W poniedziałek na portalu „Juniorowo” zamieszczono tekst Elżbiety Manthey, zatytułowany „Trzy ciekawe narzędzia dla nauczyciela i ucznia w edukacji (nie tylko) zdalnej”. Oto jego fragmenty i link do pełnej wersji:

 

 

 

O problemach związanych ze zdalną edukacją mówi się bardzo dużo. To prawda, że przed nauczycielami, uczniami i rodzicami postawiła ona ogromne wyzwania i sprawiła wiele trudności. Jednak to doświadczenie ma też dobre strony – choćby tę, że nauczyliśmy się nowych rzeczy, odkryliśmy nowe możliwości, narzędzia, zasoby edukacyjne. Te nowe umiejętności będzie można wykorzystywać już zawsze, a nie tylko w czasie pandemii. 

 

Pandemia sprawiła, że sięgnęliśmy po cyfrowe technologie bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Już nie tylko możemy, ale musimy posługiwać się nimi w edukacji. I może to być bardzo odkrywcze i rozwijające doświadczenie, prowadzące do trwałej zmiany w nauczaniu i uczeniu się. Technologia może nas wspierać. Możliwości są naprawdę ogromne i to, co musimy zrobić to je poznać i wybrać takie, które najlepiej nam służą. Dotyczy to zarówno urządzeń cyfrowych, programów, jak i metod nauczania i uczenia się, źródeł i pomocy, z jakich chcemy korzystać.

 

Dziś chcę pokazać Wam trzy urządzenia, które wypróbowaliśmy i które okazały się fantastycznym odkryciem zarówno w pracy indywidualnej jak i online z grupą. Otwierają one zupełnie nowe ciekawe możliwości w nauczaniu i uczeniu się – zdalnym i nie tylko.

 

 

Tablet piórkowy Wacom Intuos to niewielkie urządzenie podłączane do komputera, które pozwala na odręczne tworzenie rysunków, ilustracji, pracę z tekstem, obrazem i na wiele innych aktywności pomocnych w nauce tak nauczycielom jak i uczniom. Nauczyciel używając tabletu piórkowego podczas zdalnych lekcji, może na nim zrobić wszystko to, co do tej pory w szkolnej klasie robił kredą czy flamastrem na tablicy czy flipchartach. Oraz wiele więcej. Używanie tabletu piórkowego pozwala na dodanie dynamiki do wykładu i pokazywanych uczniom materiałów. To wpływa na proces zapamiętywania informacji oraz pomaga skupić uwagę uczniów na prezentowanych treściach. Prezentacja, obraz, ilustracja, czy tekst zaczyna żyć i rozwijać się w miarę postępu lekcji, wprowadzamy element zaskoczenia, kreatywności, a wszystko to właściwie niewielkim nakładem pracy, korzystając z gotowych materiałów i dodając do nich jedynie odręczne akcenty. To niewielka zmiana, ale wprowadzenie jej może rewolucyjnie wpłynąć na koncentrację uczniów i efektywność lekcji. […]

 

 

Wacom Intuos podczas zdalnych lekcji

 

Wyobraźmy sobie zdalną lekcję na przykład historii. Niech będzie o starożytnym Rzymie. Co może zrobić nauczyciel, aby przedstawić uczniom wiedzę na ten temat? Może oczywiście opowiadać, ale gadająca głowa na ekranie rzadko wystarcza, by dłużej utrzymać uwagę uczniów. Na szczęście narzędzia do realizowania wideo-lekcji pozwalają na pokazanie nie tylko samego siebie, można też pokazać prezentację, film, dowolny dokument czy zdjęcie, albo stronę internetową. Do naszego wykładu o starożytnym Rzymie dołączamy więc prezentację – kilka, kilkanaście slajdów z najważniejszymi informacjami i grafikami, które wzmocnią i zilustrują wykład. Jeśli w tym momencie nauczyciel skorzysta z tabletu piórkowego, może na gotowej prezentacji na bieżąco zaznaczać, podkreślać konkretne treści – może np. dorysować wąsy portretowi Juliusza Cezara, zakreślić najważniejsze zdanie na slajdzie, dopisać coś, co właśnie przyszło mu do głowy, albo zanotować istotny komentarz uczniów.[…]

 

 

Wacom One – tablet piórkowy z ekranem

 

