W dniach 23-28 września 2013 roku Publiczne Gimnazjum nr 1 im. Bolesława Chrobrego w Łodzi było gospodarzem spotkania krajów partnerskich projektu Music In Stress Out*, realizowanego w ramach programu „Comenius” – Uczenie się przez całe życie. Do Łodzi przyjechało 26 nauczycieli oraz uczniów z Hiszpanii, Niemiec, Bułgarii oraz Turcji. Gospodarze postarali się aby tydzień spędzony w naszym kraju i mieście obfitował w wiele różnorodnych atrakcji i pozostał na długo w pamięci gości a także naszych uczniów i pracowników szkoły.

 

SONY DSC

 

Rozpoczęto serią warsztatów dla uczniów, które miały na celu zintegrowanie grupy, relaks przy muzyce, grając na instrumentach perkusyjnych oraz wspólną zabawę w rytm tańca. Po lunchu zorganizowano dla uczniów oraz nauczycieli lekcję języka polskiego, na której goście uczyli się podstawowych zwrotów w języku polskim oraz czytania polskich liter, a następnie lekcję geografii, podczas której zaprezentowane zostały najpiękniejsze zakątki Polski. Wieczór uczniowie spędzili z rodzinami goszczącymi grając w kręgle, a nauczyciele udali się do restauracji na uroczystą powitalną kolację.

 

Środa była dniem Fryderyka Chopina. Uczniowie zaprezentowali sylwetkę największego polskiego kompozytora, odegrali wywiad z Chopinem, który przeplatany był fragmentami znanych utworów zagranych przez młodzież i zilustrowanych tańcem. Część artystyczną zakończył pokaz poloneza zatańczonego przez 32 pary. Następnie grupą składającą się z gości a także uczniów Gimnazjum nr 1 udali się na wycieczkę do Żelazowej  Woli aby pokazać miejsce narodzin Chopina, obejrzeć dwa filmy dokumentalne na jego temat i pospacerować po pięknych ogrodach w blasku jesiennego słońca. W drodze powrotnej odwiedzili jeszcze Muzeum Ludowe w Sromowie, które  w niezwykły sposób przybliża polskie tradycje ludowe.  

 

SONY DSC

 

W czwartek odbyła się oficjalna wizyta u wiceprezydenta miasta Łodzi Krzysztofa Piątkowskiego. Rozmawiano o Łodzi, szkole oraz projekcie Music In Stress Out. Goście w ciepłych słowach wypowiadali się na temat naszego miasta i dziękowali za miłe przyjęcie. Podarowali panu prezydentowi w imieniu swoich szkół i miast symboliczne pamiątki. Po wizycie w Urzędzie Miasta na Placu Wolności czekał na wszystkich  zabytkowy tramwaj, którym udali się w sentymentalną podróż do przeszłości, a następnie na krótki spacer po Piotrkowskiej. Po lunchu odbył się uroczysty koncert przygotowany przez uczniów Gimnazjum nr 1 jak również przez uczniów krajów partnerskich. Koncert szybko przeistoczył się w zbiorową zabawę w muzykowanie. Na zakończenie poczęstowano gości ogromnym tortem z wielkim logo projektu oraz obdarowano ich pamiątkami: kubeczkami z logo, znaczkami, płytami folderami Akademii Muzycznej w Łodzi oraz czekoladkami Wedla z Chopinem na pudełku.

 

SONY DSC

 

Ostatni wspólny dzień poświęcony był Łodzi. W szkole uczniowie zaprezentowali krótką historię miasta, pokazali Łódź jako atrakcję turystyczną a także przybliżyli łódzką sztukę uliczną – słynne łódzkie  murale. Po prezentacjach goście udali się na wycieczkę po Łodzi. Udało się zwiedzić powstające nowe centrum Łodzi, czyli EC1. Wszyscy byli pod ogromnym wrażeniem inwestycji, która powstaje na naszych oczach. Następnie przeszli Parkiem Źródliska i Kocim Szlakiem do Księżego Młyna. Uczniowie przygotowali informacje na temat każdego z odwiedzanych miejsc przybliżając ich historię. Odwiedzili Pałac Herbsta wraz z jego przepięknym ogrodem. Na zakończenie pojechali do Łagiewnik, zobaczyć Klasztor Ojców Franciszkanów oraz prastare kapliczki.

 

Kiedy przyszedł czas pożegnania goście Gimnazjum nr 1  podkreślali piękno naszego miasta, kraju, gościnność Polaków oraz ciepło ludzi z jakim się spotkali. Było to największą satysfakcją po trudach długich przygotowań. 

 

 

Anna Roszkowska

nauczycielka j, angielskiego

w PG Nr 1 w Łodzi

 

 

* Międzynarodowy projekt „Music In Stress Out” jest prowadzony w ramach programu „Comenius” –  Uczenie się przez całe życie w okresie  sierpień 2012 – sierpień 2014. Skierowany jest do uczniów, którzy poprzez naukę gry na instrumentach perkusyjnych rozładowują stres i poprawiają w ten sposób  swoją kondycję psychofizyczną. Językiem komunikacji w projekcie jest język angielski. Szkoły partnerskie – z Turcji, Hiszpanii, Bułgarii i Niemiec.

 

 



Komentarze niedostępne