Łączy na praworządność” – to hasło przewodnie tegorocznego Dnia Edukacji Prawnej, który, jak co roku, obchodzimy 15 marca. W tym roku, z uwagi na trwającą pandemię COVID-19, działania edukacyjne przeprowadzimy z wykorzystaniem zdalnej komunikacji. Z żalem zrezygnowaliśmy z organizacji spotkań na terenie sądów i wizyt w szkołach.

 

Dzień Edukacji Prawnej jest zwieńczeniem zaangażowania sędziów i partnerów w całoroczną działalność edukacyjną, której celem jest promocja wiedzy prawnej, rozbudzenie zainteresowania, w szczególności dzieci i młodzieży, tematyką prawa, a także przybliżenie instytucji wymiaru sprawiedliwości. Inicjatorem akcji jest Stowarzyszenie Sędziów Polskich „Iustitia”, współorganizatorem Edukacji Prawnej „Iustitia”, a Partnerem największe wydawnictwo prawnicze Wolters Kluwer Polska. […]

 

W najbliższym czasie na stronie internetowej www.edukacja.iustitia.prawo.pl oraz na profilu Fundacji https://www.facebook.com/FEPI.fundacja.iustitia zostanie ogłoszony konkurs dla młodzieży nauczycieli dotyczący praw i obowiązków konstytucyjnych.

 

Z okazji Dnia Edukacji Prawnej partner wydarzenia Wolters Kluwer Polska przygotował praktyczne artykuły omawiające zagadnienia prawne z życia codziennego, które opublikowane zostaną 15 marca na stronie internetowej i profilu Facebook Fundacji oraz stronie www.prawo.pl.

 

Lista tytułów jest następująca:

 

>Jak odwołać się od mandatu za łamanie obostrzeń w pandemii

>Jak ubiegać się o alimenty

>Czy pracodawca może zmusić do wykorzystania urlopu w konkretnym terminie

>Co może pracownik w social media, a czego pracodawca może mu zabronić

>Ile są ważne e-recepta i e-skierowanie

>Jak zarejestrować się na szczepienie przeciwko Covid-19

>Jak można odizolować sprawcę przemocy

>Jakie sprawy można załatwić w urzędzie przez internet

>Wchodzą nowe dowody osobiste – czy trzeba wymieniać stare

>Ulgi i odliczenia w rocznym PIT – z czego warto korzystać

>Darowizny w rodzinie – kto i kiedy jest zwolniony z podatku 

>Jak sprzedać w 2021 roku mieszkanie bez podatku

>Jak odwołać się od skreślenia z listy studentów

>Jak uzyskać pozwolenie na budowę i co można zrobić elektronicznie

>Kiedy warto założyć spółkę, niż jednoosobową działalność gospodarczą. […]

 

 

Źródło:www.edukacja.iustitia.prawo.pl

 

 

Przeczytaj także wywiad z Elżbietą Piotrowską-Albin „Świadomość prawna to nie tylko znajomość przepisów, ale i swoich praw”, zamieszczony na portalu Prawo.pl. Oto fragmenty jego zapisu:

 

Monika Sewastianowicz: – Głównym tematem Dnia Edukacji Prawnej w tym roku jest praworządność, skąd taki wybór?


Elżbieta Piotrowska-Albin: – Misją naszej fundacji jest podnoszenie świadomości prawnej upowszechnianie wiedzy o ochronie wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działania na rzecz demokracji oraz integracji europejskiej i między narodami. Nie dziwi zatem, że to tematyka praworządności staje się motywem przewodnim Dnia Edukacji Prawnej. To właśnie w tym szczególnym haśle „Łączy nas praworządność” kryje się sedno demokratycznych rządów prawa – rozumianego jako wspólna wartość, która buduje społeczeństwo. W przeciwieństwie do prawa, które stoi ponad wspólnotą, w opozycji do niej albo służy wyłącznie interesom wybranych jednostek.

 

 

-Co dają nam takie inicjatywy jak Dzień Edukacji Prawnej?

 

-Mam nadzieję, że rośnie świadomość prawna, rozumiana nie tylko jako znajomość przepisów, ale również własnych praw – w tym wobec organów ścigania i instytucji wymiaru sprawiedliwości. Wierzę, że powszechne stanie się przekonanie, że wiedza prawna jest niezbędnym elementem obywatelskości, a co za tym idzie nieodzownym elementem wspólnoty społeczeństwa demokratycznego. Prawo pełni funkcję normatywną, ale też dla przeciętnego człowieka użyteczną – mówi, jak ma się w danej sytuacji zachować albo czego robić nie powinien. Mówi też, jaka kara spotka osobę, która te reguły złamie. Trzeba pamiętać, że prawo nie są ostateczne, niezmienne – z woli większości może ulec zmianie.