Podobnie szerokie możliwości daje tablet Wacom One. Wykorzystując go także możemy podkreślać, notować, zaznaczać na gotowych materiałach tekstowych czy graficznych, tworzyć mapy myśli, notatki graficzne, rysunki, tabele, drzewka, chmurki, grafy i co tylko nam przyjdzie do głowy, wprowadzając do pracy z uczniami myślenie wizualne, dynamikę tworzenia na żywo, dodatkowe elementy graficzne. W przypadku Wacom One jest to jeszcze łatwiejsze niż przy Intuosach. […]

 

 

Bamboo – elektroniczny notatnik

 

Bamboo to bardzo ciekawe połączenie tradycyjnego papierowego notesu z nowoczesną technologią. Można z jego pomocą robić notatki, rysunki, szkice, mapy myśli i wszystko to, co do tej pory robiliśmy na papierze. To, co zanotujemy, czy narysujemy pozostaje w notatniku i jednocześnie możemy te nasze odręczne szkice i notatki przekonwertować na wersję cyfrową przesyłając na urządzenie mobilne. Oprogramowanie Bamboo przekształca odręczne pismo na druk, kopiuje rysunki i elementy graficzne. Po chwili mamy wszystkie nasze notatki w tablecie czy smartfonie. Mało tego – możemy je zapisać w wersji ostatecznej, albo jako animację pokazującą kolejne etapy powstawania szkicu czy tekstu. Zapisane w wersji cyfrowej notatki można z łatwością udostępnić – nauczyciel może się nimi podzielić z uczniami, zaś uczniowie korzystający z Bamboo mogą swoje notatki udostępniać sobie nawzajem. Notatki w wersji cyfrowej można znacznie lepiej porządkować i łatwiej przeszukiwać niż te robione tradycyjnie w zeszytach – zamiast wertować kilka zeszytów, tu mamy grupy i tagi, dzięki którym w kilka chwil znajdziemy notatki na określony temat, czy dotyczące konkretnego zagadnienia. Uczniom może to być szczególnie pomocne podczas przygotowania do egzaminów, czy większych sprawdzianów, testów, klasówek, a także podczas pracy projektowej, łączącej wiedzę z różnych przedmiotów, kiedy trzeba odnaleźć konkretne tematy pośród wielu innych. […]

 

 

Wacom – rozwiązania dla każdego

 

Wszystkie trzy urządzenia wypróbowaliśmy rodzinnie i okazuje się, że każde z nich znalazło u nas swojego amatora, a nawet powiedziałabym: wielbiciela. Mój mąż Krzysztof, trener prowadzący szkolenia (w ostatnich miesiącach online oczywiście) zachwycił się tabletem piórkowym Wacom Intuos. Wykorzystuje go w codziennej pracy szkoleniowej i uważa, że to narzędzie ogromnie ułatwia mu prowadzenie zajęć i podnosi ich dynamikę i atrakcyjność dla uczestników. Ja zakochałam się w Bamboo. Uwielbiam „pracować w papierze” i robić swoje notatki w tradycyjnych notatnikach, ale późniejsze przepisywanie ich do komputera to jednak strata czasu. Bamboo pozwala mi zachować ten styl pracy, który lubię i nie rezygnować z papieru, a jednocześnie uniknąć przepisywania notatek – jednym kliknięciem transferuje moje bazgroły do wersji elektronicznej, zamieniając odręczne pismo na druk i zachowując rysunki. Natomiast jeśli cokolwiek mogłoby mnie odciągnąć od papieru i zachęcić do pracy bezpośrednio z elektroniką, to będzie to ekran piórkowy Wacom One, który daje niesamowite możliwości pracy z materiałami źródłowymi, ale nie tylko. Na razie jednak podsunęliśmy go naszej córce, która jest niezwykle twórcza plastycznie. Wacom One to dla Marysi szeroko otwarte drzwi do rysowania i malowania z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych i umiejętności, które nabyła pracując tradycyjnymi narzędziami. 

 

Wszystkie trzy urządzenia Wacom bardzo ułatwiają pracę i jednocześnie umożliwiają rozwijanie umiejętności uczenia się, pracy z różnymi materiałami, współpracy z innymi, pracy projektowej. Każde z nich ma swoją charakterystykę i dzięki temu można wybrać dla siebie to, które najlepiej będzie nam służyć. Mam nadzieję, że praca z takimi urządzeniami to będzie jedno z tych odkryć epoki zdalnej edukacji, które będą służyć nauczycielom i uczniom jeszcze długo po tym, jak pandemia stanie się tylko wspomnieniem.

 

 

Cały tekst „Trzy ciekawe narzędzia dla nauczyciela i ucznia w edukacji (nie tylko) zdalnej”   –    TUTAJ

 

 

Źródło: www.juniorowo.pl

 



Zostaw odpowiedź