22 lutego 2022 roku zamieściliśmy kolejną część Poradnika Wiesławy Mitulskiej– było tam m.in. o Demokrycie i prądzie i że każdy może być poetą. Dziś kontynuujemy tę serię:.
3 marca
Książka w pudełku – czytam, wyobrażam sobie, prezentuję
Pierwszaki czytają książki. Każdy czyta tak jak umie książki, które go interesują. Dzisiaj zobaczyłam, co dzieci samodzielnie czytają: od najprostszej serii „Czytam sobie”, przez „Niewiarygodne przygody dziesięciu skarpetek” i „Pippi Pończoszankę”, po „Dziennik Cwaniaczka” i książki o wojsku.
Książka w pudełku, to pierwszy, całkowicie samodzielny projekt pierwszaków. Wspólnie zaplanowaliśmy kolejne czynności i umieściliśmy symbole na tablicy. Dzięki temu, że dzieci zaznaczały szpilkami kolejne etapy: wypożyczenie książki, czytanie, przygotowanie pudełka, wypełnianie pudełka rekwizytami, które kojarzą się z tą książką i wreszcie prezentacja, ja mogłam śledzić przebieg projektu.
Dziś odbyła się pierwsza tura prezentacji. Należało nie tylko pokazać wykonane rekwizyty i powiedzieć kilka słów o książce, ale również przekonać innych do jej przeczytania. Takie wystąpienie przed innymi, pokazywanie swojego dzieła i odpowiadanie na pytania, to trudne zadanie dla pierwszaka. Ważne, że wszystko się udało, a najczęstsze pytanie do prezentujących brzmiało: Ile stron miała twoja książka?
#projekt #ksiazkawpudelku #planowanie
6 marca
Każdy tak jak potrafi, każdy inaczej, a jednak wszyscy się uczą
Różnice rozwojowe są bardzo widoczne u pierwszaków. Dotyczą każdego aspektu rozwoju psycho-fizycznego i społecznego. To, co najważniejsze dla nauczyciela małych dzieci, to zrozumieć te różnice, zaakceptować, że tak jest i pomóc każdemu dziecku rozwinąć skrzydła na jego sposób.
Organizowanie zajęć, by każde dziecko mogło z nich wyciągnąć to, czego potrzebuje, wiąże się nie z fajerwerkami i atrakcjami, a raczej pomysłem na zainteresowanie tym, co bliskie dziecku i ważne dla niego.
Wiewiórka Basia jest u nas haczykiem łowiącym zainteresowanie dzieci. Kiedy jest bohaterką tekstu do czytania, to wiem, że wszystkie dzieci przeczytają go z zaciekawieniem, a jeśli ktoś nie potrafi sam przeczytać, to kolega mu pomoże.
Dziś uczyliśmy się pisać literę „ś”, więc Barbara spotyka się ze ślimakiem. Wymyślenie i narysowanie komiksu o wiewórce i ślimaku jest wyzwaniem. Tutaj bardzo dobrze widać różnicę między dziećmi. Niektórzy potrafią pięknie narysować, inni wzbogacają rysunki tekstem, a jeszcze inni pięknie opowiadają swoją historię, choć z narysowaniem mieli problemy. Pomysły dzieci były bardzo różne, tak jak bardzo różnią się wiewiórka i ślimak. Nikt jednak nie poddał w wątpliwość, czy oba zwierzątka mogą się przyjaźnić i razem bawić. Mnie najbardziej urzekła historia wiewiórki, która ugotowała dla ślimaka zupę grzybową z maślaków i ta zupa została nazwana zupą przyjaźni.
Dziś na zajęciach każde dziecko ćwiczyło różne umiejętności. Niektóre samodzielnie, inne z moją pomocą lub pomocą innych dzieci, ale wszystkie nauczyły się czegoś nowego. Każde dziecko wyciągnęło z zajęć to, czego dziś najbardziej potrzebowało.
8 marca
Dzień Kobiet, to najlepszy moment, by zacząć projekt o znanych i nieznanych kobietach.
Rozpoczynamy projekt, w którym wykorzystamy materiały „Kosmosu dla dziewczynek” o superbohaterkach.
Dziś jednak skupiliśmy się na superbohaterkach najbardziej dzieciom znanych i kochanych – na mamach.
Początkowo dzieci miały wątpliwości, czy mamy mogą być superbohaterkami, ale rozmowa o tym, ile spraw i obowiązków mama ma na głowie, a przy tym jeszcze kocha i uśmiecha się, sprawiła, że wątpliwości zniknęły.
Powstały piękne opowieści o mamie, która zapragnęła być strażaczką i nią została, o mamie lubiącej czytać książki, która postanowiła zacząć je pisać, a nawet o mamie tajnej agentce. Wzruszające były opowieści dzieci, które uznały, że mama została superbohaterką dlatego, że je urodziła.
Opowieści, wpierw opowiedziane, później spisane, w końcu zostały przełożone na jezyk obrazów. Mam nadzieję, że komiksy, które powstały chwycą mamy za serce. Są przecież wyrażeniem dziecięcych uczuć.
Wszystkiego dobrego w Dniu Kobiet i spokoju dla nas wszystkich.
I na koniec ten nietypowy „odcinek” – bo nie będący relacją z przeprowadzonych zajęć z uczniami:
18 marca
Europejski Dzień Mózgu -18 marca 2022
Czy wiesz, jak lubi się uczyć Twój mózg?
To pytanie często zadajemy sobie w naszej klasie. Nie tylko pytamy, również sprawdzamy w praktyce i działaniu.
Dzieci już wiedzą, przekonały się o tym, że najlepiej uczą się w zabawie, w dobrym nastroju, po rozgrzewce, czasem w ruchu, czasem w spokoju i w skupieniu. Znają magię uczenia się z użyciem wyobraźni.
Magię, bo gdy uczą się wiersza na pamięć, przekładając słowa na symbole i notując wizualnie, dziwią się jak łatwo i szybko te słowa zapamiętują.
Mózg lubi historie, barwne opowieści, obrazy i kolory. Używanie wyobraźni podczas uczenia pomaga uporządkować poznawany materiał, a przede wszystkim pomaga zrozumieć.
Nie mogłam dziś świętować Dnia Mózgu z moimi uczniami i uczennicami w klasie.*
Pocieszam się jednak myślą, że codziennie działamy w zgodzie z mózgiem i każdy trzecioklasista już wie, jaki skarb nosi między uszami.
„Mózg, to taki szef ciała” – powiedział jeden z moich uczniów i miał rację.
Dbajcie o swoje mózgi i ciała nie tylko od święta!
W zdrowym ciele zdrowy mózg!
Źródło: www.facebook.com/wiesia.mitulska
*To jest ta niepokojąca informacja – bo nie wiemy czy powód, który uniemożliwił koleżance Mitulskiej świętowanie z uczniami Europejskiego Dnia Mózgu to jakaś poważna sprawa, czy tylko przemijająca przeszkoda.
Będziemy nadal zamieszczali te materiały w takiej jak dotąd cyklicznej formule, jeśli będą pojawiały się nadal na profilu koleżanki Wiesławy Mitulskiej [WK]