 

Z drugiej strony prawo może być groźnym instrumentem działania tych, którzy sprawują kontrolę nad jego instytucjami. Nadużywanie tej władzy prowadzi do chaosu, dyktatury, tyranii i niesprawiedliwości – do upadku systemu wartości demokratycznego państwa prawa. Dlatego tak bardzo nam zależy, aby szczególnie młodzi ludzie zrozumieli sens prawa i widzieli w sobie obywateli, którzy znają zasady i dla wspólnego dobra je stosują – albo – korzystając z praw obywatelskich – wspólnie je zmieniają. […]

 

 

-Badania pokazują, że mimo łatwego dostępu do wiedzy, świadomość prawna społeczeństwa nie jest specjalnie wysoka, jak to zmieniać?

 

-Przede wszystkim uprościć prawo… . Ale odkładając żarty na bok, myślę, że świadomość praw konstytucyjnych i obywatelskich wzrosła. Dziś dostęp do informacji prawnej jest łatwiejszy, nie jest domeną kancelarii – jeżeli interesuje nas jakieś zagadnienie, to przepis mamy na wyciągnięcie ręki, choćby dzięki OpenLEX. Niezbędne natomiast jest rozumienie logiki i powiązań i tu kluczową sprawą jest właśnie edukacja prawna. Przy sprawach trudnych musimy posiłkować się wsparciem specjalistów ale w tych podstawowych musimy znać swoje prawa i obowiązki. Zawsze warto też podkreślać, że prawo nie jest dane raz na zawsze – gdy godzi w naszą godność lub bezpieczeństwo, zawsze możemy działać na rzecz jego zmiany, tak jak już dzieje się np. w sprawie klimatu, ochrony środowiska i praw zwierząt.

 


-Czy potrzebujemy zmian w programach szkolnych?

 

-Uważam, że szkoła przede wszystkim potrzebuje spokoju. Przez ostatnie 5 lat przeszła przez tornado zmian wprowadzanych nie wiadomo w jakim celu, kosztem dzieci, rodziców, nauczycieli, samorządów. Ktoś sobie wyobraził, że cofnie rzeczywistość 20 lat wstecz i uszczęśliwi wszystkich na siłę. Tymczasem pandemia pokazała, jak bezwartościowy był ten wysiłek. A specjaliści mówią i piszą, np. w książce „Istota uczenia się. Wykorzystanie badań w praktyce”, że w dbałości o jakość edukacji nie liczą się duże reformy, a innowacyjne środowisko uczenia się. Musimy stawiać na adaptacyjność, a nie rutynę. Kłaść nacisk na stawianie pytań, umiejętne wykorzystanie technologii oraz promować zaangażowanie emocjonalne zaangażowanie w pracę na rzecz innych. […]

 

 

Pandemia mocno namieszała – zarówno w prawie, jak i w edukacji – jak prowadzić edukację prawną w czasach, gdy prawo jest mocno niepewne, a tradycyjne nauczanie niemożliwe?

 

-Interesująco dla odbiorców. W obecnych czasach nie brak tematów, które warto omówić z dziećmi i młodzieżą na lekcjach. Chociażby, o co chodziło w protestach pod Sądem Najwyższym, co to jest Konstytucja i jakie ma znaczenie dla naszej codzienności. O tym, jakie zmiany sprawiły, że możemy bez przeszkód wyjeżdżać za granicę i o co chodzi w dyskusji o trójpodziale władzy i wolnych mediach. Najlepiej w ogóle uczyć się poprzez praktykę – dlatego tak cenne jest tworzenie szkolnych systemów instytucji demokratycznych. Warto korzystać z wiedzy ekspertów, z doświadczenia wiem, że wielu praktyków prawa bardzo chętnie angażuje się we współpracę ze szkołami. Oczywiście zachęcam do kontaktu z Fundacją Edukacji Prawnej „Iustitia” i korzystania filmów i materiałów edukacyjnych na naszej stronie. Przygotowujemy także lekcje WOS prowadzone zdalnie. […]

 

 

Cały zapis wywiadu z Elżbietą Piotrowską-Albin  –  TUTAJ

 

 

Źródło:www.prawo.pl/oswiata/

 



Zostaw odpowiedź