – 9775
15.zarządzanie i inżynieria produkcji – 8979
16.automatyka i robotyka – 8426
17.informatyka stosowana – 8311
18.mechanika i budowa maszyn – 8187
19.stosunki międzynarodowe – 8180
3) Według liczby zgłoszeń kandydatów na jedno miejsce (pięć i więcej zgłoszeń) – TUTAJ
NIE OPŁACA SIĘ STUDIOWAĆ NA KIERUNKU NAUCZYCIELSKIM, PEDAGOGICZNYM, SOCJALNYM, NAUK O RODZINIE, TEOLOGII, PIELĘGNIARSTWA.
Źródło: www.sliwerski-pedagog.blogspot.com