Wczoraj  (24 marca 2022r.) na bloku Centrum Edukacji Obywatelskiej zamieszczono tekst Wiesławy Mitulskiej:

 

 

Szkoła jako instytucja, której jednym z zadań jest uczenie, nie uczy jak to robić. Wielu uczniów powiela najmniej skuteczną strategię, czyli wielokrotne czytanie i ewentualnie powtarzanie, by zapamiętać to, co w podręczniku lub notatkach. W tym tekście opowiadam o projekcie  „Umiem się uczyć”, zrealizowanym w trzeciej klasie. Dzięki niemu dzieci uporządkowały wszystko to, co już wiedzą i potrafią oraz sprowokować je do refleksji nad własnym procesem uczenia się.

 

Uważam, że na rozwijanie umiejętności uczenia się nigdy nie jest za wcześnie, dlatego zaczynam ten proces już w pierwszej klasie. Uczę dzieci planować i organizować pracę, stosować rozmaite strategie skutecznego uczenia się, działać samodzielnie i odpowiedzialnie.

 

Chcę, by dzieci doświadczyły, czym jest uczenie się, by poczuły, że to jest złożony proces, wymagający aktywności uczącego się. Zależy mi na tym, by zrozumiały znaczenie błędu w procesie uczenia się, czuły się bezpiecznie i nie bały się ich popełniania.[…]

 

 

A dalej omówione są jeszcze takie tematy:

 

 

Lepiej i chętniej uczymy się, gdy wiemy czego i jak mamy się uczyć […]

 

Nic nie zastąpi osobistego doświadczenia w sytuacji, gdy jeszcze nie wiemy, która strategia będzie dla nas dobra […]

 

Skutecznie uczyć się, to przenieść wiedzę do pamięci długotrwałej […]

 

W procesie uczenia się ważne są emocje, których doświadczamy […]

 

Każdy mózg lubi się uczyć inaczej […]

 

 

Cały tekst „Jak uczyć uczenia się? Historia pewnego projektu edukacyjnego”  –  TUTAJ

 

 

 

Źródło:  www.blog.ceo.org.pl

 

 

 

 

 



Zostaw odpowiedź