Dziś proponujemy najnowszy post z bloga Anety Lechman – nauczycielki WF w V LO w Gdańsku. Nie przypadkowo odnaleźliśmy w internetowym wszechświecie akurat ten blog. Jest to efekt poszukiwania niepodejmowanego przez nas tematu, jakim jest – zdawałoby się niemożliwa, jak praktyczna nauka zawodu w szkolach branzowych – zdalna lekcja wychowania fizycznego.

 

Oto obszerne fragmenty tekstu zamieszczonego 13 listopada, zatytułowanego „Rozmawiajmy z uczniami na zdalnych lekcjach WF! Oto jeden z moich pomysłów na WF online: ‚Wychowanie fizyczne dawniej i dziś’”.

 

Takimi słowami Aneta Lechman wprowadziła w problematykę posta:

 

Lekcje WF online nigdy nie zastąpią i nie zmotywują ucznia tak do pracy, jak te w warunkach tradycyjnych. Lubię jednak patrzeć na sytuację w której się znalazłam jak na wyzwanie, a nie jak na problem. Wyobrażam sobie jak mogę wykorzystać fakt, że spotykam się z moimi uczniami tylko przed ekranem komputera i co mogę im zaproponować czego nigdy w tradycyjnych warunkach nie udałoby mi się zrealizować. Dla mnie najważniejsze to rozmowa z uczniami. Rozmowa o wszystkim!

 

A oto obszerny fragment właściwego tekstu:

 

Zdalne lekcje wychowania fizycznego to nie lada wyzwanie dla nas nauczycieli WF. Lekcje WF online nigdy nie zastąpią i nie zmotywują ucznia tak do pracy, jak te w warunkach tradycyjnych. Lubię jednak patrzeć na sytuację w której się znalazłam jak na wyzwanie, a nie jak na problem.

 

Zastanawiam się jak mogę wykorzystać fakt, że z moimi uczniami spotykam się tylko przed ekranem komputera? Czy mogę im zaproponować coś, czego nigdy w warunkach tradycyjnych nie udałoby mi się zrealizować, bo po prostu nie miałabym okazji?

 

Lekcje zdalne to okazja do porozmawiania na przeróżne tematy. WF tradycyjny to przecież przede wszystkim aktywność fizyczna. Teraz mamy okazję przekazać uczniom dużo ciekawych informacji na tematy zdrowotne, sportowe czy podyskutować po prostu o tym co ich interesuje. Quizy, gry, testy, prezentacje, filmiki wszystko to fajne, ale nie zapominajmy by szukać pretekstu do zwykłych rozmów. Potrzebują tego nasi uczniowie i my.

 

Jednym z moich pomysłów na lekcje online jest myśl by przenieść się w czasie i spróbować dowiedzieć jak kiedyś wyglądały lekcje wychowania fizycznego.

 

Poniżej scenariusz na jeden z moich pomysłów. Dodam, że już sprawdzony czyli – „Wychowanie fizyczne dawniej i dziś.”

 

Wychowanie fizyczne dawniej i dziś – pomysł na scenariusz lekcji

1.Zaplanuj lekcję i poinformuj grupę uczniów o czym będziecie rozmawiać na następnej lekcji.

 

2.Poproś, aby każdy zadzwonił do babci, dziadka, cioci lub wujka jeśli to możliwe (im starszy członek rodziny tym lepiej) lub spytał rodziców jak wyglądały zajęcia wychowania fizycznego za ich czasów. Może to dotyczyć zarówno organizacji lekcji, oceniania, warunków, dyscypliny, stroju i oczywiście rodzaju aktywności na lekcjach.

 

3.Przygotuj sobie prezentację, slajdy lub inne pomoce do moderowania dyskusji. Możesz skorzystać z moich materiałów dołączonych na końcu opisu lekcji.

 

4.Na zaplanowanej lekcji poproś by uczennice/uczniowie podzielili się zebranymi informacjami. Za aktywność na lekcji możesz stawiać plusy lub oceny jeśli uznasz, że uczeń się napracował.

 

5.Następnie wykorzystując przygotowane pomoce do dyskusji możesz przedyskutować z uczniami i porównać jak wyglądał WF kiedyś w porównaniu z tym jak wygląda dziś. Dyskusja może być na wybrane zagadnienia jak np.:

–strój na zajęciach wychowania fizycznego,
–dyscyplina,
–zbiórki,
–sposób oceniania,
–popularne gry zespołowe,
–gimnastyka na lekcjach,
–zajęcia lekkoatletyczne,
–szkolne imprezy sportowe,
–co się podobało, a co nie cieszyło się popularnością
–inne wedle uznania

 

6.Uczniowie porównują swoje lekcje z lekcjami dawniej. Mają okazję przeanalizować zmiany, wyciągnąć wnioski.

 

7.Na koniec możesz wykorzystać moją prezentację wybranych tematów dotyczącą historii kultury fizycznej, wpływem systemu szwedzkiego i niemieckiego na rozwój np. gimnastyki czy gier. Dzięki temu przekażesz uczniom wiele ciekawostek jak np.:

–jaką rolę odegrało Towarzystwo Gimnastyczne „Sokół”
–skąd się wzięła osnowa lekcji wychowania fizycznego
–kto był twórcą koncepcji sali gimnastycznej i jej wyposażenia (ławeczki, drabinki)
–Królewski Centralny Instytut Gimnastyczny – twórca, rok utworzenia uczelni itp.
–wpływ turnerstwa niemieckiego na rozwój gimnastyki.

 

8.Możesz również przygotować sylwetki polskich lub/i zagranicznych sportowców, którzy swoimi sportowymi osiągnięciami zapisali się w historii gimnastyki.

 

9.Pytania o szwedzki system gimnastyczny możesz ująć w quizie i za jakiś czas sprawdzić czy Twoi uczniowie zapamiętali ciekawostki z lekcji.

 

Powodzenia

 

Dalej blogerka zamieściła tam jeszcze część zatytułowaną „Materiały do lekcji”, a także linki do źródeł – wykorzystanych przez nią materiałów i zdjęć

 

 

Warto także przejrzeć wcześniejsze posty – można tam znaleźć jeszcze takie posty, jak:

 

14.05.2020 – Z boiska na laptop czyli WF online i pomysły nauczycieli wychowania fizycznego na e-lekcje.

 

26.04.2020 – WF dla opornych. Czy czas pandemii przekona nieprzekonanych do ruchu? I przesłanie Jespera Juula.

 

 

Cały post „Rozmawiajmy z uczniami na zdalnych lekcjach WF! Oto jeden z moich pomysłów na WF online: ‚Wychowanie fizyczne dawniej i dziś’” – TUTAJ

 

 

 

Źródło:www. anetalechman.pl

 



Zostaw odpowiedź